Implementationen måste utformas med många saker i åtanke, bland annat:
- Valhemlighet
- Kontrollerbarhet
- Enkelhet att använda (med möjlighet till integration i sociala medier såsom facebook)
- Delegeringsmodeller med t ex prioriterade delegater
- Avslutningsmodeller (t ex fast omröstningslängd, sk kontinuerliga omröstningar osv)
- Skalbarhet (miljontals användare, multipla röstservrar...)
- Integration med de officiella systemen (import av propositioner osv)
Jag skulle gärna se de flesta av de som engagerat sig i diskussionerna i den t ex tråden för omröstningsproceduren på en sådan träff. Speciellt joasi och robwe som mer tekniskt engagerat sig i valsystemsutveckling, och gärna någon representant från tillit.
...osv. Jag vet att vi är utspridda över landet, men jag undrar om vi skulle kunna få till ett möte i Göteborg, då jag vet att vi är flera intressrade här i alla fall.
Mitt förslag är lördagen den 2:a oktober, en heldag från kl 10 - 20, eller anpassat efter när tåg anländer/avgår. Om du vill vara med men detta datum inte passar, kom med andra förslag!
Mitt mål ur ADs synvinkel är att vi inom högst ett år skall ha ett väl fungerande system, genomtestat och med aktiva delegater från många organisationer samt "virtuella delegater" från alla riksdagspartier som inte själva vill ställa upp med delegat. Detta kan vi åstadkomma bäst genom att den tekniska implementationen utformas i samarbete med många organisationer med intresse i (främst representativ) direktdemokrati.