Jag har en massa saker att komma ikapp med. Men jag går före med att svara på detta nu också innan sängdags...:
Delvoriah skrev:1. VISION
Till exempel...
Aktiv Demokratis vision är att införa direktdemokrati i Sverige där medborgaren har makten. Medborgaren tar besluten eller väljer en representant som röstar enligt medborgarens önskan.
(visioner är ofta ganska tråkigt formulerade och är inte det man ska klistra upp och annonsera ut överallt, utan ha som utgångspunkt i arbetet med att utveckla partiet. Partier har kanske inte vanligtvis någon vision, då de flesta frångår att vara enfrågespartier... men jag tror det kan underlätta att tänka klassiska marknadsföringstermer)
Vi tog fram en vision under vår konferens i Januari. Vi/jag har intentionen att ta en ny vända med diskussionen och förankra resultatet därav i partiet.
http://aktivdemokrati.se/nyheter/2012/rapport-fran-var-konferens-i-januari-2012/Dokumentet:
http://aktivdemokrati.se/doc/2012/aktiv-demokrati-konferens-tuve-scoutgard-den-6-8e-januari-2012/Med en mening:
AD vill verka för ett fritt samhälle där alla får möjlighet att ta sitt ansvar och påverka alla sina beslut kontinuerligt.
Delvoriah skrev:2. Primär och sekundär MÅLGRUPP
(riktar du dig till alla så når du oftast ingen...)
Vad attraheras de av? Var bor de? Vad är de för typ av människor? Vilka åldrar?
Jag tror på att vi i detta skedet främst ska vända oss åt de som vill vara aktiva i partiet. Och främst de som redan är övertygade om vår idé. De som vill lägga ned mycket tid och energi för att bygga upp partiet. Driftiga, tar egna initiativ, kan starta och fullborda projekt, arbetar gärna och bra i grupp. Oj. Börjar låta som en plattsannons.
De ska ha resurser att lägga ned tid på detta, vilket betyder att de nog inte har familj. Troligtvis folk från universitetet som tillhör den yngre generationen som insett möjligheterna med Internet. Fritänkare.
Sekundär målgrupp är alla som gillar och vill stödja genom medlemskap eller med att sprida idén till vänner och sina nätverk.
Delvoriah skrev:3. Vad AD ska ge för intryck - det som på marknadsföringsspråk kallas IDENTITET
Neutralitet, ansvarstagande, kompetens, kompromisslöshet, direkthet, transparens, enkelhet, seriös, kunnig, den självklara manifestationen av den kommande tidsandan.
Jag har en massa saker att komma ikapp med. Men jag går före med att svara på detta nu också innan sängdags...:
[quote="Delvoriah"]
[b]1.[/b] [b]VISION[/b]
Till exempel...
Aktiv Demokratis vision är att införa direktdemokrati i Sverige där medborgaren har makten. Medborgaren tar besluten eller väljer en representant som röstar enligt medborgarens önskan.
(visioner är ofta ganska tråkigt formulerade och är inte det man ska klistra upp och annonsera ut överallt, utan ha som utgångspunkt i arbetet med att utveckla partiet. Partier har kanske inte vanligtvis någon vision, då de flesta frångår att vara enfrågespartier... men jag tror det kan underlätta att tänka klassiska marknadsföringstermer)
[/quote]
Vi tog fram en vision under vår konferens i Januari. Vi/jag har intentionen att ta en ny vända med diskussionen och förankra resultatet därav i partiet.
http://aktivdemokrati.se/nyheter/2012/rapport-fran-var-konferens-i-januari-2012/
Dokumentet:
http://aktivdemokrati.se/doc/2012/aktiv-demokrati-konferens-tuve-scoutgard-den-6-8e-januari-2012/
Med en mening:
AD vill verka för ett fritt samhälle där alla får möjlighet att ta sitt ansvar och påverka alla sina beslut kontinuerligt.
[quote="Delvoriah"]
[b]2.[/b] Primär och sekundär [b]MÅLGRUPP[/b]
(riktar du dig till alla så når du oftast ingen...)
Vad attraheras de av? Var bor de? Vad är de för typ av människor? Vilka åldrar?
[/quote]
Jag tror på att vi i detta skedet främst ska vända oss åt de som vill vara aktiva i partiet. Och främst de som redan är övertygade om vår idé. De som vill lägga ned mycket tid och energi för att bygga upp partiet. Driftiga, tar egna initiativ, kan starta och fullborda projekt, arbetar gärna och bra i grupp. Oj. Börjar låta som en plattsannons. :-) De ska ha resurser att lägga ned tid på detta, vilket betyder att de nog inte har familj. Troligtvis folk från universitetet som tillhör den yngre generationen som insett möjligheterna med Internet. Fritänkare.
Sekundär målgrupp är alla som gillar och vill stödja genom medlemskap eller med att sprida idén till vänner och sina nätverk.
[quote="Delvoriah"]
[b]3.[/b] Vad AD ska ge för intryck - det som på marknadsföringsspråk kallas [b]IDENTITET[/b]
[/quote]
Neutralitet, ansvarstagande, kompetens, kompromisslöshet, direkthet, transparens, enkelhet, seriös, kunnig, den självklara manifestationen av den kommande tidsandan.