Hmm... jag vill bara påpeka att det finns ett litet problem att omrösta om den här typen av frågor som i någon mening är rent exekutiva.
Problemet är att vi redan har två färdiga bilder, och att om man väljer något utöver detta så kommer det att kräva någon slags arbetsinsats för att producera en ny bild.
Vi får komma ihåg att i det slutgiltiga systemet så måste partiet även förfoga över de resurser som krävs för att verkställa olika beslut. Där kommer förslag snarare vara "Anställ person X för att göra Y för lön Z", eller "Ålägg redan statligt sponsrad myndighet med uppgift X" etc. Jag trycker att det bryter emot god form att partiet fattar beslut över andra människors resurser, typ "person X ska på sin fritid göra en ny bild föreställande Y".
Så antingen får man göra två saker. Antingen får man rösta om vilken bild vi vill ha, men då redan i frågeformuleringen göra tydligt att omröstningen endast gäller partiets önskan. Till exempel "Partiet önskar att en bild föreställandes X produceras av någon frivillig". Eller att omröstningen endast får innefatta de bilder som redan faktiskt existerar, och där ett val av någon av dessa inte ställer krav på någons arbetsinsats.
Så mitt förslag är att vi till att börja med väljer på det som finns. Antingen bilden ur partiprogrammet, eller bilden som jag skickade. Om vi ska omrösta om någonting annat så måste detta bara formuleras som en önskan från partiets sida.
Okej, ni kanske tycker jag är petig, men för att människor som arbetar frivilligt för partiet inte ska riskera bli utbrända, så tror jag att detta är en princip man måste följa.
Jag läste förresten någonstans där Fiddur kritiserade reglementet för att det ställer upp en kravspec på valsystemet, och att det var bättre att göra tvärtom, det vill säga låta partiet besluta vilket av färdiga valsystem som gäller. Jag tyckte fiddurs idé var mycket bra, men det slår mig nu att detta är lite i samma anda. Att partiet alltid försöker fatta beslut som gäller att använda/inte använda resurser som partiet redan besitter, snarare än att hänge sig åt önskningar.
Men om någon nu
verkligen vill rösta igenom användandet av en viss bild, så är det bara att greppa närmaste ritprogram. Om det finns ett färdigt förslag, ja då kan man alltid rösta om det
För övrigt har jag aldrig tyckt att det är så farligt att ha andra partisymboler i partiprogrammet, eftersom detta inte direkt är vår första sida väl?