(joasi hade ett förslag om att denna diskussion skulle ligga i en intern tråd, men då jag inte direkt ser någon skillnad på detta och många andra diskussioner i denna tråd, samt att den här diskussionen lägger grunden för det mesta som diskuteras i den här tråden, så lägger jag det här. Anser någon något annat så får väl tråden flyttas.)
För att bygga upp en fungerande och hållbar grafisk profil behöver man arbeta från rätt håll. Jag ska se om jag kan bena upp det lite mer än tidigare...
Vad AD med andra ord bör utveckla/diskuteras:
1. VISION
Till exempel...
Aktiv Demokratis vision är att införa direktdemokrati i Sverige där medborgaren har makten. Medborgaren tar besluten eller väljer en representant som röstar enligt medborgarens önskan.
(visioner är ofta ganska tråkigt formulerade och är inte det man ska klistra upp och annonsera ut överallt, utan ha som utgångspunkt i arbetet med att utveckla partiet. Partier har kanske inte vanligtvis någon vision, då de flesta frångår att vara enfrågespartier... men jag tror det kan underlätta att tänka klassiska marknadsföringstermer)
2. Primär och sekundär MÅLGRUPP
(riktar du dig till alla så når du oftast ingen...)
Vad attraheras de av? Var bor de? Vad är de för typ av människor? Vilka åldrar?
3. Vad AD ska ge för intryck - det som på marknadsföringsspråk kallas IDENTITET
(här kan man titta på hur andra partier uttrycker sig och vad de vill förmedla. Det är skillnad på hur man uttrycker sig beroende på vad man vill förmedla och vem man vill nå)
Jag tycker själv att det är effektivt att arbeta med värdeord i det här fallet, som till exempel mångfald.
Min egen jämförelse här brukar vara bank kontra till exempel Astrid Lindgrens värld, som genom snygga designer förmedlar två helt olika saker.
För att övertyga människor om en idé behöver man övertyga både höger och vänster hjärnhalva - med andra ord både vad man säger (eller skriver) och hur det man säger speglar det visuella. Det kan med andra ord inte bara vara snyggt (men givetvis ska det vara snyggt!) utan det måste dessutom bära budskapet!
(utifrån vår identetitet (vår önskan om hur vi vill uppfattas) skapas vår image (hur vi faktiskt uppfattas)
4. Ta fram en grafisk profil som bär upp vision, målgrupp och identitet.
Logotyp
Oförändrad för närvarande. Hundkäxet är en möjlig kandidat till logotyp i senare skede.
Blomma
Här har många varit för hundkäxet, för att förmedla mångfald. Hundkäxet är en vanlig blomma (vilket kan associeras till "gemene man") med stor växtkraft, som växer där den vill växa - inte där människor planterar den (vilket kan syfta på människors handlingskraft).
Färger
Det har också pratats om att färgerna ska vara vitt och en kombination med många färger som speglar att AD representerar hela det sakpolitiska spektrat. Här skulle det behöva bestämmas nyanser.
Objekt
Till exempel pratbubblan designades i början för att symbolisera medborgarens röst. Men det behövs riktlinjer kring vilken typ av element man kan använda.
5. Konsekvent hålla sig till det bestämda utseendet för att bygga upp en stabil identitet och skapa igenkänning.
...sedan behöver man bestämma delmål och gärna sätta upp en marknadsföringsplan och aktivitetsplan. Vissa av ovan ställda frågor är en början på marknadsföringsplanen, andra delar själva den grafiska profilen. I marknadsföringsplanen kommer man även in på STRATEGI (hur man förmedlar sitt budskap).
Nu var det ett tag sedan jag skrev en marknadsföringplan och byggde upp en grafisk profil, men det är ungefär de frågorna man bör börja med att ha svar på.
Jag vet inte hur det är bäst att föra diskussionen vidare: Att ta en punkt i taget eller att ta och diskutera dem samtidigt (med tanke på att partiet har funnits så länge, så finns det ju redan så många halvfärdiga förslag att utgå ifrån).
Det viktigaste är att vi kan få ett konkret resultat av diskussionen.