jonas skrev:Modellen från partiprogrammet med variabel omröstningsperiod baserat på valdeltagande är också en metod som försökrar att alla får chans att göra sig hörda. Dvs att längden på omröstnignsperioden beror på hur många som deltager, men blir kortare om det finns en kraftig skillnad mellan ja/nej.
gilroitto skrev:Jag har alltid tyckt den modellen är en teoretisk modell totalt obeprövad i en omgivning med människor och med psykologiska effekter, jag har inget emot att dessa modeller flyttas ut i ett arbetsdokument. Den är oerhört direktdemokratisk i den meningen att den kräver ett oerhört stort engagemang oxh kontinuerlig uppföljning hos alla röstberättigade, då förutsättningen hela tiden förändras på ett oförutsägbart sätt. Det ger också möjlighet till taktikbeteenden där grupper väntar med att rösta tills de har stöd för att driva igenom förslaget ganska direkt. Komplexiteten kring omröstningarna blir också så pass svår att människor kommer att avskräckas att delta i processerna utan överlämnar det till de proffs som klarar av det krångliga spelet, oc vi förlorar bredden vi så desperat vill uppnå med vår politik.
joasi skrev:Jag kan nog hålla med om att listan med alternativ bör spikas innan omröstningen påbörjas... Däremot vill jag inte ha några formella krav på att förslag publiceras en viss tid före omröstningen. Det är upp till förslagsläggaren att göra vad han/hon kan för att samla stöd innan omröstningen påbörjas
joasi skrev:Varje röstberättigad som väljer att inte rösta, själv eller via ombud, ska räknas som en tredjedels Nej-röst. Då krävs alltid att mer än 25% av de röstberättigade röstar för ett förslag för att det ska gå igenom.
joasi skrev:Ok, jag ser inget direkt negativt i att ha en formell publiceringsperiod före omröstning.
Men jag menar att alla andra former av omröstningar behöver ok-as innan omröstning eftersom de aldrig kan vara helt neutrala utan alltid förutsätter något.
gilroitto skrev:Flera rankningsmodeller, t ex Concordet, går ut på att du inte har något att förlora på att ranka ett förslag med lite stöd först. En elimineringsprocess görs så att din röst slutligen faller på det förslag bland de som kvarstår som "finalisterna", och den du rankade högst av dem får din röst. Dvs du kan fritt promota din absoluta favorit och ändå försäkra dig om att vid att även din favorit bland de största förslagen får din röst. Genialiskt!
gilroitto skrev:§3.5 - Nej
§3.5 A
§3.5 B
gilroitto skrev:§3.9 A Varje röstberättigad som väljer att inte rösta, själv eller via ombud, ska räknas som en tredjedels Nej-röst.
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster