Forum

Ny logotyp

Re: Ny logotyp

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-02 13.06

Inget intresse om namnbyte, verkar det.
Vad saegs om en maanad till prioritetsomroestning om ny logga?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-02 17.52

Känns helt onödigt att byta logga sålänge vi inte tycker vi ska byta namn.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-01-18 00.54

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-03 03.40

Magnus Gustavsson skrev:Känns helt onödigt att byta logga sålänge vi inte tycker vi ska byta namn.

men du maaste vael aendaa vara enig i att en omroestning nu aer baettre aen i valspurten naesta val?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-03 09.54

MrPerfect72 skrev:
Magnus Gustavsson skrev:Känns helt onödigt att byta logga sålänge vi inte tycker vi ska byta namn.

men du maaste vael aendaa vara enig i att en omroestning nu aer baettre aen i valspurten naesta val?

Jo, men ett namnbyte är mer aktuellt, och innan vi bytt namn (ev), ser jag ingen anledning alls att ändra logga.
Och skulle du inte gilla loggan bränner du ju bara engagemang genom att kriga om det, om det skulle visa sig att vi ska byta namn om ett halvår.
Det gäller att tänka..

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Inläggav robwe » 2010-10-03 11.34

Magnus: Din åsikt är noterad, men jag och andra här är fortsatt intresserad av att spåna fram en ny logga. Jag tror inte alls att det här med namnbyte kommer att bli av.

Skulle förresten inte du börja fokusera på TilliT istället?
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-01-25 23.23

Inläggav joasi » 2010-10-03 13.29

Jag har en idé till logga fast jag har svårt att realisera den:

Ett handslag, stiliserat med tydliga konturer och enfärgade händer/armar.
Armarna riktade 30 grader uppåt från horisontallinjen.
En tredje arm kommer rakt nedifrån och lägger handen ovanpå handlaget bakifrån så fingertopparna syns.
armarna begränsas utåt av en osynlig cirkel så att lite mer än handlederna syns.
Armarna/händerna har tre olika hudfärgade nyanser. Alternativ vit/vit/vit eller vit/vit/svart eller något för att minska antalet färger.
Mellan de utstickande armarna bildas tre lika stora cirkelsegment som fylls i med grönt överst, rött till vänster och blått till höger.
områdena är helt ifyllda inåt men avslutas lite skissartat utåt med breda penseldrag ungefär lika långt ut från centrum som armarna.

Jag tror jag måste se det får att se om det är en bra idé eller inte. Någon som vill göra ett försök att realisera den?
joasi
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-17 20.34

Inläggav pH7.3 » 2010-10-03 20.59

Om en ny logga inte innehåller bokstäver är det inga problem.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet

Registrerad: 2009-08-11 22.46

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-04 07.02

pH7.3 skrev:

Om en ny logga inte innehåller bokstäver är det inga problem.

Ett tydligt faktum. Kolla in denna loggan:
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1809&blogg=46327
:D Visst e den tuff, men man skulle ju kunna ha en annan symbolik aen en apa och en get?

headset-clown-logo-aktiv-demokrati.PNG
headset-clown-logo-aktiv-demokrati.PNG (35.83 KiB) Visad 3857 gånger
headset-clown-logo-aktiv-demokrati-black.PNG
headset-clown-logo-aktiv-demokrati-black.PNG (35.64 KiB) Visad 3857 gånger
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Inläggav fiddur » 2010-10-04 07.33

MrPerfect72 skrev:Inget intresse om namnbyte, verkar det.

Att ha längre tid för prioomröstningen låter väl rimligt när det är många förslag. Jag tycker dock inte vi är färdiga med diskuterandet än, det kommer fortfarande fram förslag och några av de grova skisserna kan göras till färdiga alternativ.

Det ser jag ingen logik med. På namn-tråden nyss var de flesta väldigt nöjda med namnet, men få är nöjda med nuvarande logotyp, då är det helt rimligt att byta logotyp utan att byta namn.

Magnus Gustavsson skrev:Jo, men ett namnbyte är mer aktuellt, och innan vi bytt namn (ev), ser jag ingen anledning alls att ändra logga.
Och skulle du inte gilla loggan bränner du ju bara engagemang genom att kriga om det, om det skulle visa sig att vi ska byta namn om ett halvår.
Det gäller att tänka..

Jag tycker det är en positiv kreativ anda här på logotyptråden, ingen som krigar.

Jag gissar att din tanke om namnbyte handlar om eventuellt framtida samarbete med TilliT, och då är det förstås en annan diskussion än hur nöjda vi på forumet här är med nuvarande namnet... Men, ta det på en namn-tråd då, så att det framgår där att det är fler än MrPerfect72 som är intresserad av namnbyte :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet

Registrerad: 2009-07-22 04.19

Inläggav jonas » 2010-10-04 07.44

Jag började tråden om anledningen till byte av logga.
En tråkig logga är bättre än en logga som ger fel budskap.

Men jag ser inte något behov av att gå till omröstning förrän vi har något bra.

Sen är det upp till var och en att ha insikten om var tid och energi gör mest nytta för Aktiv Demokratis framtid.

Om logg-diskussionen inte känns relevant, så lämna den då och lägg fokus på andra saker.
Vi är inte vid omröstning ännu, och när vi väl är det hoppas jag vi har ett system med fungerande delegering.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-04 15.07

fiddur skrev:
MrPerfect72 skrev:Inget intresse om namnbyte, verkar det.

Att ha längre tid för prioomröstningen låter väl rimligt när det är många förslag. Jag tycker dock inte vi är färdiga med diskuterandet än, det kommer fortfarande fram förslag och några av de grova skisserna kan göras till färdiga alternativ.

Det ser jag ingen logik med. På namn-tråden nyss var de flesta väldigt nöjda med namnet, men få är nöjda med nuvarande logotyp, då är det helt rimligt att byta logotyp utan att byta namn.

Magnus Gustavsson skrev:Jo, men ett namnbyte är mer aktuellt, och innan vi bytt namn (ev), ser jag ingen anledning alls att ändra logga.
Det gäller att tänka..

Jag tycker det är en positiv kreativ anda här på logotyptråden, ingen som krigar.

Jag gissar att din tanke om namnbyte handlar om eventuellt framtida samarbete med TilliT, och då är det förstås en annan diskussion än hur nöjda vi på forumet här är med nuvarande namnet... Men, ta det på en namn-tråd då, så att det framgår där att det är fler än MrPerfect72 som är intresserad av namnbyte :)

Nej, jag är också ganska nöjd med nuvarande namn.
Jag tänker på en rad andra som tjatat i åratal om hur fel nuvarande namn är.
Har de ändrat sig så tänker inte jag ta upp namnfrågan iaf.
Vid ev fusion med andra partier är det en annan diskussion som sagt.
Håller också med om att man kan byta logga utan namn!
Tänkte inte på de...:-)

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Inläggav Delvoriah » 2010-10-04 22.25

joasi skrev:Jag tror jag måste se det får att se om det är en bra idé eller inte. Någon som vill göra ett försök att realisera den?

Min tanke kring det är att det har gjorts många gånger förut - det är tyvärr inte direkt unikt.

Jag tycker att joasis logga med grässtråt är intressant. Det jag gillar är att AD är rötterna till grässtråt - är definitivt en tanke att arbeta vidare på med ett riktigt ritprogram (joasi: varför inte lära dig Gimp istället för Paint? Inte lika bra som Photoshop, men trots allt ett mycket kompetent program).
Jag har dock inte släppt min egna idé ännu, och tänkte återkomma med en riktig skiss så fort jag orkar och hinner sätta mig ner och göra den.

robwe; Det jag tycker dina grässkisser saknar är rötter, det är ju rötterna som är hela poängen!
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet

Registrerad: 2010-09-26 16.44

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-05 12.11

Naer jag ser de senaste omroestningarna....
...aer det inte lite som en soppa liksom...
http://www.myhomecooking.net/soup-recip ... -leeks.jpg
Fast, det aer klart att vi inte ska sammankopplas med sopprötter.... Hmm.... Faar fundera vidare.

Graes aer aatminstone en faerg. groent, roett eller blaat graes. Roetter kan ju ha faerg iofoersig... med risk att se ut som moroetter....
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Inläggav robwe » 2010-10-15 20.23

Ny logotyp på gräsrotstema, där varkligen rötterna syns. Har ni tänkt på en sak? Gräsrötter är faktiskt vita! :-)
Bilagor
ADroots.jpg
ADroots.jpg (74.03 KiB) Visad 3823 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet

Inläggav robwe » 2010-10-15 20.25

(logotypen ovan har bara arial som text, men jag tror att man skulle behöva rita om A:et lite så att det har en rundad överdel. Ser lite mjukare och softare ut, och kopplar ihop emot gräset bättre. Dessutom är det lite trist att ha en standardfont i en logotyp)
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-17 04.13

Dags för prioritetsomröstning snart?
Ser att rosen och flaggan norpats av http://intelligentunionswe.wordpress.com/ :D
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Inläggav jonas » 2010-10-17 04.44

Jag väntar fortfarande på bättre förslag.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Inläggav robwe » 2010-10-18 15.17

Alltså, man kan ju alltid starta en prioritetsomröstning. En sådan behöver ju inte ha något slut. De som vill behålla nuvarande logotyp väljer helt enkelt "behåll nuvarande" som första alternativ. Vi kan löpande uppdatera våra prioriteringar, tills något alternativ har fått högre prioritet än att behålla den nuvarande logotypen.

Fast egentligen skulle man vilja göra det i två steg. Eftersom många av logotypförslagen är skissartade, så behövs en "renritning" av det förslag som vinner. Därför skulle man först vilja skapa en omröstning som beskriver partiets intention. Det vinnande förslaget av den omröstningen, kan sedan snyggas till, och gå upp i omröstning emot den nuvarande logotypen.

De båda prioritetsomröstningarna ska alltså formuleras som:

1. Vilken logotyp ska Aktiv Demokrati ha som intention att använda i framtiden. I denna omröstning ställer vi skisser och idéer emot varandra och antar att dessa skisser och idéer på sikt kan färdigställas som media-material av tillräckligt hög kvalité.

2. Vilken logotyp ska Aktiv Demokrati använda nu.

Prioritetsomröstning nr 1. Skulle man i princip kunna påbörja när som helst. Prioritetsomröstning nr. 2 kan påbörjas när vi fått fram något intressant alternativ, där det också finns färdigt och renritat media-material.

Jag tror generellt att man ibland kan behöva intentionsomröstningar när man arbetar med direktdemokrati. Detta för att staka ut huvudinriktningar som man sedan kan elaborera.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-18 15.50

robwe skrev:Jag tror generellt att man ibland kan behöva intentionsomröstningar när man arbetar med direktdemokrati. Detta för att staka ut huvudinriktningar som man sedan kan elaborera.

Enig.
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Inläggav robwe » 2010-10-19 12.53

Nytt försök... känns som att vi har hållit på i år med att försöka hitta en riktigt bra logotyp till det här partiet... hoppas att vi ska lyckas någongång. Här är i alla fall mitt bästa försök hittils :-)
Bilagor
Gräsrot.jpg
Gräsrot.jpg (11.41 KiB) Visad 3775 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling