Josef Boberg skrev:1. ADs blogg ska enbart handla om direktdemokrati i dess olika former och vad som händer på det området.
2. Bloggen får inte göra politiska ställningstaganden utöver de som finns i partiprogrammet.
Detta opponerade jag mig ej emot - vid den tidpunkten då det beslutet togs.
Om du har ändrat uppfattning, så ta upp till diskussion en ny utformning av riktlinjerna och starta en omröstning om det.
Att du inte accepterar det nuvarande temporära valsystemet, som tillåter medlemmar att låta bli att rösta, så kan det vara skäl att formulera en omröstning om hur ett alternativt valsystem skulle fungera. Även det valsystem vi arbetar på att utveckla tekniskt tillåter att man inte röstar, även om det då tar längre tid för beslut att gå igenom.
Du, vi, måste respektera det system och de regler som är framröstade enligt dagens modell. Ändringar får göras inom det nuvarande systemet, för att då få ett nytt system. Lägg upp en diskussion under t ex partiets utveckling, så är jag gärna med och diskuterar hur man kan utforma ett system som ger ett högre valdeltagande. Men tills något annat är genomröstat, så gäller de beslut som fattats.
Josef Boberg skrev:Apropå: "2. Bloggen får inte göra politiska ställningstaganden utöver de som finns i partiprogrammet." - så finns det inget i AD´s partiprogram som kan förstås som att censur är OK - vare sig på bloggen eller annorstädes.
Som jag sagt många gånger förr: Det finns inget element av censur i att reglera vad som får uttryckas i partiets namn. Vad du skriver OM Aktiv demokrati i din egen blogg, eller om annat för den delen, skulle AD inte blanda sig i.
Och som jonas nämnde, jobbet med att skriva blogginläggen är ju inte på något sätt förgäves om du ändå har dem publicerade på din egen blogg. Och för att slippa hela debatten, så föreslår jag att vi lägger ner bloggen i ADs egna namn och låter hela bloggen vara historia. Vi kan alla skriva om direktdemokrati och länka till AD i egna bloggar, vilket dessutom har flera fördelar rent marknadsföringsmässigt också, i det att det ger en annan sorts trovärdighet när det ÄR personliga åsikter som kommer fram. Ett nyhetsflöde av direktdemokratiska notiser hör bättre hemma på en webbplats om bara direktdemokrati, vilket förvisso gärna kan vara inlänkat.
Och, om vi går på den linjen, så skulle jag nog också föreslå att vi låter gamla poster ligga kvar, men sluta länka till bloggen på ADs förstasida givetvis, då den är historia.