joasi skrev:Ok. Jag försökte bilägga filen till det här inlägget men .pdf är inte tillåtet som filändelse. Någon som vet om det är en inställning som kan (och bör) ändras eller är det en begränsning vi får leva med?
Vi kommer att byta forum inom inte alltför lång tid, kanske till MyBB, som har post-rating och lite modernare gränssnitt, kanske skall titta närmre på ändringarna då...
joasi skrev:Ja det är nog varken enklare eller svårare att kontinuerligalisera den här modellen än någon annan för prioröstning. Men ett inneboende problem är ju att man alltid kan få en situation där det är väldigt jämt mellan alternativet som precis kommer med bland de utvalda och alternativet som precis hamnar utanför. Om man har absolut deadline för omröstningen så kan man ju alltid lotta när det blir exakt lika. Men med kontinuerlig omröstning måste man (om jag förstått saken rätt) vänta tills den ackumulerade skillnaden blivit tillräckligt stor - vilket kan ta mycket längre tid än i en JA/NEJ-omröstning, och kanske aldrig inträffar. Hur ska man hantera det?
Jag har funderat på om demokratikonstanten skall vara lägre i flervalsomröstningar, kanske divideras med antal alternativ, eller hellre i nån omvänd logaritmisk modell, så den inte blir FÖR liten heller... Eventuellt kan man tänka sig en mycket hög deadline som tar över till slut, men en del av poängen med de kontinuerliga omröstningarna är ju att de mer eller mindre automatiskt ska rensa bort "spam"-förslag, genom att väldigt få röstar. Kanske skulle man räkna integralen på hur många som röstat mer än differensen mellan de två högsta förslagen.. men en annan av poängerna är ju också att det skall ta längre tid om det är väldigt jämnt.