Hej, mitt namn är Cal och jag hittade hit genom alternativportalen.wordpress.com
Jag tycker idéen med Aktiv Demokrati är fantastisk.
Men jag har mina tvivel som jag vill dela med mig av och för hoppningsvis diskutera:
Liksom många andra idéer om hur vi skall skapa en bättre värld så hoppar man över en del;
Människan. Människan kan vara otroligt dum, orättvis, girig, kortsiktig och full av känslor.
Om vi ändrade vårat politiska system så att alla kunda rösta om allt så tror jag människor skulle rösta med bakgrund av känslor snarare än kunskap.
EX:
1. Om man ställer frågan huruvida vi skall göra oss av med kärnkraftverk så känner jag personligen ja absolut! men jag tror politiker känner samma. Frågan är snarare hur skall vi lösa det underskott av energi som skapas? Det krävs mycket kunskap för att värdera hur det skall göras, kunskap jag tvekar om folket har.
2. Om man skulle rösta om det skulle skickas mer pengar till äldrevårde, skolan etc skulle folk inte kunna med att säga nej, för det känns inte bra. Men vart skall dom pengarna tas ifrån? Det är en komplex ekonomi vi har.
3. Säg att vi skulle rösta om invandring. Utan några siffror att backa upp mig så måste jag säga att jag är rädd att många, kanske de flesta svenskar skulle rösta i tystnad om att stoppa invandringen. Och som tiden går kanske vi känner mer "varför skall vi ta hand om dom? Kanske röstningarna går emot att börja skicka tillbaka invandrare? Detta är en farlig politik.
Men om man skall följa denna linje av tankar så säger man ju att demokrati inte fungerar...
det är en svår fråga.
Jag tror det skulle fungera i ett samhälle där folk utbildas till att tänka fritt. Inte i ett samhälle där man växer upp och lär sig att man skall tjäna pengar.
Genom vår historia har vi sett hur folkmassor genom grupptryck och farliga ledare kan få människor att göra och tänka saker dom egentligen inte skulle våga göra.
Som det ser ut nu behöver människor lagar och moral att följa?
Buddhist som jag är så tror jag det viktigaste vi behöver lära oss är :genomskinlighet, ärlighet , Att se på världen som den är och inte igenom vår omgivning och tankar skapta utav den.
I den världen tror jag 100% på Aktiv Dekomkrati!
Men jag tror vi kanske behöver lite mer tid på oss tills dess.