Forum

Medlemssupport

Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-02-25 22.16

Jag såg att medlemssupport var vakant för partiet och att inget har skrivits om den uppgiften i partiet utöver det Jonas har skrivit i ansvarsuppgifter för partiet. Det triggade igång tankar om att det kunde vara en viktig funktion främst för att få alla mer anonyma medlemmar att känna sig delaktiga och hitta rätt i partiet bland de vanliga hökarna som slåss på forumet.

Jag har skrivit ett första förslag på riktlinjer för en medlemssupport här:
http://typewith.me/owvdvhWsT7

Bidra gärna eller kritisera.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav jonas » 2011-02-26 17.03

Bra text.

Tycker alltid anonymitet gör det besvärligt. Många är okej med att inte vara anonyma om det är normalt. (Se exempelvis Facebook.) ... Bra att ta upp det och ge chansen. Göra vad som behövs för att alla ska känna det bra att komma fram. Men anonymitet borde inte vara det normala. Uppmuntra medlemmar att själva presentera sig etc på forum, med mera. Jag försår att det kan vara obekvämt att gå in i en ny grupp och skriva när man känner sig utanför. Men det handlar mer om att skapa känslan av medhörighet.

Att ta kontakt med nya medlemmar eller personer som på annat sätt varit aktiva nyligen är nog det viktigaste av allt. Det inkluderar även de som skriver på forumet, om de ännu inte hittat fram till en aktiv grupp eller aktivt projekt. -- Och för detta tycker jag att du kan börja med en gång. Exempelvis genom att titta på vilka som loggat in i forumet nyligen. -- Då det handlar om tillgång till medlemsuppgifter är det bäst med en omröstning, även om jag har vissa befogenheter för delegering i min roll som formadmin och webbadmin.

Det främsta i kontakten, som jag ser det, är att svara på frågor och att guida personen till aktivitet inom partiet. Att ta upp och rapportera synpunkter är sekundärt som jag ser det. ... Det kan de ändå göra själva och via omröstningar. Det går att delge synpunkter anonymt på forumet även när man är prenumerant (medlem). -- Dock kan många synpunkter vara av värde.

Den röda fliken är tänkt att fylla den funktion du kallar för medlemsguide. Det är en länk till vår medlemsarea (den röda arean) där det ska finnas tillgång till allt man behöver för sina aktiviteter inom partiet. Mer material i denna flik välkomnas.

Hittills har det varit ganska få som skrivit till oss utifrån och därför har vi samlat det mesta i kontakt-adressen. Jag tog upp diskussionen för att dela upp i fler adresser. Samt frågan om hur anonyma dessa brev bör vara..:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=83&t=1405

Jag har givit dig accessrätt för att skapa nya sidor i medlems-arean. Du behöver iofs fortf be mig eller roger att lägga upp den nya sidan i menyn.

Vårt medlemsregister är numera det som ligger på webben. All info ligger där i vår databas.

Jag skulle vilja ha förslag på text som skickas till nya medlemmar. Vill även ha förslag på hur de sidor ska se ut dit medlemmar kommer när de loggar in.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-02-26 18.43

Tack så mycket för din utförliga och utmärkta respons. Jag håller med om att anonymitet bör tonas ner och att samla synpunkter är sekundärt, man kan tona ner den biten och bara nämna att möjlighet till anonymitet kan ges om en person önskar så.

Om inte protester uppstår tar jag gärna på mig medlemssupport ansvaret och ska försöka komma igång så snart som möjligt med kontakter. Jag ska initialt försöka ta kontakt med folk via meddelande-systemet här. Jag börjar med de som reggat sig den senaste tiden.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-02-26 18.46

Jag kommer innan första kontakt ge förslag på text att skicka till nya medlemmar i denna tråd. Återkommer.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-02-27 14.00

Föreslaget agerande:

0. Få tillgång till aktivdemokrati-address medlemssupport@aktivdemokrati.se
1. Utskick av nedanstående brev med forumets interna meddelandesystem till alla nya medlemmar och registrerade jag hittar via forumets members lista.
2. Fortsatt telefonsamtal (enligt utformade dokument i tidigare inlägg) med de som ger respons.
3. Godkännande av partiet att jag ska få tillgång till adresslista, iaf e-mails för att ta kontakt med de som inte fått, sett eller svarat på meddelande via forumet.
4. Personligt email (motsvarande det nedan) och telefonsamtal till de personer jag inte redan etablerat kontakt med.
5. Utskick av liknande brev (lite modifierat att jag vet att det var ett tag sen de registrerade sig) till övriga medlemmar och registrerade på forumet.

