Forum

Prioritet på att utveckla valsystem

Utveckling av valsystemet

Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-01-29 17.30

joasi skrev:Och risken som jag vill undvika är då att vi får en ordning där etablerade medlemmar bestämmer vad som ska göras och nya engagerade medlemmar förväntas utföra de uppgifter som redan har satts upp på en att-göra-lista.

Om detta är jag helt överens med Dig om.

ORDNA UPP ETT BEKYMMER - OCH WI HÅLLER HUNDRATALS ANDRA IFRÅN OSS.

Det finns bara ETT bekymmer i AD - och det är att Wi ej har ett fungerande röstningssystem. Om det gjorde jag i går kommentarer om på AD-forumet HÄR och HÄR.

Som jag ser det spelar det åt hållet noll roll - hur "perfekta" hemsidor, bloggar, forum, organisations- och framtidsplanering osv AD har - så länge den "perfektionen" ej är en effekt av vad medlemmarna har bestämt. Än så länge - så har som princip ej de röstberättigade medlemmarna i AD ej bestämt någonting - därför att det finns inget röstningssystem för det.

Detta förhållande är helt på tvärs med vad AD´s partiprogram stipulerar. AD´s partiprogram bygger i allt VÄSENTLIGT på att ALLA röstberättigade medlemmar SKALL rösta - eller i vart fall AKTIVT ha överlåtit sin rösträtt till någon annan.

Detta är ju det UNIKA med AD = STYRKAN med AD - och den unikiteten förslösas för varje dag som går - som ej all upptänklig tid och förmåga läggs på att få till ett fungerande röstningssystem. Det behöver ju ej vara så jävla perfekt ifrån början heller - för det är ju MYCKET bättre att ha ett "risigt" = någotsånär fungerande röstningssystem för medlemmarna - än inget alls - eller ?

AD som ett elitstyrt parti - kommer att kunna upplevas som vilket jävla PartiKrati-parti som helst över väldigt kort tid sett. I o f s i en lite "snyggare kostym" - men det ändrar INGENTING i sak.

Vilka är de enda som kan bringa ordning i kaos :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-01-29 18.23

Josef Boberg skrev:Det finns bara ETT bekymmer i AD - och det är att Wi ej har ett fungerande röstningssystem.


Och vad vill du göra för att ändra på detta?

Min taktik för detta är att delegera några av mina uppgifter så att jag själv kan få mer tid till att införa röstsystemet samt att denna organisation kan slussa in fler programmerare för att hjälpa till med röstsystemet.

Vad har du tänkt göra?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav joasi » 2011-01-29 18.39

Jag skulle gärna se att vi tar bort den kontinuerliga modellen ur vårt partiprogram. Inte minst för att nå snabbare fram till en fungerande version av omröstningssystemet. Visst, det kanske inte är så svårt att implementera den grundläggande kontinuerliga omröstningsmodellen. Men sedan ska den underhållas, anpassas till nya typer av omröstningar, kommuniceras till väljare, kläs i ett enkelt och attraktivt användargränssnitt, kalibreras, etc. osv. Med en enkel omröstningsmodell med fast deadline kommer vi snabbare framåt.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-01-29 19.03

jonas skrev:
Josef Boberg skrev:Det finns bara ETT bekymmer i AD - och det är att Wi ej har ett fungerande röstningssystem.


Och vad vill du göra för att ändra på detta?

Min taktik för detta är att delegera några av mina uppgifter så att jag själv kan få mer tid till att införa röstsystemet samt att denna organisation kan slussa in fler programmerare för att hjälpa till med röstsystemet.

Vad har du tänkt göra?

T ex att hålla en viss fart på besöksfrekvensen på AD-bloggen - genom att skriva inlägg där - och länka dit när jag är ute och far på nätet. Det kallas för marknadsföring.

Men det går ju ej heller som det är just nu - därför att det inlägg jag skrev där för ca två månader sedan - väntar ju fortfarande på godkännande för publicering - ifall jag ej har missat något. Om hur jag ser på sådant - har jag tämligen ingående förklarat HÄR.

Ifall jag hade kunnat programmerings- och datateknik - på nivån att jag skulle kunna ha gjort AD´s röstningssystem - så hade jag GARANTERAT lagt ALLT annat åt sidan - och enbart ägnat mig åt det på ALL min lediga tid. Men det hade kanske ändå ej alls hjälpt AD - för som det är nu - så skall ju ALLT nagelfaras av några ytterligt få personer i AD - innan det får användas som AD-gods - och då hade kanske mitt röstningssystem ej blivit godkänt heller.

Vad är det som säger - att Du NU ej skulle kunna lägga det mesta - av det Du nu ger så mycket tid till i AD (t ex det planerade mötet 10/2-11) - HELT åt sidan - och ägna Dig helhjärtat åt att få till röstningssystemet :?:

Tror Du att någon enda, av de röstningsberättigade medlemmarna i AD, skulle klandra Dig för det :?:

Vad är det för jävla vits med en "perfekt" organisation osv - så länge som FUNDAMENTET för AD som parti, enligt partiprogrammet = ett fungerande nätbaserat röstningssystem "lyser" med sin frånvaro :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-01-29 19.10

joasi skrev:Jag skulle gärna se att vi tar bort den kontinuerliga modellen ur vårt partiprogram.

Jag skulle gärna se att vi överhuvudtaget ej tänker tanken - och än mindre gör någonting - avseende partiprogrammet - förrän vi har ett fungerande röstningssystem på plats.

Vad som står eller ej står i partiprogrammet spelar ju mindre roll - för vem faen läser det :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav joasi » 2011-01-30 14.41

Josef, När jag säger att vi borde ta bort den kontinuerliga modellen ur partiprogrammet så syftar jag inte i första hand på ett gammalt dokument som inte har uppdaterats på flera år och som ingen läser, utan den koncensusbild av vad partiet är och står för och som vi i praktiken följer. Och som naturligtvis borde nedtecknas i ett levande uppdaterat partiprogram om någon hade tid och ork.

Vad säger du Josef om att skippa den kontinuerliga modellen för omröstningar och köra på vanliga omröstningar med fast deadline tills vidare?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-01-30 21.11

joasi skrev:Vad säger du Josef om att skippa den kontinuerliga modellen för omröstningar och köra på vanliga omröstningar med fast deadline tills vidare?

Jag tycker det kan bero tills Wi har ett fungerande röstningssystem i AD - av två orsaker:

1. Det tar tid och energi - som förefaller bättre att använda för att få till röstningssystemet

2. När röstningssystemet fungerar och Wi ändrar på saker och ting - så blir det utifrån vad medlemmarna har bestämt. Ifall det då ändå blir "fel" - så är det lätt att ändra på - för då är det ju bara för medlemmarna att bestämma annorlunda.

Det är ju en viss skillnad - relativt att som nu hålla fast vid beslut som var "rätt" när det togs - men som ej längre fungerar så att de berikar för AD att "komma vidare".
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Organisation

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-04 14.45

jonas skrev:Min ambition är att hitta och tilldela en ledare per grupp som har ansvar för att arbetet fortskrider inom sitt ansvarsområde. Alla är fria att deltaga i alla grupper. I detta läget handlar det om att hitta så många som möjligt som vill ta på sig arbetsuppgifter. Så fort vi har möjlighet kommer förtroendeposter att tilldelas direktdemokratiskt.

Jonas - hur fortgår arbetet med röstningssystemet :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-04 18.56

jonas skrev:Hjälp mig med att bygga upp organisationen så får jag mer tid till annat.


Jag har sagt det förut - och säger det igen. Vad är det för mening med att ha en "perfekt" organisation = ett åt hållet PartiKrati-AD - ifall Wi ej först av allt har ett röstningssystem :?:

Vad är det som hindrar Dig ifrån att "vända på steken" :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Prioritet på att utveckla valsystem

Inläggav jonas » 2011-02-05 01.29

Vi har ett röst-system.
Detta röstsystem kan bli bättre man aldrig perfekt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-07 11.29

jonas skrev:Vi har ett röst-system.
Detta röstsystem kan bli bättre man aldrig perfekt.

Jo... - men den allmänna meningen är att det som en PRIORITERAD åtgärd skall göras bättre - såvitt jag har förstått interaktiva dialogerna = kommunikationen på AD-forumet.

Idag = Tid för Absolut Folkstyre :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-07 13.00

jonas skrev:Utvecklingen av tekniken kommer att fortgå under lång tid.
Men det behövs utveckling av organisationen också. De behöver gå hand i hand.
De som inte utvecklar tekniken kan göra andra saker som i sin tur resulterar i fler utvecklare och fler medlemmar. Alla delar behöver växa.
Och vi behöver fungera som en ORGANISM. Vi behöver arbeta tillsammans för att fungera som en helhet. Så att vi tillsammans kan nå våra mål. Därför behöver vi ta på oss olika roller som understödjer varandras funktioner.

Jo... - Jonas - men det allt överskuggande bekymret är ju att wårt röstningssystem ej alls lever upp till vad partiprogrammet stipulerar.

Som jag ser det - så är wåra besökare så politiskt "vakna" att dom ser det - och därför ej lockas till att bli medlemmar i AD. Det kan vara en god förklaring till att AD - efter så mååånga år - ej har mer än ca 30 medlemmar. I o f s så kan jag ha fel i det - men det tror jag ej alls själv på.

ORDNA UPP ETT BEKYMMER - OCH WI HÅLLER HUNDRATALS ANDRA IFRÅN OSS.

Jag "vet" att Du har potential för att DRAMATISKT förbättra AD´s nuvarande högst bristfälliga röstningssystem = AD´s högst bristfälliga medlemsStyre. Dock... - huruvida Du kommer att göra det eller ej - har jag ingen uppfattning om. Men Wi som fortfar att andas får se...
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-02-11 03.04

Jag håller med Josef och SimonB. Valsystemet behöver utvecklas, tagas i bruk och göras användarvänligt. Valsystemet kommer att

* fungerar som en demonstration av vad det är vi vill åstadkomma. Utbildning.

* Underlätta det interna arbetet för ökad aktivitet och medlemsökning

* Göra AD självt mer direktdemokratiskt

* Sprider DD till andra grupper genom att de kan installera systemet för eget bruk


Jag hoppas att ni vill stödja detta genom att välja en av arbetsgrupperna och ta på er en uppgift. På så vis ger ni ett stöd för denna utveckling. Det behöver hända saker på flera fronter. Vi ger varandra energi.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-24 13.46

jonas skrev:
gilroitto skrev:Jag har varit dålig med att ställa upp på några ansvarsroler, men kan nu gärna tänka mig att hhjälpa till med en eller ett par supportfunktioner som är praktiskt möjliga. T ex välkomnande av medlemmar osv, om det inte blir myclet overhead med kommnikation med kassören som har medlemsadminfrågan. Något mer? -Svara på frågor, nyhetsbrev?

Angående personaladministration tror jag den rollen är meningslös innan bra arbetsuppgifter är definierade, då det kan var ett känsligt område. Men jag kan arbeta med att ta fram förslag på sådana arbetsuppgifter som partiet kan hålla med om och sen kan jag mycket möjligt hjälpa till även där.


Det som jag tror behövs mest är att ta personlig kontakt med alla medlemmar, lyssna på dem, svara på frågor, och ta reda på vad de kan och vill göra för Aktiv Demokrati. På så vis se till att alla de grupper som vi behöver blir aktiva. Då i första hand hitta självgående ledare för respektive grupp. -- Och dessa kontakter tror jag behöver göras via telefon.

Jonas - Du har en AD-glöd och en arbets- och prestationsförmåga som jag tycker är imponerande, verkligen... :idea:

Dock... - med risk för att klassas som en strax 70-årad senil gubbe - så säger jag det igen.

”ORDNA UPP ETT BEKYMMER - OCH WI HÅLLER HUNDRATALS ANDRA IFRÅN OSS !”

I AD har det, sedan starten 2004, HELA tiden funnits ett enda HUVUDBEKYMMER = ett högeligen bristfälligt röstningssystem. Det bekymret finns ju kvar i dags dato - och det blir mer och mer uppenbart för mig - ju flera nya medlemmar som dyker på AD-forumet.

I medvetenhet om det rådande förhållandet sedan 2004 - så skulle jag i "Dina byxor" åt hållet ge faen i allt annat under en eller annan vecka - för att få energi och tid över - för att enbart nöjesarbeta med att lösa det nu 6-årade AD-bekymret.

Men det är ju ej alls min sak att BESTÄMMA hur Du skall göra. Huruvida Du gör som jag skulle ha gjort i "Din skjorta" eller ej - det är till 100 % upp till Dig. 8)
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-02-24 14.00

Josef Boberg skrev:I AD har det, sedan starten 2004, HELA tiden funnits ett enda HUVUDBEKYMMER = ett högeligen bristfälligt röstningssystem. Det bekymret finns ju kvar i dags dato - och det blir mer och mer uppenbart för mig - ju flera nya medlemmar som dyker på AD-forumet.


Men för helvete gör något åt det i stället för att tjata om det.

Gå ut och skaffa fler programmerare till AD.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-24 14.29

jonas skrev:
Josef Boberg skrev:I AD har det, sedan starten 2004, HELA tiden funnits ett enda HUVUDBEKYMMER = ett högeligen bristfälligt röstningssystem. Det bekymret finns ju kvar i dags dato - och det blir mer och mer uppenbart för mig - ju flera nya medlemmar som dyker på AD-forumet.


Men för helvete gör något åt det i stället för att tjata om det.

Gå ut och skaffa fler programmerare till AD.

Tyvärr så har jag inga personliga bekanta, som är beredda att ta sig an den uppgiften för AD - eller personlig ekonomi för att köpa in den tjänsten till AD - eller är tillräckligt kompetent själv på området - för att kunna fixa det för AD.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-02-24 15.08

Josef Boberg skrev:Tyvärr så har jag inga personliga bekanta, som är beredda att ta sig an den uppgiften för AD - eller personlig ekonomi för att köpa in den tjänsten till AD - eller är tillräckligt kompetent själv på området - för att kunna fixa det för AD.


Det finns ingen som inte kan hjälpa till.

Men kan ställa sig på stan och dela ut flygblad.

Många andra saker också.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-24 15.50

jonas skrev:Men kan ställa sig på stan och dela ut flygblad. Många andra saker också.

Javisst... - den dagen ett bättre röstningssystem är i drift - kan jag tänka mig MYCKET jag skulle kunna bidra med = både KAN och VILL göra, självklart... :idea:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav SimonB. » 2011-02-24 16.17

Värst vad det var aktivitet här då. Snabbt inlägg: om utveckling av bef. valsystem till vardags-användbar nivå gått i stå och någon har ork och vilja, så går det kanske kika på de andra system som folk faktiskt har i drift. direktdemokraterna har ett system som jag hörde ryktas några år sedan att man kan få tillåtelse att använda t ex. Sedan finns e-democracy.org som har ett bra forum baserat på fri programvara GroupServer från NZ (epostintegreringen som folk fattar, gör rätt där google groups och andra fornminnen typ Mailman och EZ gör fel). Men det behövs som sagt någon med ork och vilja att titta om ngt befintligt duger och sedan sprida ljuset så fler anammar det som "duger". Dvs det vore nog klokt att ha flera konkurrerande röstsystem igång parallellt, och när de olika systemen tycker olika så hålls öppen majoritersröstning om hur man hanterar avvikande system.
SimonB.
 
Inlägg: 46
Registrerad: 2006-06-22 10.58
Ort: Linköping

Re: Prioritet på att utveckla valsystem

Inläggav jonas » 2011-02-24 17.08

Josef Boberg skrev:
jonas skrev:Men kan ställa sig på stan och dela ut flygblad. Många andra saker också.

Javisst... - den dagen ett bättre röstningssystem är i drift - kan jag tänka mig MYCKET jag skulle kunna bidra med = både KAN och VILL göra, självklart... :idea:


Ngh!! Hal som en hål.

Du kan ställa dig på stan och dela ut flygblad för att fånga upp programmerare som kan programmera röstsystemet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π