Diverse:
Stadgar | Aktiv Demokrati
- Sidan inleds med "Versioner av våra officiella stadgar" men det framgår inte att det senaste datumet är den nu gällande. Om inte, var finns den nu gällande?
- Saknar punkt om att allt skall vara och ske på svenska vare sig det gäller diskussion, förarbeten, forumtrådar, referenser eller vad det vara månde.
- Saknar förtydligande om att medlemsmöte motsvarar ett vanligt årsmöte och undrar varför ändra på det gängse ordet i dessa sammanhang? Normalt används "medlemsmöte" för träffar som kan vara månadsvis eller tillfälliga. "Årsmöte" sker bara en gång per år om inget speciellt inträffat.
§ 13 Extra medlemsmöte då valsystemet är ur funktion:
- Saknar punkt om andra kommunikationsvägar om partiets servrar av någon anledning har slagits ut. Dessa kan vara i form av chatt, brevlista (sista utväg), eller kanske en extra blogg för medlemmar.
Detta är viktigt för att minimera risken att betrodda (styrelse eller andra) sabbar valsystemet (kupp) för att passa på att driva igenom egna idéer.
-Beslut som tagits under tiden systemet varit nere skall automatiskt behandlas i ordinarie valsystem när det åter rullar och då har valsystemets beslut status över det som beslutats under tiden systemet varit nere.
§ 15 Styrelsens beslutanderätt:
- Hur motverka att att styrelsen inte tagit upp sådant som de har haft kännedom om men underlåtit, glömt att i tid ta upp, eller på annat vis inte informerat medlemmarna om i tid? Baktanken till mitt resonemang är att styrelsen medvetet valt att gå förbi den normala tågordningen, kupp.
§ 18 Styrelsemöten:
- Saknar information till medlemmar om att ett styrelsemöte skall ske och har skett. Detta för att bättre få kännedom om detta för att lättare vara uppmärksam på att bevaka ett eller annat.
Obs, jag kan ha missat andra dokument som skulle ha lett mig till bättre förståelse.