pH7.3 skrev:Magnus Gustavsson skrev:detta synsätt är och förblir inkompatibelt med en verklig demokrati.
Enligt dig. Som det har framgått av tidigare diskussioner delar jag rtordons synsätt - vilket är en hållning som skulle kunna vara grund för uteslutning enligt dig om jag förstod dig rätt?
Före dessa diskussioner har jag jag inte sett någon större skillnad mellan AD och DD (oavsett om och vad de båda lägren har sagt för att häva sin egen särart), men det kanske är den stora vattendelaren, det som skiljer AD från DD? Det är ju i så fall upp till medlemmarna i AD, för som jag tolkar stadgarna där §3 utgör hela partiets ideologi borde detta inte vara ett problem. Framförallt borde det inte vara ett problem att hysa den åsikten att demokratin kan avskaffa sig själv.
Att inte acceptera det faktum att det är vi som mer eller mindre tvingat bort rtordon, utan istället försöka få det till att det i själva verket är en brist hos honom som har lett till avhoppet är inte rätt.
Magnus Gustavsson skrev:Hur menar ni att ett lagråd skulle se på ett förslag om diktatorval...?
joasi skrev:Magnus Gustavsson skrev:Hur menar ni att ett lagråd skulle se på ett förslag om diktatorval...?
Lagrådet undersöker om det finns gällande beslut och lagar som förslaget strider emot. I så fall ogiltigförklaras förslaget. Om förslaget inte strider mot några gällande lagar och beslut och i övrigt följer de riktlinjer som ställts upp för utformning av förslag så läggs det fram till omröstning.
Magnus Gustavsson skrev:Jag håller med dig om att det är OK enligt stadgarna i nuvarande form att ha vilka åsikter som helst.
MrPerfect72 skrev:Hmm.. Det du i princip vill ha aer en remiss-procedur daer tjaenstemaen undersoeker foerslagets begraensninger och aaterkommer med feedback, en diskurs mellan tjaenstemaen och delegater och folket. Det laater bra. Att kalla det lagraad eller remissinstans aer ju en smaksak.
Herr Anders skrev:Magnus Gustavsson skrev:Jag håller med dig om att det är OK enligt stadgarna i nuvarande form att ha vilka åsikter som helst.
Frågan borde väl snarare gälla varför man ska ha åsikter överhuvudtaget. Ett direktdemokratiskt parti som menar att fungera som mellanled mellan parlament och medborgare har rimligtvis inget intresse av åsikter alls. Partiet bör i allt väsentligt vara så lite parti som möjligt och det bör absolut inte börja älta åsikter.
Särskilt problematiskt blir det för ett parti som Aktiv Demokrati som förutsätter att alla medborgare som vill ta del av direktdemokratin också ska bli medlemmar i partiet. Om detta medlemskap på något vis är bealgt med restriktioner, t ex att man inte får ha odemokratiska åsikter, då blir partiet i sig självt odemokratiskt (nej, det går inte att hänvisa till att andra partier utesluter misshagliga medlemmar eftersom dessa partier aldrig föresvurit sig att företräda alla medborgare). För oavsett vad du tycker om det så är det en demokratisk rättighet att hysa odemokratiska åsikter (välkänt som den demokratiska paradoxen), allt annat är just odemokratiskt.
Visserligen alldeles fantastiskt OT, men jag kommer osökt att tänka på hur kampen om tryckfrihet vanns i det här landet. Kungen stoppade Aftonbladet, och Hierta drog igång "det nya aftonbladet", "det tredje aftonbladet" osv. 26 gånger.robwe skrev:Men är verkligen stadgarna så låsta som man skulle kunna tro? Kan partiet inte bara rösta om att avsluta sig självt, samt att man därefter ska starta upp en ny förening ("Aktiv Demokrati 2.0") som tar över den tidigare föreningens samtliga resurser och namn, men där de nya stadgarna inte längre är låsta...
rtordon skrev:Visserligen alldeles fantastiskt OT, men jag kommer osökt att tänka på hur kampen om tryckfrihet vanns i det här landet. Kungen stoppade Aftonbladet, och Hierta drog igång "det nya aftonbladet", "det tredje aftonbladet" osv. 26 gånger.robwe skrev:Men är verkligen stadgarna så låsta som man skulle kunna tro? Kan partiet inte bara rösta om att avsluta sig självt, samt att man därefter ska starta upp en ny förening ("Aktiv Demokrati 2.0") som tar över den tidigare föreningens samtliga resurser och namn, men där de nya stadgarna inte längre är låsta...
Magnus Gustavsson skrev:Det är ganska tröttsamt, ja rent av pinsamt, hur låg fattningsförmåga en del här verkar ha, att jag alltså fortfarande får skrivet på näsan vad jag anser, trots att jag förklarat flera ggr att jag inte tycker just det.
Allt detta snack suger energi, och det vet jag att ni är ute efter.
Är allt bara principer för er, ingen pragmatisk känsla alls, hallå?
joasi skrev:@robwe
Från det ena till det andra, skulle du kunna tänka dig att skriva avsnittet om Valsystemet i RDD-handboken? (http://wiki.sobr.se/tiki-index.php?page ... tdemokrati). Tror du kanske har tänkt mer på detta än någon annan? Det är bara att skapa en användare och skriva i så fall. Jag tänker t ex på diskussionen vi förde för länge sedan om redundans genom oberoende kommunicerande servrar, användning av kryptering, det du skrev om nyligen ang. kommunikation kring förslag, vilken funktionalitet som bör tillhandahållas i övrigt, tillgänglighet via internet, bibliotek etc. Kanske 50 rader vore lagom
Eller förresten, jag tittade lite med nya ögon på min gamla ring-algoritm igår. Det är förvisso fortfarande sant att det finns en inneboende motsättning mellan säker röstning och säker valhemlighet. Men man kan göra en lite smidigare kompromiss där valhemligheten får ett betydligt bättre skydd, utan att det kostar så mycket för röstsäkerheten. Tricket är att man bara anonymiserar ett steg, men har en ring som är betydligt större. Här är ett exempel på vad jag menar:
Modell: "9-2 Ring":
Man har en ring med 9 valservrar S1...S9. När medborgaren M ska rösta med rösten R, så skapar dennes klient nio stycken krypterade meddelanden enligt följande modell:
Sn(M, Snext(R)) (om n<9, next = n+1, annars next = 1, för att knyta ihop ringen)
S(Meddelande) är ett meddelande som är krypterad på ett sätt så att bara servern S kan läsa (RSA kryptering).
Sedan skickas vart och ett av dessa meddelanden till respektive server som det är krypterat för (det yttersta paketet).
Var och en av dessa servrar har en anonymiseringsfunktion A1... A9 som mappar om personnummer till andra godtyckliga personnummer.
När meddelandet tagits emot hos en server, så skickas följande meddelande iväg till nästa server i cirkeln, men identiteten hos den som röstade har förvrängts:
Snext(A1(M), Snext(R))
Snext kan då packa upp och läsa rösten, men identiteten på användaren är dold. Detta system får följande egenskaper:
Det krävs två valservrar i rad som samarbetar för att röja någons valhemlighet. Detta betyder att det inte finns någon databas någonstans där en tekniker skulle kunna hämta ut valhemligheter. För det krävs att man har data från två valservrar.
Varje enskild valserver kan fejka sin rösträkning, men detta upptäcks eftersom det skiljer mellan de andra servrarna. Man kan använda majoriteten av valservrarnas resultat, som slutgiltigt resultat, och det krävs minst 5 konspirerande valservrar för att ta över valsystemet på detta sätt.
Varje enskild valserver kan försöka manipulera röst räkningen hos nästa valserver i kedjan genom att skicka falska röstmeddelanden, och det kan vara svårt att skydda hundraprocentigt emot detta. Detta får några konsekvenser.
Det kan räcka med att ta över 3 valservrar, för att sedan manipulera upp till ytterligare 1-3 servrar, vilket ger kontroll över 4-6 valservrar. Kontroll över 5-6 valservrar kan ta över hela valsystemet, men samtidigt kommer alla att inse att något är fel om valservrarna inte räknar lika. Man kan då börja byta ut/flytta om valservrar slumpmässigt tills problemen försvinner.
I detta fall skulle man kunna byta ut samtliga valservrar, och polisen skulle kunna konfiskera samtliga gamla valservrar för att räkna ut vem som har hackat systemet. Fast detta ger teoretiskt polisen möjlighet att röja valhemligheten vilket inte är så bra.
Man kan tänka sig olika metoder att lista ut vilka valservrar som konspirerar. Men det är lite invecklat och kräver vissa ytterligare förutsättningar. Till exempel så har de konspirerande valservrarna en nackdel, i och med att de inte kan matcha personers identitet i två valservrar som ska manipuleras, och i dessa fall kan det möjligen bli svårt för konspiratörerna att få deras manipulerade servrar att räkna lika. Om medborgarnas valklienter ligger online och ständigt skickar meddelanden till valsystemet så kan det faktiskt försvåra konspiratörernas möjlighet att få deras manipulerade servrar att räkna lika, men det kan vara opraktiskt.
För att ta över systemet på ett sätt som inte märks genom manipulation av nästföljande valserver, krävs kontroll över minst 5 valservrar, som ligger på lämpliga positioner i ringen, det vill säga varannan. Men återigen, man kan försöka skapa hinder som gör det svårare, om än icke omöjligt, att få de manipulerade servrarna att räkna lika.
För övrigt så behövs 3 eller fler ytterligare servrar som har till uppgift att skicka ut medborgarnas röstpaket till valservrarna i en slumpmässig ordning så att valservrarna inte kan lista ut varandras anonymiseringsfunktion genom vilken tid som olika paket anländer. Men dessa servrar blir redundanta, och det räcker om en fungerar som den ska. Medborgarens dator kan också gå förbi dessa servrar vid behov, men det kräver att medborgarens dator är online en längre tid för att kunna skicka röstpaketen utspritt i tiden.
Kanske denna lösning ändå ser ut som en ganska bra kompromiss. Det ger hyfsat säker valhemlighet, och ganska stark röstsäkerhet. Det är viktigt att skapa fysiska och sociala skyddstrukturer runt dessa valservrar som gör det osannolikt att 2 eller 3 av dessa 9 valservrar ska kunna samarbeta i en komplott.
/R
robwe skrev:För några månader sedan så kom jag förresten på en förbättrad kompromiss vad gäller valhemlighet/röstsäkerhet. Kolla in det här:
...
fiddur skrev:robwe skrev:För några månader sedan så kom jag förresten på en förbättrad kompromiss vad gäller valhemlighet/röstsäkerhet. Kolla in det här:
...
Jag är lite tveksam inför den modellen, då den är baserad på formella servrar i en kontrollerad installation och förutsätter att man inte kan få data från flera servrar...
Det jag själv kom fram till som kompromiss för ett tag sedan i den här tråden: viewtopic.php?f=80&t=1054&start=80#p8435
Dvs: det behövs där en myndighet som har en sluten databas, som genererar RöstID för varje röstberättidgad, och meddelar röstlängden offentlig med bara RöstID, ungefär som vi nu har på årsmötet med en röstlängd beståendes av forum-alias. Dvs, du kan se vilket alias som röstat vad, men om inte personen med det aliaset har berättat vem hon/han är så har valhemligheten bevarats. Alla röst-servrar, om det finns flera, har offentliga för varje omröstning kompletta listor över hur varje RöstID har röstat och om det är gjort genom någon delegat. Genom dessa listor kan du kontrollera att din egen röst är rätt räknad. Du kan också se att delegat-röster är räknade korrekt för dig osv, och alla dina vänner kan kontrollera sina röster. Du kan också kolla att det bara är personer i röstlängden som räknats, och att ingen räknats flera gånger.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst