Tove, roligt att ni i DD vill tala med oss i AD!
Det är trots allt detta som måste vara målet, att föra diskussionen framåt istället för att gräva skyttegravar.
Jag har iofs aldrig begripit varför man i en direktdemokratisk förening väljer att gå ur, för att starta en egen, bättre, det ligger ju i direktdemokratins natur att man får inrätta sig i vad majoriteten beslutar.
De kan då i längden inte vara ngt annat än ett lotteri vilken av de två som blir bäst, om man inte styr regelverket i ngn speciell riktning som gör vissa saker svåra eller omöjliga i endera föreningen.
Vill man ha en friare form av sammanslutning är det ju inget fel i det, och blir den bättre genom att ha fler frihetsgrader så kommer den givetvis att bli mer attraktiv för nya medlemmar och i fallet parti, fler väljare.
Att i denna situation undvika att föra en dialog verkar bara dumt så länge som det finns konstruktiva argument att jämföra.
Till dina synpunkter
1. Aktiv Demokrati har ett alltför detaljerat partiprogram. Den som tänkte ut den där detaljerade planen för hur en direktdemokrati kan fungera tyckte antagligen att hen gjorde världen en tjänst. Men genom att placera denna plan i partiprogrammet, har man redan dödat ett antal möjliga diskussioner. Enligt min uppfattning ska ett direktdemokratiskt parti samla alla som rent principiellt är för en kombination av representativ direktdemokrati och ren direktdemokrati. Det finns ingen anledning att bilda olika partier på grund av tekniska meningsskiljaktigheter. Vilket sker ifall partiprogrammet stadfäster detta. Ett direktdemokratiskt parti bör alltså ha en så bred bas som möjligt. Posta de ingenjörsfilosofiska planerna på diskussionssidan i stället.
Jag, och den majoritet som fanns vid tillfällena när vi skapat resp förändrat, står fullt bakom de begränsningar som finns i AD:s partiprogram av flera skäl och hoppas jag ska kunna förklara varför, sedan får ju var och en värdera mina argument, men jag är beredd att utveckla dem om intresse finns.
För jag förstår att det är begränsningar ni ogillar.
Visst kan det tänkas att man skriver mindre detaljerat i ett partiprogram, men tanken med det var ju att skapa en fungerande autopoietisk organisation,
http://en.wikipedia.org/wiki/AutopoiesisVarför då, jo eftersom man inte kan förväna sig att spelreglerna hela tiden ska förändras när det gäller demokratin, så är det mkt viktigt att en organisation som inte är styrelsestyrd, fungerar mer eller mindre av sig själv med stor stabilitet.
Har man en aktiv styrelse så lämnar man ev. oväntade problem till den, vilket i praktiken innebär en representativ demokrati, eller en diktatur, eller ngt däremellan.
Att inte ha ett detaljerat regelverk är som att be om styrelsehjälp nästan direkt, eftersom alla de situationer som kan uppstå måste hanteras på ngt sätt.
Och eftersom vi direktdemokrater ser ett inbyggt problem i toppstyre, även om det kan begränsas mha immidiate-recall, så blev det naturligt att försöka få in de allra flesta av de situationer som kan tänkas uppstå, och hur de ska hanteras på ett direktdemokratiskt sätt, snarare än att lämna fältet öppet för en styrelse, aldrig så välvillig och seriös i normalfallet.
Detta är en viktig princip, enligt mig långt mkt viktigare än den princip du nämner under punkt 2.
När det gäller en bred bas håller jag med dig, ett såpass färdigt partiprogram som AD:s kan te sig svårpåverkansbart för en ny potentiell medlem, det är ett problem.
Men å andra sidan kan ett allt för lättsmält program te sig oseriöst och antyda att partiet inte vill säga, eller ens vet, hur man kommer att lösa de olika problem som en direktdemokrati kan tänkas ställas inför.
Det är att bjuda in skeptikerna till offentlig halshuggning som jag ser det, och direktemokratin har annat att syssla med än att försvara sig i oändlighet med olika alternativa svar en driven representativ politiker skulle kräva svar på.
Bättre då att skapa en modell som är realistisk iaf som utgångspunkt för den diskussion som måste föras gentemot skeptiker och som går att förändra efterhand.
Man brukar ju säga att de flesta drivs av fel de ser, snarare än av att fylla ett vitt papper.
Har man då fattat så mkt som att AD är ett direktdemokratisk parti där alla medlemmar har exakt samma bestämmanderätt som de andra, då borde det inte kännas som att försöka förändra sossarnas eller moderaternas partiprogram, utan som en betydligt mer avslappnad process.
Så jag tror du har fel när det gäller hur många som kan fatta intresse för ett detaljerat partiprogram.
2. Stadgar "§ 4 Värdegrund
Partiet ska följa svensk lag. Dessutom ska partiet motverka alla former av rasism diskriminering och
ojämlikhet samt verka för yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet."
Partiet ät mot rasism och för yttrandefrihet i samma mening. Är inte "hets mot folkgrupp" en inskränkning i yttrandefriheten? Men det jag reagerar mest emot är att Aktiv Demokrati har en värdegrund över huvud taget. Givetvis kan även rasister och censurförespråkare vara direktdemokrater. Demokrati betyder folkstyre och ingenting annat oavsett vad folket behagar bestämma. Jag tror att det är viktigt att vi inte avviker ifrån den punkten.
Jo, hets mot folkgrupp är en inskränkning av yttrandefriheten, men en teknikalitet i språket är väl inte hela världen i dessa sammanhang?
Vi har vissa regler i samhället för att t.ex. skydda minoriteter, och i en direktdemokrati bör det inte vara sämre bevänt med den saken.
Det är inte detta de som är emot representativ demokrati (och vill ha ngt bättre) har problem med, eller tror du verkligen det?
Hets mot folkgrupp är per definition inte ngt som hindrar demokrati på ngt annat sätt än möjligen i frågan just om det ska vara tillåtet att hetsa mot folkgrupp.
Att mena att även detta är en oviktig begränsning som folket skulle må bäst av att inte ha, är att tycka att lagen om hets mot folkgrupp är fel.
Visst, eller att ngn generation efter oss iaf skulle kunna komma att tycka att den är fel.
Utan att spekulera mer i varför du tycker det är så fel att ha denna enda begränsning, ber jag dig istället svara på vilken skada en paragraf som AD:s 4 i praktiken gör när det gäller att attrahera nya medlemmar?
Principer må vara mkt viktiga, men de flesta i läskunniga delar av världen inser vilken nytta ett förbud mot hets mot folkgrupp gör, så hur många % av Sveriges väljare bedömer ni i DD har problem med just denna regel?
Min slutsats är iaf att regeln gör mer nytta än skada om det handlar om att attrahera vanliga väljare som kan hjälpa oss att nå våra mål.
Ett annat sätt att se på saken är givetvis att prova att skriva ut det i klartext på DD:s hemsida: DD är emot samtliga former av regler, eftersom det är folket som bestämmer behövs inga regler.
Eller, den som vill kunde ju starta ett parallellparti till AD där just paragraf 4 saknas, så fick man se vilka framgångar det partiet fick.
Vi har också resonerat som så att skulle de delar av stadgarna som är svåra eller omöjliga att förändra ngn gång i framtiden göra att partiet fick oöverstigliga problem med att arbeta, ja då skulle ju en majoritet enkelt kunna rösta med fötterna och bilda ett nytt parti, utan dessa otidsenliga stadgar.
Jag tycker helt enkelt att kritiken mot paragraf 4 är ogenomtänkt och att den i praktiken inte spelar ngn avgörande roll annat än som förevändning emot AD.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.
MVH/
Magnus