Föreslaget brev att skicka nu initialt:
[Betyder att det går bara till medlemmar]
<Lite kommentarer om villkor för vissa text-stycken>


Brev från Medlems och Prenumerant support

Hej,

Välkommen till Aktiv Demokrati. Det är roligt att du har hittat till oss och vi vill göra det bästa för att du ska hitta rätt i partiet och få svar på eventuella frågor. Du har alltid möjlighet att kontakta Medlems och Prenumerant support på:

medlemssupport@aktivdemokrati.se
040-xxxxxx - Gil Roitto, Medlems och Prenumerant support, Aktiv Demokrati
Eller skicka meddelanden [länk] via forumet till Gil Roitto.

Jag som tar hand om Medlems och Prenumerant support skulle uppskatta om du ville ta direkt kontakt via telefon eller e-mail, eller om du ville skicka kontaktuppgifter så att jag fick ta kontakt med dig. [Du som är medlem har angett telefonnummer och/eller e-mail adress vid registrering och jag kommer senare kontakta dig via e-mail eller telefon. Om du inte önskar det så skicka bara ett meddelande om det.]

Alla frågor och funderingar är välkomna, det är roligt med mer direkta kontakter. Vi är ett parti i uppstart och försöker vara så enkla och personliga som möjligt.

[Vad jag kan se har du inte redan en etablerad lokalgrupp i din närhet, men när fler människor i ditt närområde blir medlemmar i partiet kan vi informera om det och ni har då möjligheten att kontakta varandra om intresse finns.]

<eller, om lokalgrupp finns kan följande skrivas både till medlemmar och prenumeranter:>

Det finns en lokalgrupp ... i närheten av dig, du får gärna kontakta deras kontaktperson ... på ... om du är intresserad av mer nära kontakt med andra i partiet.

<Nu innan medlemsguiden är klar:>

Snart kommer en ny medlemsguide. Den är tänkt att ge dig en startpunkt att förstå partiets politik, verksamheter och organisation, samt hjälpa dig att hitta rätt i både virtuella och lokala gemenskaper och bland arbetsgrupper. Jag meddelar dig om detta när den finns på plats.

<När medlemsguiden är klar:>

Titta gärna på vår nya medlemsguide. Den är tänkt att ge dig en startpunkt att förstå partiets politik, verksamheter och organisation, hjälpa dig att hitta rätt i både virtuella och lokala gemenskaper, samt hitta möjlighet att engagera dig i olika team och arbetsgrupper i partiet.

Läs mer på:
http://aktivdemokrati.se/member/medlemsguide

En en gång välkommen och jag hoppas på mer kontakt snart.

Med vänlig hälsning,

Gil Roitto
Medlems och Prenumerant support, Aktiv Demokrati
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-02-27 14.14

Jag har uppdaterat riktlinjer för medlemssupport (http://typewith.me/owvdvhWsT7) enligt vår diskussion, och tagit bort att man ska göra sammanfattningar av medlemmarnas åsikter, och tonat ner anonymiteten, samt lagt till att vi bör uppmuntra till aktivitet i forumet.

Jag har börjat skriva på en medlemsguide och återkommer om det snart.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav hasseing » 2011-02-27 23.02

besviken på uppslutningen i dagens möte, har man inte ens en mic att tillgå e frågan om man behärskar internet. :evil:
hasseing
Medlem i partiet
 
Inlägg: 39
Registrerad: 2011-02-10 22.31
Ort: Trelleborg

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-02-27 23.22

hasseing skrev:besviken på uppslutningen i dagens möte, har man inte ens en mic att tillgå e frågan om man behärskar internet. :evil:


:(
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav jonas » 2011-02-28 00.46

Brevet ser okej ut. (Men ingen särskrivning tack)

Jag tycker i stort sett det mesta är okej bara det leder till personlig kontakt.

Vi har ett par nya registreringar i veckan.

Jag skulle vilja ha en utformad text som går ut till dem automagiskt vid registrering. Gärna en som guidar dem till att fylla i kontkatuppgifter, så vi sedan kan kontakta dem personligen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemssupport

Inläggav jonas » 2011-02-28 00.56

Förslag till omröstning:

Ny funktionär: Supportgruppens ledare
Uppgift:
* Att välkomna och kontakta nya medlemmar
* Att aktivera medlemmar i projekt och arbetsgrupper
* Att svara på frågor och hjälpa medlemmarna
Befogenhet:
* Tillgång till hela medlemsregistret
* Tillgång till support <at> aktivdemokrati.se
Väljs tills vidare.

Nominerade:
* gilroitto
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-02-28 19.12

Låter bra. Börjar med att skicka manuella meddelanden initialt. Om funktionen "Skicka email" finns på en profil, finns det alltid en email kopplad till användaren då? Nog säkrare med email än interna meddelandesystemet.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav jonas » 2011-02-28 20.21

gilroitto skrev:Låter bra. Börjar med att skicka manuella meddelanden initialt. Om funktionen "Skicka email" finns på en profil, finns det alltid en email kopplad till användaren då? Nog säkrare med email än interna meddelandesystemet.


Jo, det är egentligen onödigt att ha båda delarna påslagna.
Jag skulle eventuellt ta bort en av dem för att undvika förvirring...
Det är möjligt att någon medlem har en ogiltig e-postadress.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-03-01 20.57

Vore bra om jag kunde få tillgång till support@.. för att kunna skicka email med någon slags trovärdighet. Kanske det inte är så bråttom och det är bättre att vänta tills formell omröstning har gjorts.

Vill du starta omröstning Jonas? känner en viss trovärdighetsbrist i att själv starta omröstning för att välja mig.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav jonas » 2011-03-01 23.20

gilroitto skrev:Vore bra om jag kunde få tillgång till support@


Nu har du support@ad och gil@ad.

Jag har inte startat omröstning eftersom tråden inte funnits för diskussion särskilt länge än så länge. Och jag har varit upptagen idag. :-) ...

Det verkar som vi iaf har två nomineringar till respektive post.

Och jag antar att vi väljer EN person som har befogenheterna och sedan kan denna person delegera till sin grupp. Men exakt hur vet jag inte. För vissa saker har det funnits önskan om att befogenheter inte bör delegeras utan ska tas direktdemokratiskt.

Å andra sidan har jag så som webmaster delegerat befogenheter genom att ge accessnivåer för sidredigering etc.

För medlemsadmin skulle det handla om hur konfidentiell medlemsdata ska behandlas.

En möjlighet för omröstningen kan vara att tillåta att mer än en person väljs.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-03-02 00.44

Befogenheter ska inte kunna delegeras om inte explicit beslut finns om möjlighet till delegering. För större grupper i framtiden bör inom-gruppslig delegering genom demokratisk ordning vara att föredra framför en hierarkisk ordning.

Roligt att fler finns nominerade, jag suktar inte efter den förtroendeposten men låter omröstningen avgöra vem de har förtroende för att utföra uppgiften väl. Jag är nyfiken på vem då kontakt med honom/henne vore rolig.

Då det finns fler kandidater avstår jag absolut med några förtida utskick innan omröstningen är klar. Onödigt med förvirring för de kontaktade.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-03-07 01.25

Ett första utkast till medlemsguide. Jag har lagt den på hemsidan (olänkad) då formattering och länkning är kass i typewith.me.

Kom gärna med feedback.
http://aktivdemokrati.se/medlemsguide/
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav jonas » 2011-03-07 08.42

gillar detta
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemssupport

Inläggav gilroitto » 2011-03-19 13.56

Har tagit bort en rad text om referens till reglemente om beslutsordning (som inte finns än) men i övrigt är allt i Medlemsguide sidan som förut.

Kan vi anta denna Medlemsguide och länka till den från "Medlemsarea":

http://aktivdemokrati.se/member/medlemsguide

Eller behöver vi rösta om det?

Om du är för att anta medlemsguiden så skriv gärna en rad här så vi vet.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemssupport

Inläggav jonas » 2011-03-19 14.06

Jag länkar in den
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemssupport

Inläggav joasi » 2011-03-19 15.06

Mycket bra skrivet! Det här är ett värdefullt dokument.

Jag har (naturligtvis) några synpunkter/rättningar:

1) Jag reagerar lite mot ordvalet och formuleringen "uttrycker sig obegåvat" som ger en lite för negativ klang åt hela stycket. Det speglar att vi har haft en hel del negativa diskussioner av det här slaget historiskt, men är inget vi behöver kommunicera till nya medlemmar. Jag hoppas det finns ett mer positivt sätt att framföra samma budskap, men kommer inte på någon alternativ formulering så här omedelbart.
Åsikten är fri men bör uttryckas med respekt för andras åsikter och för andra personer. För att en person uttrycker sig obegåvat behöver man inte förnedra den personen utan kan sakligt vederlägga åsikterna. Praktiska modereringsregler tillämpas på forumet och svensk lag gäller som överallt annars.


2) Fjärde raden under "Omröstningar": Saknas mellanslag efter sista punkten:
strategiskt klokt att ta in flera aktörers synvinklar i förslaget för att ge mer stöd vid omröstning.Ett valsystem
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π