Forum

AD:s grafiska profil

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

AD:s grafiska profil

Inläggav Delvoriah » 2012-05-15 13.56

(joasi hade ett förslag om att denna diskussion skulle ligga i en intern tråd, men då jag inte direkt ser någon skillnad på detta och många andra diskussioner i denna tråd, samt att den här diskussionen lägger grunden för det mesta som diskuteras i den här tråden, så lägger jag det här. Anser någon något annat så får väl tråden flyttas.)


För att bygga upp en fungerande och hållbar grafisk profil behöver man arbeta från rätt håll. Jag ska se om jag kan bena upp det lite mer än tidigare...


Vad AD med andra ord bör utveckla/diskuteras:

1. VISION
Till exempel...
Aktiv Demokratis vision är att införa direktdemokrati i Sverige där medborgaren har makten. Medborgaren tar besluten eller väljer en representant som röstar enligt medborgarens önskan.
(visioner är ofta ganska tråkigt formulerade och är inte det man ska klistra upp och annonsera ut överallt, utan ha som utgångspunkt i arbetet med att utveckla partiet. Partier har kanske inte vanligtvis någon vision, då de flesta frångår att vara enfrågespartier... men jag tror det kan underlätta att tänka klassiska marknadsföringstermer)


2. Primär och sekundär MÅLGRUPP
(riktar du dig till alla så når du oftast ingen...)
Vad attraheras de av? Var bor de? Vad är de för typ av människor? Vilka åldrar?


3. Vad AD ska ge för intryck - det som på marknadsföringsspråk kallas IDENTITET
(här kan man titta på hur andra partier uttrycker sig och vad de vill förmedla. Det är skillnad på hur man uttrycker sig beroende på vad man vill förmedla och vem man vill nå)
Jag tycker själv att det är effektivt att arbeta med värdeord i det här fallet, som till exempel mångfald.
Min egen jämförelse här brukar vara bank kontra till exempel Astrid Lindgrens värld, som genom snygga designer förmedlar två helt olika saker.
För att övertyga människor om en idé behöver man övertyga både höger och vänster hjärnhalva - med andra ord både vad man säger (eller skriver) och hur det man säger speglar det visuella. Det kan med andra ord inte bara vara snyggt (men givetvis ska det vara snyggt!) utan det måste dessutom bära budskapet!
(utifrån vår identetitet (vår önskan om hur vi vill uppfattas) skapas vår image (hur vi faktiskt uppfattas)

4. Ta fram en grafisk profil som bär upp vision, målgrupp och identitet.

Logotyp
Oförändrad för närvarande. Hundkäxet är en möjlig kandidat till logotyp i senare skede.

Blomma
Här har många varit för hundkäxet, för att förmedla mångfald. Hundkäxet är en vanlig blomma (vilket kan associeras till "gemene man") med stor växtkraft, som växer där den vill växa - inte där människor planterar den (vilket kan syfta på människors handlingskraft).

Färger
Det har också pratats om att färgerna ska vara vitt och en kombination med många färger som speglar att AD representerar hela det sakpolitiska spektrat. Här skulle det behöva bestämmas nyanser.

Objekt
Till exempel pratbubblan designades i början för att symbolisera medborgarens röst. Men det behövs riktlinjer kring vilken typ av element man kan använda.


5. Konsekvent hålla sig till det bestämda utseendet för att bygga upp en stabil identitet och skapa igenkänning.


...sedan behöver man bestämma delmål och gärna sätta upp en marknadsföringsplan och aktivitetsplan. Vissa av ovan ställda frågor är en början på marknadsföringsplanen, andra delar själva den grafiska profilen. I marknadsföringsplanen kommer man även in på STRATEGI (hur man förmedlar sitt budskap).

Nu var det ett tag sedan jag skrev en marknadsföringplan och byggde upp en grafisk profil, men det är ungefär de frågorna man bör börja med att ha svar på.

Jag vet inte hur det är bäst att föra diskussionen vidare: Att ta en punkt i taget eller att ta och diskutera dem samtidigt (med tanke på att partiet har funnits så länge, så finns det ju redan så många halvfärdiga förslag att utgå ifrån).
Det viktigaste är att vi kan få ett konkret resultat av diskussionen.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav Urban » 2012-05-15 16.07

Delvoriah skrev:(joasi hade ett förslag om att denna diskussion skulle ligga i en intern tråd, men då jag inte direkt ser någon skillnad på detta och många andra diskussioner i denna tråd, samt att den här diskussionen lägger grunden för det mesta som diskuteras i den här tråden, så lägger jag det här. Anser någon något annat så får väl tråden flyttas.)


För att bygga upp en fungerande och hållbar grafisk profil behöver man arbeta från rätt håll. Jag ska se om jag kan bena upp det lite mer än tidigare...osv.


