1. Ekonomin skulle inte gå ihop.
2. Om enbart ett fåtal individer bryr sig om att gå och rösta på frågorna, är det extremt lätt utsatt för sabotage.
MrPerfect72 skrev:D
Haall er borta fraan folk som leker djaevulens advokat! De tar bara er tid i anspraak och leder oss inte framaat!
Laegg er tid paa de personer som ser problem OCH loesningar paa dessa problem! Dvs. Kreativa individer med hjaernkapacitet.
De som bara ser problem och aldrig loesningar kan tom. vara utsaenda att skapa negativitet i partiet. Svara dem ej!
Jag har sloesat tid paa dessa individer. Helt bortkastat. De kommer aldrig komma upp ur neg-traesket, eller saa gloemmer de medvetet eller omedvetet bort paerlor du saender dem. varfoer kasta bort paerlor paa svin? Inget negativt om svin alltsaa. Jag gillar grisar.
Tommog skrev:Jag vill börja med att säga att jag bara läst lite snabbt om ADs idé med representativ direktdemokrati, och rent generellt tycker det är en vacker tanke. Här kommer lite motargument från mig.
Om alla kan lägga förslag kommer det strömma in förslag baserat på vilseledande osanningar, ensidig propaganda, fördomar och rena missförstånd. Medvetet och omedvetet. Man kan inte räkna med att alla är källkritiska, så beslut kommer fattas som då inte är baserade på korrekt underlag från forskarvärlden.
Vilseledande frågor med dubbla budkap och frågor som vridas och vändas statistiskt och tolkas lite hur man vill, typ "Är du en bög i en bur?"
1. Ja
2. Nej
Den som ställer frågorna har väldigt mycket manipulativ makt med frågeställningar och svarsalternativ.
Precis som det görs dubbla trådar på ett forum så kommer det skapas många många föslag som redan finns i diverse former och ju fler förslag som skrivs desto större risk är det att fler inte orkar kolla igenom de förslag som finns att rösta på och istället skriver ett eget. Det kommer resultera i 100-tals varianter på förslag om samma sak, men ingen som orkar rösta på nått.
Möjligt att jag missuppfattat mycket, men det är ändå motargument, så jag är ontopic!
Edit: Vad är på tok med citatfunktionen?
För att möta den sista kritiken om flertalet av debatter, voteringar och trådar om samma saker är det min personliga åsikt att man behöver decentralisera och administrera all beslutsfattning ordentligt genom att samla olika trådar/röstningar i samma tråd om de skulle bli fler. Administrationen har mycket stort ansvar för att se till att röstningen skall vara lättillgänglig och välorganiserad, administrationen måste också administrera sig själva och varandra på så sätt att eventuellt maktmissbruk alltid upptäcks. Man bör även låta utomstående organ överse vårt arbete utöver det faktum att vi opererar i det öppna för att se till att allt går rätt till.
Om alla kan lägga förslag kommer det strömma in förslag baserat på vilseledande osanningar, ensidig propaganda, fördomar och rena missförstånd. Medvetet och omedvetet.
Man kan inte räkna med att alla är källkritiska, så beslut kommer fattas som då inte är baserade på korrekt underlag från forskarvärlden.
Vilseledande frågor med dubbla budkap och frågor som vridas och vändas statistiskt och tolkas lite hur man vill, typ "Är du en bög i en bur?"
1. Ja
2. Nej
Den som ställer frågorna har väldigt mycket manipulativ makt med frågeställningar och svarsalternativ.
Precis som det görs dubbla trådar på ett forum så kommer det skapas många många föslag som redan finns i diverse former och ju fler förslag som skrivs desto större risk är det att fler inte orkar kolla igenom de förslag som finns att rösta på och istället skriver ett eget. Det kommer resultera i 100-tals varianter på förslag om samma sak, men ingen som orkar rösta på nått.
Magnus Gustavsson skrev:Gör man något mer än tycker lite allmänt så måste man sätta sin budget, och den ska vara i balans.
Några underskott att tala om kommer inte att vara möjligt att rösta för.
Då får man samtidigt höja skatten någonstans, vilket ska vara ett annat beslut.
Tommog skrev:Jag har hört ett annat motargument också. Egentligen mot direktdemokrati på internet som sådant, inte mot AD specifikt, men det är ju också applicerbart på AD. Det är att det inte finns någon kontroll på att personen som röstar på internet inte gör det under pistolhot och liknande. Jag tycker själv att det är ett osannolikt scenario och att alla fördelar med internetdemokrati överväger, men som jag ser det så stämmer motargumentet i sak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster