Forum

1:a maj i Stockholm

Hur AD når ut med sitt budskap

1:a maj i Stockholm

Inläggav joasi » 2013-05-02 07.27

Under Thomas ledning blev vi fyra AD'are som samlades under en banderoll igår för att dela ut flygblad, samla namnunderskrifter och prata direktdemokrati med förbipasserande. En oväntat positiv upplevelse för mig som inte har gjort det här förut. De flesta vi pratade med tyckte id'en var bra och "på tiden". Några kom med kritiska och intelligenta frågor och någon avfärdade det rakt av.
Intressant att notera att flera personer kände till oss sedan tidigare och kom fram för att prata med oss.
Ett destillat av kritiska frågor jag minns var:
"Alla Statsvetare och Viktiga Personer vet att elektronisk röstning inte fungerar, aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera." - vad svarar man på det? :-)
"Jag vill inte rösta på ett riksdagsparti utan politik, för då vet jag ju inte vilken politik de kommer att föra." - en poäng. Vi spekulerade i om direktdemokrati kanske är lämpligare att införa i kommuner först där sakfrågorna ligger mer i förgrunden.
"Det fungerar inte för folk kommer bara rösta för mindre skatter och ökade utgifter, som i Californien." - jo fast i Schweiz funkar det och man kan jobba med olika frågeställningar som budgetomröstningar och krav på finansiering av förslag.

En kille kom fram och pratade en längre stund med oss och hade ideer kring opinionsbildning, elektroniska omröstningar m.m. Hoppas vi får se honom här.

Det var mer intressanra reaktioner men mitt minne läcker som ett såll. Någon annan som vill fylla i?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: 1:a maj i Stockholm

Inläggav jonas » 2013-05-02 09.04

Borde relateras till denna tråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=126&t=2078

och eller detta blogginlägg: http://aktivdemokrati.se/blogg/
.

Kul att du var med!

Och svaren på frågor bör finslipas i vår samling av FAQs:
http://aktivdemokrati.se/lista/faq/
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: 1:a maj i Stockholm

Inläggav activedy » 2013-05-05 07.14

joasi skrev:"Jag vill inte rösta på ett riksdagsparti utan politik, för då vet jag ju inte vilken politik de kommer att föra."


Tack för info (och arbete), intressant. Reagerade lite mera på ovan dock, och nu är jag kanske hård och osmidig, men jag tänkte direkt att den här människan är både lite (ganska) lat och inrutad. Hela vitsen är ju att vara någotsånär insatt själv och att slippa bli dumstyrd, att behålla (iaf en viss del) av makten själv, och det löpande? Då har man verkligen inte förstått vad det hela går ut på. Jag menar ... hallå.

Som svar (på tal) finns väl annars den här varianten av AD (om jag sammanfattar fel ursäkta, ni förstår säkert vad jag syftar till ändå) att välja delegat som tycker liknande, som får vara ens 'röst' (var det inte så man också kunde göra, man kan ju inte vara insatt i precis allt hela tiden)? Något åt det hållet vill jag minnas jag läst någonstans hos er iaf.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: 1:a maj i Stockholm

Inläggav joasi » 2013-05-12 20.40

Det var en lite tillspetsad sammanfattning av en längre diskussion vi hade.
Jag tror poängen var att innan systemet är utbrett så finns en osäkerhet på vilka som egentligen kommer att rösta fram politiken. Anta till exempel att vi kommer in i riksdagen och får 20 mandat. Men till att börja med är det bara 1% som ids utnyttja systemet som vi erbjuder. Kommer den 1% vara representativ för folket eller kan det i värsta fall galningar och extremister åt något håll som får en röst genom partiet? Ungefär så tror jag att personens farhågor såg ut.
Min slutsats är att det är en risk och att det därför kan vara bättre att börja på kommunal nivå, där sakfrågorna ligger närmre medborgarna, innan vi tar systemet på riksnivå.
Och om AD får användare och därmed en politik innan vi kommer in i ett parlament vore också en fördel tror jag.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: 1:a maj i Stockholm

Inläggav peteri » 2013-05-13 14.56

Tanken som jag förstår den är att börja på kommunal nivå och växa därifrån.

Sannolikheten att vi kommer in i riksdagen utan att först ha gått via kommuner är väldigt liten. Större under har skett, men sannolikheten är liten.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: 1:a maj i Stockholm

Inläggav joasi » 2013-05-13 20.00

Bra. Vi kanske redan nu borde peka ut den kommun där vi tror vi har störst chans och kraftsamla där inför valet 2014?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm


Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron
π