Jo, Magnus, en demokrati skulle kunna existera med mindre yttrandefrihet. Om folket exempelvis belägger hitlerhälsningen, toplessbadning eller bibelskolor med straff så är det fortfarande demokrati per definition.
Jag kan tänka mig inskränkningar av yttrandefriheten. Ett exempel är att kristendom inte borde få ingå i vanlig undervisning mer än en viss andel och som en avgränsad del inom religionskunskap. Detta för att det står i strid med tankefrihet och varje barns reella möjlighet att välja självständigt om denne är religiös eller vilken religion denne vill utöva. Men givetvis kan jag också tänka mig det omvända på arbetsplatser där det idag utförs ett förtryck mot de med åsikter som inte stämmer med ledningens. Där bör man skapa mer trygghet för anställdas fria åsikter.
Satt på bussen idag och funderade på floskler, för uppenbarligen ska sådana finnas som ett slags utrop. Låt oss I SÅ FALL använda floskler som inte repellerar delar av våra samhällsmedborgare eftersom vi vill omfatta alla!
Frihet används hejvilt av alla och alla accepterar den floskeln utan att blinka oavsett om det betyder frihet för kapitalet eller friheten det innebär för folkflertalet att ha en trygg och tillräcklig ekonomi oavsett vilken samhällsklass man hamnar i. Friheten att resa som man vill....och att alla ska ha råd att resa...friheten man känner i en miljö av vacker mångfald etc.
Jämlikhet är inte alla med på så den måste strykas. Vissa anser sig inte som jämlika med andra trots att de anser att demokrati är bra. De kan exempelvis anse sig ha rätt till fler antal röster inom gruppen "demos"/folket än andra eller kan de exempelvis anse att de intelligentaste eller experterna ska ha mer makt än okunniga osv. Om folket också vill detta är det inte odemokratiskt alls och det är faktiskt detta folket har valt idag. Delegeringen i vårt system kan faktiskt komma att vara ett slags uttryck för samma sak om man väljer att se det så.
Yttrandefrihet vet jag inte om alla är med på. På mitt förra arbete var mina politiska yttringar på fikarasterna inte alls populära av företagets högerinriktade individer i ledarställning. Hade jag verkligen yttrandefrihet om det fick negativa konsekvenser för mig? Nej. Yttrandefriheten var på tok för låg, anser jag.
Rättvisa är också en helt ok floskel för alla, tror jag, och alla anser givetvis att de vill ha det, tja t.o.m. de som är fängelsekunder kan anse att straffet är orättvist.
Demokrati är ok för oss alla och är väl egentligen det vi verkligen definierar i vårt parti....men är i andra partier en floskel som används fel, anser ju vi.
- Ja, det är lämpligt att diskutera detta.
- Ja, jag tror vi kan vinna respekt med stadgar som inte är uppe i det blå. Jag är inte enig i att demokrati ska blandas ihop med andra definitioner. Demokrati skapar sannolikt de andra sakerna som vi anser vara viktiga. Inte för att de står nedskrivna, men för att ökat medvetande hos människor kommer leda till mer medvetna val och utökade rättigheter för vanligt folk. "mänskliga rättigheter" helt enkelt.
Om vi "verkar", "kräver" eller "vill" är en smakfråga. Det kan ju bli en Prioritetsomröstning inuti själva frågan om stadgan om så önskas.