joasi skrev:Jonas, stämmer det att bloggadministratören har i uppgift att godkänna alla blogginlägg innan de publiceras i AD's namn? Vart finns det beslutet? Jag kan inte hitta det när jag söker igenom gamla omröstningar. Det behöver i så fall föras in i Reglementet.
http://aktivdemokrati.se/doc/reglemente/2010/reglementet-2010-10-18/#blogg
Vi har hela tiden gjort så att vi har begränsad access till att publicera blogg-inlägg. Jag har givit publicerings-rättigheter till de som skrivit ett par bloggar som följer riktlinjerna. Så här ser rättigheterna ut just nu:
Alla partimedlemmar är i regel satta som medarbetare. De kan skriva men ej själv publicera blogginlägg.
Författare kan även publicera sina egna inlägg. Dessa är just nu gilroitto, rtordon och tommy.
Redaktörer kan även redigera sidor och ändra i andras blogginlägg. Dessa är just nu delvoriah, hassan, joasi, jonas_helander, magnus gustavsson och robwe. Slutligen har vi administratörerna som är roger, jonas och fiddur.
Jag skulle vilja ersätta detta med ett system där alla kan ändra på alla sidor och blogginlägg och att varje ändring kommer upp för omröstning, där man kan delegera, etc. Då behöver vi inte ha någon enskild person som bestämmer. En variant för detta är att använda etherpad för att göra drafts som sedan kan röstas om för publicering.
Här är hur jag satt upp de olika kategorierna i WP. Det är mitt förslag på struktur.
* Intern debatt ska ske i forumet och inte i WP.
* WP Kategorin "Demokrati": Om direktdemokrati och demokrati i vår omvärld. Vi skriver om e-demokrati, deltagar-demokrati, röstsystem och andra direktdemokratiska partier och organisationer.
* WP Kategori "Nyheter": Nyheter om Aktiv Demokrati för våra medlemmar. Vi skriver om vad som är på gång och hur du kan hjälpa till.
* WP Kategori "Press": Pressmeddelanden. Nyheter om Aktiv Demokrati för vår omvärld.
Utöver det har vi några kategorier som utgör en slags kunskapsdatabas, så som kategorierna FAQ, citat och ordlista.
Dessutom har vi ett par kategorier för dokument, för att det är ett sätt att göra äldre versioner tillgängliga. Det inkluderar Ekonomi, Stadgar, Reglemente, Partiprogram och Modereringsregler.