"Jo, i ett etablerat standardparti kanske sådana detaljerade specifikationer hade varit bra (men de har enbart floskler), men i vårt parti är det inte bra med specifikationer eller floskler, anser jag. "
-Du saknar fullständigt logik. Menar du att vi heller inte behöver skriva i våra stadgar hur beslutsfattandet skall gå till?
Om du håller med om att vi skall ha stadgar för vissa saker, TYDLIGA SPECIFIKATIONER DÅ, varför skall vi INTE specificera vad vi menar med yttrandefrihet?
Det är ju inte så att det inte går att specificera. TYDLIGT.
"Folket ska ha friheten att påverka ALLT enligt demokratiska principer. En människa en röst och detta helt utan restriktioner. Det är principen för demokrati. Att majoriteten bestämmer"
-Men det behöver vi inte skriva i några stadgar då eller?
"...OCH oavsett vad vi skriver in i våra stadgar om flummiga begrepp så har det ingen effekt på realpolitiken eller de lagar vi stiftar. Vi stiftar dem ändå. Alltså kan denna sk. konstitutionella yttrandefrihet spolas ner direkt. "
-Du låtsas igen som att jag vill ha flummiga § i stadgarna. Det vill jag inte.
"Det ska du inte vara rädd för alls, tvärtom, eftersom människornas verkliga yttrandefrihet kommer studeras, diskuteras och vaktas av människorna själva genom den äkta demokrati som
http://www.aktivdemokrati.se skapar. "
-Speciellt rädd är jag inte. Men om man kan köpa sig en försäkring gratis så gör man ju det.
Man skulle kunna tänka sig att ngn på ngt sätt genom manipulation eller valfusk lyckas få igenom ett belsut om att inskränka yttrndefriheten.
T.ex. att det skall vara förbjudet att kritisera moderatorn Martin.
Med en välskriven §4 som uttryckligen omöjliggör en sådan inskränking i yttrandefriheten skulle ett sådant beslut direkt ogiltigförklaras.
Med ditt synsätt skulle det gå igenom.
Är det det du är ute efter?
"Det blir mycket sannolikt en yttrandefrihet värd namnet till skillnad ifrån dagens yttrandefrihet."
-Igen blandar du samman ev. problem som finns idag med vad som är det önskvärda.
Att det finns problem idag på olika håll i samhället gör INTE att vi inte kan ha bättre regler internt i partiet.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.
MVH/
Magnus