Forum

Strategisk planering: 1. Vision

Tidsbegränsade aktiviteter
Kategoriregler
Tidsbegränsade aktiviteter med i förväg beskrivna syften, mål och tillvägagångssätt. En tråd per projekt där projektledaren beskriver parametrar och kriterier.

Strategisk planering: 1. Vision

Inläggav joasi » 2012-05-15 17.37

[EDIT: Följande tidigare diskussion är flyttad till denna projekt-tråd. Läs vidare här!]

Till din vision vill jag lägga till: "Medborgaren har hela tiden kontrollen över sin röst och kan byta representant när hon vill. Den politiska makten ska utövas med största möjliga transparens/öppenhet."
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

AD:s vision

Inläggav Roger » 2012-05-15 18.43

joasi skrev:Den politiska makten ska utövas med största möjliga transparens/öppenhet."

Vi har valt anonyma omröstningar (förutom för delegater).
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

AD:s vision

Inläggav Delvoriah » 2012-05-15 19.17

I denna tråd diskuterar vi AD:s vision

1. VISION
Till exempel...
Aktiv Demokratis vision är att införa direktdemokrati i Sverige där medborgaren har makten. Medborgaren tar besluten eller väljer en representant som röstar enligt medborgarens önskan.
(visioner är ofta ganska tråkigt formulerade och är inte det man ska klistra upp och annonsera ut överallt, utan ha som utgångspunkt i arbetet med att utveckla partiet. Partier har kanske inte vanligtvis någon vision, då de flesta frångår att vara enfrågespartier... men jag tror det kan underlätta att tänka klassiska marknadsföringstermer)

(jonas: kan du flytta över de två kommentarer som berör just visionen till den här tråden?)
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: AD:s grafiska profil

Inläggav Delvoriah » 2012-05-15 19.40

Jag har valt att dela upp det, först och främst i två trådar: vision och typsnitt i kombination med logotyp, så blir det förmodligen enklare att följa.

Jag kan försöka följa trådarna, men önskvärt är att alla tar del i att styra upp dem.

Jag kan inte definiera målgrupp i nuläget - vi borde dock kunna gå över till den ganska snart.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: AD:s vision

Inläggav jonas » 2012-05-26 17.30

Jag har nu flyttat över ett par kommentarer från tråden om AD:s grafiska profil, till denna, och flyttat tråden till Partiets utveckling, då detta inte har direkt med media att göra.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD:s vision

Inläggav jonas » 2012-05-26 17.31

Vi tog fram en vision under vår konferens i Januari. Vi/jag har intentionen att ta en ny vända med diskussionen och förankra resultatet därav i partiet. Så varför inte göra det här och nu.

http://aktivdemokrati.se/nyheter/2012/rapport-fran-var-konferens-i-januari-2012/


Dokumentet:
http://aktivdemokrati.se/doc/2012/aktiv-demokrati-konferens-tuve-scoutgard-den-6-8e-januari-2012/


Med en mening:

AD vill verka för ett fritt samhälle där alla får möjlighet att ta sitt ansvar och påverka alla sina beslut kontinuerligt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD:s vision

Inläggav Delvoriah » 2012-05-28 20.37

AD vill verka för ett fritt samhälle där alla får möjlighet att ta sitt ansvar och påverka alla sina beslut kontinuerligt.
[/quote]

AD:s vision är väl inte riktigt att alla ska verka för, utan att alla HAR en möjlighet att ta sitt ansvar.
"Påverka alla sina beslut kontinuerligt" tycker jag är lite otydligt. Går det att uttrycka bättre?
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: AD:s vision

Inläggav jonas » 2012-05-28 23.02

Delvoriah skrev:AD:s vision är väl inte riktigt att alla ska verka för, utan att alla HAR en möjlighet att ta sitt ansvar.
"Påverka alla sina beslut kontinuerligt" tycker jag är lite otydligt. Går det att uttrycka bättre?


Kontinuerligt:
a) Även mellan valen
b) Beslut kan alltid omprövas

Det där med ansvar skulle jag gärna stryka, men några ville gärna ha med det.

Men jag förstår vad du menar. Texen var inte rent formulerad som en vision. Det skulle snarare stå: "Ett fritt samhälle där alla får möjlighet att ta sitt ansvar och påverka alla sina beslut kontinuerligt."
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD:s vision

Inläggav haja » 2012-06-20 07.19

En vision ska vara tydlig och klar, nästan ouppnåelig. Den ska tilltala alla utanför och innanför partiet. Den ska visa riktningen, men inte målet. Målen blir sedan medlen att uppnå visionen.

Exmpel: 
Före detta decenniums (1960-talet) utgång ska vi ha landsatt en människa (människosläktet, inte en viss person) på månen. Ungefär så sa president JF Kennedy 1963. I juli 1969 förverkligades visionen och den första människan klev ner på månens yta efter en dramatisk, men lyckad månlandning.

Många anser det var ett mål. Men mål talar också om hur man ska nå dit med olika resurser och veta att det går. Annars är det orealistiskt.

En annnan vision är 0-visonen. Den anger riktningen på ett orealistiskt mål men en strävan som alla förstår. Man vet inte hur eller hur lång tid det kommer att ta, men det anger i vilken riktning alla jobbar för.

Så med dessa exempel tror jag alla förstår vad jag menar med mål och vision.

Nu är frågan vilken vision som ska vara AD:s vision. 
Är det inte ett direktdemokratiskt statsskick? Istället för representaiv partparlamentariskt stastskick med prortionella val? 

Ett dirktdemokratiskt statskickk kan vara en utopi för många, ouppnåeligt och anger inte tid eller kostnader. Det går inte säga hur man ska komma dit. 

Men visionen måste vara klar och kunna förstås. Ett direktdemokratiskt statskick. Lika kontroversiellt och visionärt som kravet på allmän och lika rösträtt, som på slutet av 1800-talet. Man visste då inte hur det skulle ske, när det kunde bli verklighet och inte heller hur det skulle genomföras. Motståndet var hårt och utmanande från den tidens maktelit mot rösträttsrörelsen. Det är exakt samma situation vi har nu fast med visionen med direktdemokratiskt statsskick. 

Exakt formulering av vision kan diskuteras, men här är ett grundförslag att utgå ifrån och kan kanske göras enklare och tydligare.
"AD vill ha ett direktdemokratiskt samhälle, där alla, alltid, kan delta och besluta, i alla samhällsfrågor."
Visionen kräver en viss instudering men när man väl gjort det får men aha-upplevelse som man sedan inte glömmer så lätt. Precis som en vision ska vara.
Visionen är tydlig  med att det inte är ett mål, utan en riktning. Precis som en visionska vara.
Visionen är kort och ganska enkel för att kunna bli ett "mantra" -slogan. Den är lätt att komma ihåg, när den väl satt sig. Precis som en vision ska vara.
Visionen kan samla krafter i och utanför partiet. För och emot. Det är bra. En vision utan debatt är inte en vision. Förslaget är (ja just det, rätt tänkt) Precis som en vision ska vara.
Visionen innehåller inte mål, teknik, målgrupp, förklaringar etc. Det beror på att det är en vision. Precis som en vision ska vara.

Till skillnad mot andra partier har ju AD ett sekundär vision som kanske inte så många tänkt tanken fullt ut. AD är faktiskt det enda partiet som vill avskaffa sig självt. Med direktdemokratiskt statsskick finns inte partier eller valda politiker.
Det skulle man kuna uttrycka med en slogan. "AD är det enda parti som vill avskaffa sig självt". (jag gillar inte slogans egentligen för oftast är de inte tillräckligt bra och unika. Dessutom föraktar det mina egen analysförmåga. Men tur att alla inte är som jag......   Slogans kan vara effektivt att få fram ett budskap. Men det måsta vara unikt. Annars är det som att säga "chips är gott"  Nästan alla kan skriva under på det men ingen kommer ihåg sedan.

"AD är det enda parti som vill avskaffa sig självt" Den "slogan" skulle kunna bli en "snackis" i media

Det, skulle ge uppmärksamhet i den svenska politiska maktkorruptionens Mecka - Almedalen och möjlighet för AD att få chans att få uppmärksamhet bland alla andra organisationer, lobbyister, egocentrerade politiker, pr-folk och "journalister".
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: AD:s vision

Inläggav jonas » 2012-06-20 09.30

Förslag för omröstning om vision för AD:

"ett direktdemokratiskt samhälle, där alla, alltid, kan delta och besluta, i alla samhällsfrågor."
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD:s vision

Inläggav haja » 2012-06-20 10.44

jonas skrev:Förslag för omröstning om vision för AD:

"ett direktdemokratiskt samhälle, där alla, alltid, kan delta och besluta, i alla samhällsfrågor."

Jonas. Jag vill ha en ordentlig diskussion om det först. Jag tycker inte att förslaget är tillräckligt bra för en omröstning nu och det behöver finslipas först. Och alla måste få möjlighet att diskutera förslaget ordentligt -innan man går till omröstning. Omröstningen ska bekräfta diskussionens förslag, helst med consensus. Med diskussionen finns det möjlighet att ta fram kompletteringar och alternativ, innan omröstning sker. Annars sker låsningar som inte är bra för diskussion och den interna demokratin. Jag kan tänka mig flera varianter att gå till omröstning om. Det är ju också en vision som alla måste vara en del av och förstå. Det är en vision som alla måste ta till sig och som ska stå sig över en mycket lång tid. Därför är förankringsprocessen oerhört viktig. Lika viktigt som stadgar och reglemente. Det är partiets viktigaste kommunikationsverktyg utåt och internt, som allt arbete går ut på.
Att pressa fram det till Almedalen är ingen nödvändighet, men det är en möjlighet, kanske.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: AD:s vision

Inläggav jonas » 2012-06-20 10.56

haja skrev:Jag vill ha en ordentlig diskussion om det först.


Jag med. Jag ville bara sammanfatta för att göra det lite lättare att tycka till.
Och peka på vad vi vill med diskussionen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD:s vision

Inläggav haja » 2012-06-20 12.48

jonas skrev:
haja skrev:Jag vill ha en ordentlig diskussion om det först.


Jag med. Jag ville bara sammanfatta för att göra det lite lättare att tycka till.
Och peka på vad vi vill med diskussionen.

Bra och tack för det. :D (Blev lite orolig ett tag......)
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Strategisk planering: 1. Vision

Inläggav jonas » 2013-01-22 15.23

Steg 1 i projektet Strategisk planering
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=2010

1. Vision Statement:
Uppgift: Här ska vi formulera Visionen i EN mening!

(Var noga med att inte blanda samman detta steg med något av följande steg, Mission och Values.)

EX. ”En värld utan fattigdom”

Vision är partiets ledstjärna. Vision är vad organisationen vill bli. Partiets framtid.
Visionen skall sitta i ryggmärgen!

A Vision statement outlines what the organization wants to be, or how it wants the world in which it operates to be. It concentrates on the future. It is a source of inspiration. It provides clear decisionmaking criteria.

Features of an effective vision statement include:
  • Clarity and lack of ambiguity
  • Vivid and clear picture
  • Description of a bright future
  • Memorable and engaging wording
  • Realistic aspirations
  • Alignment with organizational values and culture

Föregående inlägg är från en tidigare diskussion som nu flyttas hit för att enklare hittas.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Strategisk planering: 1. Vision

Inläggav joasi » 2013-01-22 19.05

Ett samhälle där medborgarna inte behöver lämna ifrån sig sin politiska makt och där de demokratiska verktygen för att utöva den politiska makten är tillgängliga för alla.
Ett samhälle där politikerna är folkets tjänare, inte dess förmyndare.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm


Återgå till Projekt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π