Helt riktigt och jag vore nog med på att isf diskutera en fråga i taget, iom att vid röstning hänvisa till just den diskussionen.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav joasi » 2012-05-15 17.32

Delvoriah, kan du definiera primär och sekundär målgrupp.
Det spelar ingen roll vart diskussionen ligger så länge andan är att den ska vara resultatinriktad. Du får gärna agera (projekt-)ledare för den här diskussionen och styra upp vid behov.
Vi kan nog börja med en diskussionstråd och öppna separata trådar när behov uppstår att fokusera på någon särskild del.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav joasi » 2012-05-15 19.43

Jag menade, vad innebär primär och sekundär målgrupp? Hur bör vi förhålla oss till respektive målgrupp?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav Delvoriah » 2012-05-17 21.12

Den primära målgruppen är den man först och främst marknadsför sig emot. Med andra ord de som man tror att AD först och främst attraherar. Du måste kommunicera med olika slags människor på olika sätt, och ett parti vill naturligtvis att så många som möjligt ska rösta på just dem, men för att lyckas nå någon behöver du fundera över vem som mest sannolikt röstar på AD, och bygga upp kommunikationen för den gruppen.
Sedan brukar man ha en sekundär målgrupp som inte är den huvudsakliga målgruppen, men i olika sammanhang kommer i kontakt med budskapet.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav Urban » 2012-05-17 22.20

Asså, allt p.g.a ett hundkex?
Jag vet fortfarande inte vad det är, men det kanske beror på åldern?
Vilka pensionärer reflekterar på ett märke?
Är det en grupp som man inte räknar med kanske, eller finns det en annan agenda förutom, som premierar den gruppen?
Ja det är det som är intressant för dem, men att finna dessa kanske ligger närmare än ett märka i ett hörn?

Som sagt, här behövs en förklaring.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav Delvoriah » 2012-05-21 23.07

Urban skrev:Asså, allt p.g.a ett hundkex?


Nej? Vilket allt?

Jag vet fortfarande inte vad det är, men det kanske beror på åldern?


Vad är "det"?

Vilka pensionärer reflekterar på ett märke?


Märken har inte specifikt med diskussionen att göra.

Är det en grupp som man inte räknar med kanske, eller finns det en annan agenda förutom, som premierar den gruppen?


Ju större partiet blir, desto fler kan man säkert rikta sig mot - än så länge är det inte över huvud taget bestämt vem AD ska rikta sig mot.

Ja det är det som är intressant för dem, men att finna dessa kanske ligger närmare än ett märka i ett hörn?
Som sagt, här behövs en förklaring.


Jag tror att du har missförstått hela syftet med tråden.

Den här diskussionen innefattar ganska många olika punkter, och allt arbete med ett parti eller ett företag borde initieras med att man funderar över vad man vill förmedla.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav jonas » 2012-05-22 01.16

Jag har en massa saker att komma ikapp med. Men jag går före med att svara på detta nu också innan sängdags...:

Delvoriah skrev:1. VISION
Till exempel...
Aktiv Demokratis vision är att införa direktdemokrati i Sverige där medborgaren har makten. Medborgaren tar besluten eller väljer en representant som röstar enligt medborgarens önskan.
(visioner är ofta ganska tråkigt formulerade och är inte det man ska klistra upp och annonsera ut överallt, utan ha som utgångspunkt i arbetet med att utveckla partiet. Partier har kanske inte vanligtvis någon vision, då de flesta frångår att vara enfrågespartier... men jag tror det kan underlätta att tänka klassiska marknadsföringstermer)


Vi tog fram en vision under vår konferens i Januari. Vi/jag har intentionen att ta en ny vända med diskussionen och förankra resultatet därav i partiet.
http://aktivdemokrati.se/nyheter/2012/rapport-fran-var-konferens-i-januari-2012/

Dokumentet:
http://aktivdemokrati.se/doc/2012/aktiv-demokrati-konferens-tuve-scoutgard-den-6-8e-januari-2012/

Med en mening:
AD vill verka för ett fritt samhälle där alla får möjlighet att ta sitt ansvar och påverka alla sina beslut kontinuerligt.

Delvoriah skrev:2. Primär och sekundär MÅLGRUPP
(riktar du dig till alla så når du oftast ingen...)
Vad attraheras de av? Var bor de? Vad är de för typ av människor? Vilka åldrar?


Jag tror på att vi i detta skedet främst ska vända oss åt de som vill vara aktiva i partiet. Och främst de som redan är övertygade om vår idé. De som vill lägga ned mycket tid och energi för att bygga upp partiet. Driftiga, tar egna initiativ, kan starta och fullborda projekt, arbetar gärna och bra i grupp. Oj. Börjar låta som en plattsannons. :-) De ska ha resurser att lägga ned tid på detta, vilket betyder att de nog inte har familj. Troligtvis folk från universitetet som tillhör den yngre generationen som insett möjligheterna med Internet. Fritänkare.

Sekundär målgrupp är alla som gillar och vill stödja genom medlemskap eller med att sprida idén till vänner och sina nätverk.

Delvoriah skrev:3. Vad AD ska ge för intryck - det som på marknadsföringsspråk kallas IDENTITET


Neutralitet, ansvarstagande, kompetens, kompromisslöshet, direkthet, transparens, enkelhet, seriös, kunnig, den självklara manifestationen av den kommande tidsandan.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav jonas » 2012-05-26 17.26

Vi har alltså delat upp denna diskussion i flera trådar nu.


AD:s vision (Ligger under "Partiets utveckling")
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1833


Typsnitt i samband med logotyp
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1834
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav jonas » 2012-06-19 23.09

Jag skulle vilja ha fler reaktioner på partimärket i svartvit version:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1854
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π