gilroitto skrev:Kategorisering är svårt
Det är svårt nog i kontrollerade vetenskapliga sammanhang och även om det efterhand växer fram någon slags konsensus rörande en viss klassificering finns det ändå de som inte är beredda att acceptera den. Då kan man ändå motivera en kategorisering inför sina gelikar. Något sådant blir det inte tal om här. Kategorisering blir något personligt och jag tror att man måste anamma detta.
Men, kategorisering måste vi ha. Om inte annat så för att kunna ha möjligheten att delegera till två allmänna delegater som båda röstar i alla frågor men där man vill att de ska rösta för en i olika grupper av kategorier; typ Fp i skolfrågor och invandringsfrågor och S i övriga frågor. Så, en kategorisering av förslag på ett eller annat sätt måste vi ha. Men, det behöver inte vara en kategorisering som är lika för alla. Det är ju vad jag anser om vilken fråga som hör till vilken kategori som är viktigt. Men lika gärna som jag kan delegera min röst kan jag låta en eller flera andra göra kategoriseringen - en kategorisering som jag dessutom kan komplettera t.ex. med mina egna sökord.
gilroitto skrev:En tidseffektiv lösning är att låta en "arkivist" assistera vid eller godkänna kategoriseringar
Varför inte låta det bli upp till varje delegat att själv göra kategoriseringen (och göra den offentlig)? Varför inte låta kommersiella tjänster fylla behovet? Enkla bevakningar av sökord? Klassificering m.h.a. AI.? Det finns många olika sätt som kan användas parallellt för att lösa detta - samtidigt som klassificeringen kan tillåtas vara just så personlig som man vill. Kategoriseringen behöver inte vara samma för alla.
robwe skrev:När man delegerar m.h.a. kategorier till flera olika delegater så gör det ingenting om kategorier är delvis överlappande.
Oavsett kategoriseringssystem kommer förslag att hamna i fler en än kategori och risken för delegat-konflikt kommer alltid att finnas. Vilket system man än bygger måste det kunna hantera detta och det blir genom en priolista. Priolistan kan behöva vara kopplad till en kategoriseringstjänst om man vill specificera kategorier.
Herr Anders skrev:Som jag ser det finns det en konflikt mellan enkelhet och demokrati i den här frågan.
Det kan jag tycka är ett pedagogiskt och/eller marknadsföringsmässigt problem - om än så viktigt. Ser vi på RDD vs DD så är DD en delmängd av RDD och den som vill kan alltså få sann DD inom ramen för RDD. Samma sak här; man kan tillåta en hög grad av frihet, men välja att presentera ett paket som man tror är mer tilltalande för väljarna i allmänhet.
Om vi tror att det är bra att kategoriseringen är fri och om vi tror det är bra att kunna använda sig av flera delegater, så blir det en fråga om att göra användarupplevelsen av ett väldigt fritt system så enkel och tilltalande som möjligt för enskilda väljare och delegater. Jag tror det låter sig göras, men det är en annan fråga.