Vi byter namn och hemsida till Direktdemokraterna

Partiprogram 2010

Inledning

Vår grundidé är att alla medborgare, med fötterna fast förankrade i samhällets olika delar ska kunna påverka politiken direkt eller indirekt rakt in i riksdagen genom ett internetbaserat demokratisystem.

Vi vill göra detta för vi anser att den “representativa demokratin” slutat fungera. Många politiker verkar idag styras av kortsiktiga egenintressen eller allmän inkompetens samtidigt som medborgarnas grundläggande intressen ignoreras. Politiker med civilkurage och idealism syns inte längre till i ledande positioner.

Vi anser inte heller att dagens partier uppfyller de krav som vi ställer på demokrati, samt att 4%-spärren utestänger initiativ som har berättigad rätt att få uppmärksamhet och inflytande. Vi bör därför tillsammans ta tillbaka ansvaret för politiken genom att skapa äkta demokrati i Sverige.

Den politiska grädden vet vad demokrati betyder (Demokrati betyder folkstyre) men de missförstår medvetet vad demokrati är för att kunna trygga sin makt och leva gott på de arvoden de skapat åt sig själva. De saknar hållbara argument som klarar en saklig debatt inför medborgarna. De påstår bl.a. att deras kompetens inte kan jämföras med folkets. Vi vet alla att så inte är fallet. Det framgår nästan pinsamt tydligt alltför ofta.

Vi får inte låta detta fåvälde cementeras för då är inte diktaturen långt borta. Samma tendenser som föregick Hitlers maktövertagande kan vi nu skönja. Ökad arbetslöshet, ökad kriminalitet, ökande rasism och ökad fattigdom. Politikerna är ansvariga, men det är inte någon ny Hitler som är frälsningen mot en handikappad “representativ demokrati”, det har historien lärt Tyskland. Tvärt om så är det ökad demokrati som är lösningen. Du är medansvarig för att det sker.

Det är viktigt att vi vänder utvecklingen och skapar äkta demokrati medan det fortfarande är möjligt. Vi har fortfarande rätt att organisera oss så låt oss nu utnyttja detta! Vi kan tillsammans se till att uppdraget ifrån folket kommer i centrum. Vi kan stärka folkets påverkanskraft och därmed demokratin om vi hjälps åt. Read more ›

Tagged with: ,
Posted in Partiprogram

Stadgar 2010-10-13

Gavel and Law Books

§ 1 Stadgar för partiet Aktiv Demokrati

Detta är stadgarna för rikspartiet Aktiv Demokrati, i det följande omnämnt som “partiet”. Stadgarnas funktion är att övergripande beskriva hur partiets arbete ska organiseras. I reglementet finns kompletterande bestämmelser. Såväl stadgar som reglemente ska finnas tillgängliga för allmänheten via partiets hemsidor.

§ 2 Partiets fullständiga namn

Partiets fullständiga namn ska vara “Aktiv Demokrati – Partiet för kontinuerlig direktdemokrati (ad)”, där “Aktiv Demokrati” används generellt, “Partiet för kontinuerlig direktdemokrati” ett frivilligt tillägg och “(ad)” en förkortning som kan användas istället för det fullständiga namnet. Partiets hemsidor ska vara tillgängliga på Internet via domänen www.aktivdemokrati.se. Denna domän ska vara registrerad på partiets valförrättare.

§ 3 Kontinuerlig direktdemokrati

Partiets ambition är att styras med kontinuerlig direktdemokrati av sina medlemmar. Med kontinuerlig direktdemokrati menas att varje medlem vid varje given tidpunkt ska ha lika möjlighet att påverka varje gemensamt beslut. Dessutom ska partiets administration och organisation genomsyras av öppenhet och ärlighet mot såväl medlemmar som allmänheten i övrigt. Denna paragraf beskriver partiets hela ideologi och vision.

§ 4 Värdegrund

Partiet ska följa svensk lag. Dessutom ska partiet motverka alla former av rasism diskriminering och ojämlikhet samt verka för yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet.

§ 5 Medlemskapet

Med undantag av § 6 äger alla medborgare med rösträtt i val till Sveriges Riksdag rätt att på begäran bli medlem i partiet enligt partiets regler. Partimedlem har rätt att när som helst utträda ur partiet. Sådan begäran skall skickas skriftligen till medlemsadministratören med bekräftelse.

§ 6 Uteslutning av medlem

Medlem som anses skada partiet kan uteslutas genom omröstning med 2/3 majoritet. Uteslutningen ger då befogenhet att stänga ute personen från alla partiets verksamheter, inklusive forum och relaterade delar av annan media såsom facebook-grupp mm.

§ 7 Partiets beslutande organ

Partiets högsta beslutande organ utgörs av ett valsystem (i det följande kallat “valsystemet”). Valsystemet är partiets högsta beslutande organ men när valsystemet förklarats vara ur funktion eller under utveckling tar styrelsen (i det följande kallad “styrelsen”) och medlemsmötet (i det följande kallad “medlemsmöte”) över visst beslutsfattande vilket regleras i detalj av dessa stadgar. Då dessa stadgar använder begreppet “partiets beslutsordning” avses partiets alla beslutande organ efter prioritet. När ett beslut fattas av partiets ordinarie beslutsordning så fattas beslutet således i första hand av valsystemet, i andra hand av medlemsmötet och i sista hand av styrelsen. Vilken instans som ska fatta ett visst beslut framgår i detalj av dessa stadgar samt svensk lag. Då dessa stadgar använder begreppet “partiets medlemsgrundade beslutsordning” så avses partiets beslutsordning med styrelsen undantagen.

§ 8 Valsystemet

Medlemmarna utövar sin makt över partiet genom valsystemet som tillhandahåller kontinuerlig direktdemokrati i enlighet med § 3. När valsystemet är i bruk får funktionsmässiga ändringar bara genomföras efter beslut från partiets medlemsgrundade beslutsordning.

§ 9 Valsystemets status

Valsystemets status kan antingen vara i bruk, temporärt eller ur funktion. Valsystemet tas i bruk när partiets medlemsgrundade beslutsordning ansett det uppfylla behoven och det finns tillgängligt under partiets kontroll samt är väldokumenterat hur det skall användas och hur det fungerar.

§ 10 Valsystemets beslutanderätt

När valsystemet är i bruk utövar det partiets fulla beslutanderätt med undantag av att valsystemet självt inte kan besluta om valsystemets status. När valsystemet är i bruk fungerar det enligt föreskrifterna i reglementet. När valsystemet är temporärt utövar det partiets fulla beslutanderätt med undantag av att valsystemet självt inte kan besluta om valsystemets status. När valsystemet är temporärt behöver det inte fungera enligt föreskrifterna i reglementet, men ska tillhandahålla direktdemokrati med rimlig kvalité. När valsystemet är ur funktion eller under uppbyggnad utövar det inte någon beslutanderätt.

§ 11 Valsystemets tillgänglighet

Valsystemet ska vara tillgängligt via partiets hemsidor.

§ 12 Valförrättarens uppgift

En partimedlem “valförrättaren”, har det yttersta ansvaret för drift och underhåll av valsystemet. Valsystemet får exekveras manuellt av valförrättaren i enlighet med reglementet. Valsystemet får också automatiseras helt eller delvis. All programvara som härvid används ska om möjligt vara helt baserad på öppen källkod som finns tillgängligt via partiets hemsidor. Valsystemet ska ha den tillförlitlighet, användarvänlighet och prestanda som krävs för en fungerande direktdemokrati.

§ 13 Extra medlemsmöte då valsystemet är ur funktion

I händelse av att valsystemets förklarats vara ur funktion i en sammanhängande period om 30 dagar, måste styrelsen kalla till ett extra medlemsmöte som hålls inom ytterligare 30 dagar.

§ 14 Styrelsen

Styrelsens huvudsakliga funktion är att ansvara för att valsystemet fungerar enligt föreskrifterna i stadgar och reglemente. Styrelsen är också ytterst ansvarig för partiets ekonomi.

§ 15 Styrelsens beslutanderätt

Styrelsen har ingen beslutsrätt under perioder då valsystemet är i bruk, förutom beslutanderätten om valsystemets status samt annan beslutanderätt som specifikt tillskrivs styrelsen i dessa stadgar. Styrelsen kan besluta om valsystemets status, men kan inte i efterhand revidera valsystemets beslutshistorik. Då valsystemet är ur funktion eller under utveckling innehar styrelsen valsystemets hela beslutsrätt mellan medlemsmöten, men får endast fatta beslut som syftar till att få valsystemet att tas i bruk. Styrelsen har även rätt att fatta beslut som enligt dessa stadgar måste fattas av partiets beslutsordning, men som inte valsystemet har fattat beslut om trots att det är i bruk.

§ 16 Styrelsens sammansättning

Styrelsen ska bestå av lägst tre och högst elva partimedlemmar. I styrelsen ska ingå ordförande, sekreterare och kassör. Styrelsens ordförande fungerar också som partiets ombud samt partiordförande. En styrelseledamot har rätt att när som helst avgå, under förutsättning att partiet informeras skriftligen härom med bekräftelse.

§ 17 Val av styrelse

En styrelse väljs av partiets medlemsgrundade beslutsordning. En styrelse väljs för ett verksamhetsår. En ny styrelse måste väljas av partiet innan utgången av aktuellt verksamhetsår. Vid val av styrelse utses även ordförande, vice ordförande och kassör.

§ 18 Styrelsemöten

Styrelsen kan endast fatta beslut på styrelsemöten. Styrelsemöte kan även ske via Internet eller telefon. Kallelse måste gå ut till alla styrelseledamöters senast kända e-postadress. I händelse av ej mottagen kvittens kan inte mötet starta före en vecka efter kallelsens utsändande. Styrelsemöten ska protokollföras och protokollet ska undertecknas av samtliga deltagande styrelseledamöter. Mötets ordförande ansvarar för att protokollet så snart som möjligt görs tillgängligt för allmänheten via partiets hemsidor. Beslut fattas med enkel majoritet av det totala antalet styrelseledamöter, oavsett antal deltagande. Beslut som inte protokollförts på ovan beskrivet sätt äger ingen giltighet.
Styrelsemöten kan ej pågå en längre tid än 24 timmar.

§ 19 Medlemsmöte

Medlemsmötets huvudsakliga funktion är att se till att valsystemet fungerar enligt föreskrifterna i stadgar och reglemente samt att en styrelse finns tillsatt för varje verksamhetsår.

§ 20 Medlemsmötets beslutanderätt

Medlemsmötet har ingen beslutanderätt under perioder då valsystemets status är “i bruk” eller “temporärt”, förutom beslutanderätten om valsystemets status samt annan beslutanderätt som specifikt tillskrivs medlemsmötet i dessa stadgar. Medlemsmötet har även rätt att fatta beslut som enligt dessa stadgar måste fattas av partiets beslutsordning, men som inte valsystemet har fattat beslut om.

Då valsystemets status är “ur funktion” övertar medlemsmötet valsystemets hela beslutsrätt.

Ett medlemsmöte har alltid rätt att välja styrelse; ordförande, vice ordförande, sekreterare, kassör, revisorer och revisorssuppleant, för kommande eller påbörjat verksamhetsår om detta inte redan gjorts av valsystemet. Information om ett sådant val kan finnas med i kallelsen till partimötet.

§ 21 Kallelse till Medlemsmöte

Kallelsen till ett medlemsmöte sker via partiets hemsida och post till samtliga medlemmars senast kända e-postadress. Kallelsen ska vara medlemmarna tillhanda senast två veckor före utsatt dag för medlemsmötet. I kallelsen till ett medlemsmöte ska följande handlingar vara tillgängliga:

  • Valförrättarens rapport
  • Styrelsens beslut om valsystemets status
  • Förslag till dagordning

Om valsystemets status är ur funktion när kallelsen sker kan även följande handlingar ingå i dagordningen:

  • Styrelsens förslag
  • Medlemmarnas förslag

Partiets samtliga mötesprotokoll ska finnas tillgängliga via partiets hemsida.

§ 22 Dagordning vid Medlemsmöte

Vid medlemsmöte ska följande punkter behandlas:

  1. Val av mötesordförande och mötessekreterare.
  2. Fastställande av dagordning.
  3. Fråga om mötet är i behörig ordning utlyst.
  4. Val av 2 justeringsmän tillika rösträknare, att jämte mötesordförande justera protokollet.
  5. Kontroll att endast medlemmar ges rösträtt.
  6. Rapport ifrån valförrättare och beslut om valsystemets status.
  7. Fastställande av mötets fortsatta dagordning med ledning av valsystemets status.
  8. Vid ordinarie medlemsmöte ska följande punkter behandlas här:
    • Verksamhetsberättelse
    • Fråga om fastställande av resultat och balansräkning
    • Framläggande av revisionsberättelse

    Dessutom ska det ordinarie medlemsmötet besluta om följande såvida inte valsystemet redan gjort det:

    • Frågan om ansvarsfrihet för styrelser verksamma under gångna verksamhetsåret.
    • Fastställande av budget för kommande verksamhetsår.
  9. Om valsystemet är ur funktion ska följande punkter behandlas här:
    • Val av ordförande
    • Val av vice ordförande
    • Val av kassör
    • Val av sekreterare
    • Val av styrelseledamöter
    • Val av revisorer och revisors suppleant
    • Styrelsens motioner
    • Medlemmarnas motioner
  10. Om valsystemet är i bruk eller är temporärt ska följande punkter behandlas här:
    • Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsystemet
    • Tillsättande av revisorer och revisors suppleant om detta ej gjorts av valsystemet
  11. Övriga frågor.

§ 23 Verksamhetsåret

Partiets verksamhetsår följer kalenderåret.

§ 24 Det ordinarie medlemsmötet

Det ordinarie medlemsmötet hålls varje år före utgången av maj månad, vid den tidpunkt och plats partiets beslutsordning beslutar om. Partiet kan också välja att enbart bedriva mötet kontinuerligt på partiets hemsida. I kallelsen till ordinarie medlemsmöte ska även följande handlingar vara tillgängliga:

  • Verksamhetsberättelse.
  • Resultat och balansräkning.
  • Revisionsberättelse.

Verksamhetsberättelse, resultat och balansräkning samt revisionsberättelse skall årligen redovisas på partiets hemsida.

§ 25 Val av revisorer

Två revisorer väljs av partiet för ett verksamhetsår, men kan nyväljas under löpande verksamhetsår. Två nya revisorer måste väljas av partiet innan utgången av aktuellt verksamhetsår. I samband med val av revisorer väljs även revisorssuppleant.

§ 26 Bokföring

Partiets kassör ansvarar för bokföringen. Partiets ekonomiska transaktioner ska bokföras enligt kontantmetoden. Kalenderår är räkenskapsår. Bokföringen ska i sin helhet vara tillgänglig för allmänheten via partiets hemsidor.

§ 27 Partiets firmatecknare

Partiets firma tecknas av partiets ordförande, vice ordförande samt kassör var för sig.

§ 28 Extraordinära händelser

Partiets stadgar reglerar även extra medlemsmöte, förändring av stadgar samt partiets upplösning.

§ 29 Extra medlemsmöte

Extra medlemsmöte kan hållas när styrelsen så önskar eller när minst 1/10 av medlemmarna så önskar.

§ 30 Förändring av stadgar

Stadgarna kan endast ändras genom valsystemet. Förändring är endast möjlig då styrelsen har deklarerat att valsystemet är antingen temporärt eller i bruk. Ändring av §3, §4, §5, §30 och §31 kräver 100% majoritet, eller 75% majoritet i två på varandra följande omröstningar med minst ett och högst två års mellanrum. Ändring av övriga paragrafer kräver 2/3 majoritet.

§ 31 Partiets upplösning

Beslut om partiets upplösning kan endast ske vid årsmöte med 100% majoritetsbeslut. Beslut om vad som skall ske med eventuella tillgångar tas vid beslut om upplösning. Eventuella tillgångar får vid upplösning ej tillfalla enskilda partimedlemmar.

Posted in Stadgar

Direkt direktdemokrati eller representativ direktdemokrati?

Dragkamp

Jag kom i kontakt med Direktpartiet ca 1994 och började då fundera och studera olika modeller. Redan då blev jag introducerad till debatten mellan “ren direktdemokrati” och “representativ direktdemokrati”. Jag såg att båda sidor hade goda argument.
Read more ›

Tagged with: , , , ,
Posted in Demokrati

Vi fick 76 röster!

Rösterna är nu räknade, och partiet fick 76 röster! Inte helt illa, med tanke på den ganska obefintliga valkampanj som partiet drivit. Uppenbarligen finns det många framsynta människor som förstår och gillar vad vi gör, utan att man behöver överdriven marknadsföring!

Vi tackar alla väljare som gett oss detta förtroende, och som vill hjälpa till att visa att Aktiv Demokrati på sikt är ett realistiskt alternativ!

Men man ska också vara medveten om en annan sak. Nämligen att det ska mycket till för att människor ska lägga sin röst på ett litet parti som Aktiv Demokrati utan några realistiska utsikter att komma in i riksdagen i just det här valet. Vissa som egentligen gillar vårt parti, har säkerligen taktikröstat på något av riksdagspartierna, i hopp om att åtminstone få påverka någonting.  Men 76 personer har i alla fall röstat med hjärtat, och dessa personer ska ha all heder för det!

Förra riksdagsvalet fick vi 81 röster, men på det hela taget ska man nog ändå inte betrakta det som att partiet har stått stilla. Förra valet syntes vi i TV i detta val, vilket Magnus och Martin bidrog till, men även om vi inte gjort detta den här gången, så verkar våra väljare ändå finnas kvar.

Det finns också all anledning att blicka framåt, för vi har nämligen börjat se en ny framåtanda i partiet. Idealister som Jonas Liljegren och Fredrik Liljegren har börjat bygga ett nytt valsystem och en ny hemsida. Vi har även fattat beslut om att bloggen fortsättningsvis endast ska innehålla ämnen som är direkt kopplade till demokrati och direktdemokrati.

Vi ser alltså framåt emot en ny spännande utveckling, så det är bra tider att vara aktivdemokrat!

Tagged with: ,
Posted in Press

Nu börjar valrörelsen!

Nu, när distraktionerna från valet 2010 är över, kan vi komma igång med förberedelserna inför valet 2014.

Vi håller på att få ny ordning i partiet (uppdaterade stadgar & reglemente), få en snygg hemsida som snabbt förmedlar direktdemokratins budskap och få igång ett valsystem som kan påvisa hur det kommer att fungera när vi har mandat i riksdag och kommuner. När dessa delar är fixade, så kan vi nå ut till fler medlemmar och planera hur vi ska nå ut till allmänhetens kännedom, så att alla vet vilka vi är redan när den allmänna valrörelsen börjar 2014.

Vi och vårt valsystem med kopplat politiskt forum (med direktdemokratisk moderering som visar inlägg utefter hur relevanta läsarna ansett de vara) skall vara centrum för den politiska diskussionen i sverige. Vi skall ha delegater från alla partier, inklusive från dem som inte kommit in i riksdagen, och vårt forum skall vara välbesökt även av dem som faktiskt sitter i riksdagen. Med ett välanvänt valsystem kommer det även börja skrivas i tidningarna om detta, i likhet med opinionsundersökningar, och en riktig politisk debatt kommer ut i allmänheten, snarare än block-politik eller parti-politik.

I en direktdemokrati är det sakfrågorna som blir relevanta, inte personerna eller partierna.

Välkomna till Valrörelse 2014.

Tagged with: ,
Posted in Nyheter

Demokratitest och reflektioner om hur Sverige kan lyfta

Jag har tittat på en sida som heter democracy.se för att avgöra hur demokratiskt Aktiv Demokrati, mitt parti, verkligen är.

Du ska nu få läsa tio frågor och tio svar, likt demokratins tio budord som kommer ge dig inblick i vårt gemensamma parti.

Men inledningsvis vill jag först nämna en sak som fick mig att reflektera idag. Jag såg en ballong lyfta i Thailand idag. Det gav lugn och frid. I samma Thailand som jag tror kommer hitta sin balans tillslut och lyfta, precis som oss. Ballongen bestod av ett tunt papper och var vit. Vit som bakgrunden till denna text. Under ballongen brann en eld från en svart ring.

Människorna stod runt den och höll sina händer på den medan den fylldes av varm luft från elden. Det slog mig att om inte elden brann tillräckligt mycket, med tillräckigt med bränsle, med tillräckig intensitet att den inte skulle lyfta. Men eftersom det fanns gott om villigt bränsle längst nere som brann och fyllde ballongen med varm luft så lyfte den. Alla delarna i ballongen samverkade. Ringen, bränslet och den vita duken samverkade. Samtidigt blev ingen slav. Alla lyfte tillsammans. Sen undrade jag hur länge den skulle hålla ut. Den steg och steg och höll ut. Det var vackert att se den stiga och dras med i vinden mot horisonten.
Read more ›

Tagged with: , , , ,
Posted in Demokrati

Förstår politiker medborgarnas vilja?

Uppdaterad den 7 april 2011

Direkt MedborgarStyre – pdf-fil. Uppdaterad för vår nutid – med internet: ”I ett direkt MedborgarStyre kan alla deltaga i de beslut som berör dem. Du behöver inte välja någon som ska representera alla dina värderingar, intressen och perspektiv. …” = How the Internet Enables Direct Democracy – Craig Newmark (video ca 2 min).


”Det är primitivt att välja ledare
(video ca 2 min) ! Enbart djur behöver ledare ! Idag kan Wi göra det möjligt att Wi MedBorgare skall styra oss själva. Det är inte farbror Staten (läs den varje gång styrande partitoppen) som skall visa oss vägen…!!!” – slut citat härifrån.


Det följande är tänkt och skrivet i anledning av Interaktiva Dialoger = Kommunikation i kommentarsfältet HÄR – om det fundamentalt samhällsviktiga i att använda ”rätt ord” = att i görligaste mån helt undvika att använda t ex uppenbart av förspillt människoblod besudlade begreppsord i partinamn, partiprogram osv.


Så rättning i politikerleden i att använda ”rätt ord” efterlyses – för annars kan ALDRIG medborgarna förstå politikernas budskap – i de fall det finns något i budskapen som tjänar medborgarna.


Varför ?


Ösregn som ord – innebär att Wi helt automatiskt får en intellektuell koppling till att det är ”sjöblött”. Det får uppfattas som omöjligt att säga ordet ösregn så – att någon enda annan kan uppfatta det som att det skulle vara detsamma som strålande solsken. Med andra ord så är det wåra egna (och i viss mån även andras) gjorda erfarenheter som bestämmer vad ett ord ”står för”.

Videon ”Perceiving Reality” (ca 10 min) åskådliggör det på ett rimligt bra och lättförståeligt sätt – som jag ser det.


Under nu mer än 110 år (video 3 tim 35 min) så har tillämpad socialism stått för kopiösa mängder av förspillt människoblod – såväl som att ingen enda socialistisk stat har varit eller än mindre ÄR någonting annat än PartiKratiStyre = PyramidMaktHavarnas vanstyren (om maktens mysterium HÄR)folkrättsligt sett, tyvärr tyvärr… :cry:

Att då använda ett sådant STARKT blodbesudlat begreppsord som demokrati som ”slagträ” inom politiken – och hoppas på att någon enda skall kunna uppfatta det som något FramTidsLovande – får uppfattas som lika utsiktslöst, som att någon ENDA skulle kunna förstå ordet ösregn som strålande solsken.


Det är ju exakt detsamma med ordet demokrati – för det har aldrig i modern tid funnits – eller finns i dags dato någon enda s k demokrati – som ej i grunden helt eller till allt överskuggande del har varit eller är PartiKratiStyrd = vanstyrd folkrättsligt sett. Att sen begreppen socialism och demokrati som hypotiska teorier är vällovliga – det spelar ju absolut noll roll. Detta därför att människors egna gjorda erfarenheter av vad det har stått och ej minst står för – är det enda som avgör hur människor kan uppfatta = förstå ordet demokrati. Igen – vem kan förstå ordet ösregn som strålande solsken :?:

Detta förhållningssätt styrks ju i sig ovedersägligt av bl a Anne-Marie Pålssons avskedsbrev till sina väljare såväl som ej minst av videon ”Reinfeldt vs Karl Sigfrid” (ca 8 min).


När det nu är som det är, och ifall inget görs inom överskådlig tid – så kommer troligast Sverige, precis som Egypten, att förr eller senare få uppleva en folkresning. Men det är ju ingen lösning på någonting. Detta därför att, historiskt sett, så har sådant hittills aldrig lett till någonting annat – än att ett befintligt vanstyre av en nation – enbart har ersatts med ett något mildare vanstyre = hittills, i hela wår kända historia, så har ett befintligt nationellt vanstyre – ännu aldrig ersatts med ett kontinuerligt aktivt MedborgarStyre – såvitt jag känner till den saken.


”Många typer av styrelseformer har prövats och kommer att prövas i denna värld av synd och bedrövelse. Ingen påstår att demokrati är perfekt eller allsmäktigt. Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla de övriga formerna som prövats genom tiderna.”

- citat av Winston Churchill.

Det kan också uppfattas som styrkt av texten om representativ demokrati på Wikipedia: ”…Representativ demokrati är den absolut mest spridda metoden för att auktoritativt och legitimt utöva kontroll, …”. Andra världskriget föddes i en demokrati och drevs av demokratier – och det i dags dato pågående ekonomiska världskriget drivs av demokratier.


Av bl a dessa skäl så har Aktiv Demokrati, som står för kontinuerligt MedlemsStyre – före det så besudlade ordet demokrati ”hängt på” ordet Aktiv. Wi har med kontinuerligt Aktivt MedlemsStyre ”trollat bort” att någon eller några ”vanliga” PyramidMaktHavar-inriktade personer kan ”nästla sig in” i Aktiv Demokrati – och ”ta över” beslutsrätten för oss av riktiga medlemmar = vanliga MedMänniskor i partiet.

Härvid skall noteras att Aktiv Demokrati´s ledamöter i Riksdagen som princip aldrig kan agera som PyramidMaktHavare = PartiKrati-inriktade – enär dom förbinder sig att alltid rösta så som MedBorgarna = medlemmarna i Aktiv Demokrati kontinuerligt beslutar att det skall röstas i Riksdagen.


Apropå partinamnet Aktiv Demokrati så är ju i o f s en ”dålig” omväg – att överhuvudtaget blanda in ett så besudlat ord som demokrati i ett partinamn. Detta av framförallt det skälet att det ”slänger sig” ju de flesta av de nuvarande partier vårdslöst med i sina partinamn. Det gäller ju för såväl ultrahögerpartier som ultravänsterpartier och allt däremellan.

Men detta faktum uppenbarades så sent före innevarande riksdagsval – så frågan om att ändra partinamnet till t ex Aktivt MedborgarStyre, Absolut MedborgarStyre eller någonting än mera språkligt sett ”klartextigt” – är bordlagd i Aktiv Demokrati till efter 2010 års riksdagsval.


Så Wi i Aktiv Demokrati ”står upp för” och jobbar intensivt för att kontinuerligt MedborgarStyre skall genomsyra Sverige som styrelseskick. Vill Du också bidra till att det skall bli så – så skriver Du Aktiv Demokrati på en blank valsedel i valet 2010 och därefter – tipsar Josef Boberg.

Men det är ”kvart i tolv” – för Grundlagsändringar pågår och Lissabon-fördraget blev ej en Grundlagsfråga, tyvärr tyvärr:cry:

Ifall Du har 75 kr till övers – så bli medlem i Aktiv Demokrati Du också, vettja:idea: Tänk på barna (video 3 min).


En MedMänniska är en som ställer till det gott för sin egen del OCH så många andra som möjligt.

En PyramidMaktHavare är en som ställer till det gott för sin egen del – men på sina MedMänniskors bekostnad (video 3 tim 35 min) – och då FRAMFÖRALLT oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av MedBorgarna. Humant :?:


Den svenska BlockPolitiken = BlockeringsPolitiken = PartiKrati-styre = vanstyre (video 8 min) folkrättsligt sett – som jag ser det.

Detta styrks i sig STARKT av bl a de följande länkningarna;

Sanningen om sjukförsäkringen

Patientmaten på sjukhusen måste bli en del av vården

DE GLOBALA PYRAMIDMAKTHAVARNAS CYNISKA ”GYCKEL” MED FOLKHÄLSAN.

GRUNDORSAKEN TILL INVANDRARPROBLEMEN

ANNE-MARIE PÅLSSON´s (M) AVSKEDSBREV TILL SINA VÄLJARE

LIBERTARIANSK SAMHÄLLE = MEDBORGARSTYRT SAMHÄLLE = DYNAMISK NATIONALEKONOMI


Det ovanstående är tänkt och skrivet av Josef Boberg
- som kandiderade som presumtiv riksdagsledamot för AD i valet 2010 – och ”står upp för” politisk och annan SAMVERKAN.


PS. Pengar gör människor värdelösa
Money makes the Human Worthless (video ca 4 min). The Crime of the Canadian Banking System 1/4 (video ca 7 min). CIA Officer Explains New World Order’s Demise (video ca 11 min).


”Det går att lura en del människor hela tiden.
Det går att lura alla människor under en del av tiden.
Men ”luringarna” kan ju ej lura ALLA människor i världen, HELA tiden”

(…”wealth of Rothschild consists of the bankruptcy of nations” = sant !)
- det är OMÖJLIGT (video ca 6 min) menar Josef.


NÄR skall Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av MedBorgarna – ta saker och ting i egna händer – och börja med att välja/tillsätta Samordnare/Administratörer – som ENBART ägnar sig åt att administrera det medborgarna kontinuerligt BESTÄMMER = medborgarnas kontinuerliga vilja ? Idag, imorgon eller om ytterligare ca 6 000 år från nu :?:

vilka är de enda som kan bringa ordning i kaos ? Wåra mer eller mindre folkkära PyramidMaktHavare – eller Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av MedBorgarna :?:


Den ”svenska modellen” har ju sina uppenbara brister, tyvärr tyvärr:cry:

Men ”simma lugnt” (video 44 min) – för det ordnar sig (video ca 8 min) förr eller senare – är Josef rätt säker på. :roll:

Posted in Demokrati

Läkande ord i valspurten för demokratin och dig

I detta ögonblick har jag nöjet att berätta för dig att din vilja och ditt hopp att kunna påverka saker i politiken, genom Aktiv Demokrati, eller något annat parti, kanske har börjat mogna nu. Du måste känna efter själv, precis som du ibland känner vinden mot din hud. Ja. För det handlar om dig.
Read more ›

Tagged with:
Posted in Demokrati

Ett bättre val

En gång var fjärde år ges medborgarna i Sverige möjligheten att välja vilka 349 andra medborgare som ska förvalta folkmakten under de kommande fyra åren. En biprodukt av det valet är att de partier, som tillsammans kan bilda majoritet, får uppdraget att bilda regering. Nåja, oftast går det till ungefär så. Så långt hänger vi alla med.

Metoden som används vid detta val är att utifrån folkbokföringsregistret upprätta en röstlängd, som egentligen är en lista med medborgare som på valdagen är myndiga och mantalsskrivna inom ett visst område. Den listan prickas av när en medborgare använder sin rösträtt genom att lägga sin valsedel i en burk. Så säkerställs principen en medborgare – en röst. Valsedeln ligger i ett kuvert, och blandas med alla andra röster direkt i burken för att ytterligare säkerställa valhemligheten. Röstlängdens original finns i en eller flera datorer, men skrivs ut på papper, mest av nostalgiska skäl. Detta medför naturligtvis en möjlighet till obehörig manipulation. Men traditionen med funktionärer som prickar för en papperslista med penna, väger ännu så länge tyngre än möjligheten till maskinell felkontroll i realtid.

Själva rösten är en papperslapp, en så kallad valsedel. De redan etablerade partierna får sina valsedlar tryckta på din och min bekostnad. Just dessa valsedlar distribueras och finns tillhands i alla vallokaler av valfunktionärerna. De redan etablerade partierna behöver inte göra något alls, förutom att meddela vilka namn som ska stå på valsedlarna. Varje val underkänns tusentals röster, för att lapparna är vikta, smutsiga, eller handskrivna så slarvigt att valfunktionärerna inte säkert kan läsa dem. Här är en annan källa till möjliga fel.

De icke etablerade partierna, som inte får partistöd, måste själva finansiera upptryckningen av valsedlar. Få av dem har råd med det. De måste också se till så att valsedlarna kommer ut till 5668 vallokaler, spridda över hela landet. I praktiken en nästan omöjlig uppgift, som sållar bort många partier.

Professorn i statskunskap vid Åhus universitet, Jörgen Elklit, och fil.dr. vid Uppsala Universitet, Birgitta Widstrand, har kritiserat Sveriges valsystem just för att det reducerar tillgängligheten på valsedlar, vilket kan hindra medborgaren att rösta så som hon egentligen skulle vilja. De kritiserar också traditionen att de etablerade partiernas representanter står utanför vallokalen och delar ut valsedlar i de små valkretsarna där sannolikheten att väljare och kandidat känner varandra är stor. Det sociala trycket att rösta på den man känner igen följer alltså väljaren hela vägen till vallokalen, vilket också bidrar till att missgynna nya och små partier. Den danske EU-parlamentarikern Morten Messerschmidt, dansk folkeparti, går så långt att han rekommenderar att EU sänder observatörer för att övervaka höstens val.

Det känns nästan lite pinsamt tycker jag.

Ett elektroniskt valsystem, via Internet, skulle eliminera dessa missförhållanden i ett enda svep. Det skulle kunna programmeras med helt öppen källkod (det för människor läsbara språket i ett datorprogram) och granskas av observatörer både centralt och ute i de vallokaler som tillhandahåller uppkopplade datorer för dem som inte har uppkopplad dator hemma. Alla väljare skulle alltid ha tillgång till alla olika digitala valsedlar, i alla vallokaler och vardagsrum. Det är ingen orimlig utopi, utan har varit möjligt att åstadkomma under många år redan. Bara viljan hade funnits. Estland har gjort det sedan 2005 i lokalval och 2007 i parlamentsval. Finland har testat kommunval via nätet sedan 2008. Det är egentligen bara att imitera systemet med den manuella röstlängden som blandas ihop valkretsvis med en valsedel i ett ogenomskinligt kuvert, fast elektroniskt. Kan vi deklarera elektroniskt, borde vi också kunna rösta elektroniskt. Och identitetskontroll har vi ju redan till våra Internetbanker, så det är knappast någon gordisk knut.

Eller vad tycker du? Fram till dess att vi har ett rättvist valsystem, får vi rösta genom att för hand skriva ”Aktiv Demokrati” på en blank valsedel.

/Rikard Tordön

Tagged with: , , , , ,
Posted in Demokrati

Kamrat 4 %

Argumenten för 4 %-spärren till riksdagen går ut på att skapa breda allianser av stora partier som ger stabilitet i beslut och överenskommelser,antar jag, för det är svårt att hitta någon som öppet argumenterar för en sådan spärr. Att småpartier inte kommer till tals i riksdagen, eller att väljarnas möjlighet att välja ett parti som representerar deras åsikt begränsas, är ett pris som regeringsformen ser som rimligt. Man reducerar alltså medvetet demokratin, i syfte att skapa ett smidigt beslutsklimat. Frågan är om det är funktionellt? Blir det mer stabilitet i den förda politiken av att stänga ute småpartier? Jag är inte övertygad. Nästa fråga är om det är värt det? Förstår vi hur mycket 4 %-spärren egentligen begränsar demokratin? Jag är inte övertygad om det heller. Demokratiutredningens betänkande tar utan sakligt stöd ställning för de storas partikrati.

Lek med tanken att tröskeln för representation i riksdagen var en enda ledamot. Alltså en 349-del av rösterna, vilket skulle bli ungefär 0,3 %. Hur skulle det se ut? Det skulle naturligtvis inte gå att få representation i alla utskott för ett parti med bara en enda ledamot. Men visst skulle ledamotens åsikt kunna tillvaratas i alla fall? Till syvende och sist kokar allt beredningsarbete i och utanför utskotten ner till ett förslag till beslut. Ett förslag som man sedan kan bifalla eller avslå. Då fungerar vår fiktive 0,3 %-representant som vilken annan ledamot som helst. Hon eller han måste ta ställning till förslaget på samma villkor som alla andra. Jag kan inte se varför det skulle bli svårare att fatta ett beslut bara för att åsiktsklustren blir mindre? Lobbyarbetet för att i förväg garantera att ett förslag har majoritetsstöd blir naturligtvis rejält mycket svårare, men det har ju bara betydelse om man vill ha ”lobbykrati”, vilket inte nödvändigtvis har med demokrati att göra, eller?

Lek med en annan tanke: Bara partiledarna till partier som klarar 4 %-spärren bildar riksdag. Antalet ledamöter krymper med nuvarande partiuppsättning från 349 till 7. För att förhindra dött lopp i omröstningar får den koalition som bildar regering en extra ledamot, om det behövs för att få udda antal röster i parlamentet. Skulle en sådan riksdag skilja sig funktionellt i något avseende från den riksdag vi har idag? Nej, jag är rädd för att det skulle fungera ungefär likadant, tragiskt nog.

Argumenten för en småpartispärr vilar på en myt om att det skulle bli svårt att bilda regering om småpartier skulle behöva komma överens med större partier. I verkligheten är det faktiskt 349 ledamöter som behöver komma överens, oavsett om man har en 4 %-spärr eller inte. Kan den verkliga anledningen till att man vill ha en 4 %-spärr vara att man vill kunna fatta beslut med garanterat utfall? Att regeringen, för att slippa stå ut med osäkerheten, vill veta att ett förslag kommer att gå igenom när man lägger det, vilket man kan om man vet hur alla ledamöter kommer att ställa sig i förväg. Vilket i sin tur reducerar riksdagen till ett regeringens marionettkabinett…

Det enda som 4 %-spärren tillför politiken, som jag ser det, är förutsägbarhet. Vilket man naturligtvis kan hävda är en komponent i stabilitet, om man vill. Priset vi betalar är att demokratin blir satt ur spel. Folkets vilja representeras inte av någon, men de röstande medborgarnas makt, representeras av de partistyrelser som klarar att mobilisera minst 4 % av väljarna. Är det tillräckligt bra demokrati? Nej, inte för mig.

Vad tycker du? Behövs spärren mot småpartier? Skulle politiken må bra av att nya partier lättare kunde komma in i riksdagen? Eller vore det lika bra med en niomannariksdag? Tyck till i vårt forum eller direkt här på bloggen, vi vill gärna höra din åsikt i frågan. Håller du med mig? Skriv då ”Aktiv Demokrati” på en blank valsedel i valet i september.

/Rikard Tordön

Tagged with: , , , , ,
Posted in Demokrati