Vad är mål och vad är medel? Allt vad jag har sett tyder på att AktivDemokratis mål inte är direktdemokrati utan någon sorts "aktiv demokrati" med vittomfattande krav på samhällets omdaning.
Vad är direktdemokrati för dig? Denna diskussion kommer vi nog inte så mkt längre i...
Vem har sagt att de ska ha medbestämmande i en demokratisk organisation? De ska naturligtvis ha samma påverkansmöjligheter som alla andra svenska medborgare, dvs de ska kunna använda det direktdemokratiska systemet på samma villkor som vemsomhelst. Olikt AktivDemokrati så finns det i Direktdemokraterna inga likhetstecken mellan direktdemokratiska användare och direktdemokratiska medlemmar. Direktdemokratins fördelar ska inte begränsas till någon liten klick priviligerade medlemmar utan vara öppen för alla röstberättigade.
Alla med rösträtt har rätt att bli medlem i AD, det trodde jag du snappat upp.
Att de sedan inte med automatik ska ha rätt att ta bort just demokratifunktionen i en organisation säger sig ju självt.
Det är ju precis som att rösta in dem i riksdagen och sedan strunta i vilka följder det får. Men det ska väl vara tillåtet det med. (Och är ju det i teorin)
Jag ser dock inte varför det är nödvändigt i ett direktdemokratiskt parti, kan du förklara vitsen med det? Då blir det ju inte ens ett demokratiskt parti längre.
Det finns redan möjlighet att lägga egna politiska förslag i Sverige. Det är bara att hitta på ett förslag och få 5% av de röstberättigade att skriva under på det. Ett enkelt och robust system. För övrigt detsamma som Direktdemokraterna använder.
Och det har använts många ggr..? Varför ska man tvingas samla ihop 5%? Jo troligen för att lagstiftaren helst vill slippa hela saken. Det är tillräckligt svårt att samla ihop 5% för att rösta in ett nytt parti, att göra det kring en enskild sakfråga är ju knappast enklare.
Jag tycker det är ett extrem konserverande system, långt mkt mer vittgående än ngn liten §4 eller andra teknikaliteter i AD:s stadgar iaf.
Ett ord som ligger nära till hands här är väl hybris. Att ett parti med mindre än ett dussin medlemmar ska diktera villkoren för Sveriges riksdag känns inte helt seriöst.
Hur skulle det gå till menar du?
Och är det mer seriöst då att ett av dagens partier som styrs av en allsmäktig partistyrelse, dikterar en hel regering?
I AD:s fall har ju alla som inte är nöjda rätten att bli medlemmar och rösta emot ngt som håller på att bli verklighet, om man (och media) har en chans att se det i tid vill säga...
I fallet FRA-lagen så vaknade media alldeles för sent, och hade gått på semester till stor del.
Dåligt exempel kanske men jag inbillade mig att det skulle gå att se i lite historiskt perspektiv om man ansträngde sig. FRA-frågan klubbades (första gången) i riksdagen i början av 2007. Någon omröstning om upprivning hade knappast existerat då och eftersom frågan var ny är det mycket möjligt att AktivDemokrati inte hade haft någon åsikt och tvingats lägga ned sina röster.
Mkt dåligt exempel eftersom det var Bodström som föreslog FRA-lagen långt innan, och hade AD den dagen funnits med många medlemmar så hade saken varit nedröstad för länge sedan. (Du kan roa dig med att söka på vad vi skrivit i detta forum om Bodströmsamhället, och när vi skrev det)
Alternativt att en ny omröstning startats 2007, alltså mkt god tid till beslut.
Och så ser det oftast ut, långbänkar o förhalningar hör till vardagen, ngt AD kan utnyttja till sin beslutsprocess.
Enskilda frågor oräknade så hoppas jag ändå att du också är kapabel att se problemet med ett valsystem oförmöget att fatta beslut i den takt som omgivningen kräver.
Nej, du får komma med några bättre exempel.
Politik ska vara långsam brukar det heta, och är det också, och det är därför inga problem med AD:s upplägg.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.
MVH/
Magnus