Herr Anders skrev:robwe skrev:Tag följande exempel.
______ Försvar Skola Vård
Person1: 100% 0% 0%
Person2: 20% 40% 40%
Person3: 20% 40% 40%
Person4: 0% 50% 50%
Person4: 0% 60% 40%
Så blir resultatet:
20% 40% 40%
Det vill säga den första personens röst får ingen som helst inverkan så länge den är över 20%. Skulle den däremot gå under 20% så kan den plötsligt styra försvarsutgiften.
Min främsta invändning mot medianomröstningar är mest att de blir väldigt komplexa och svåröverskådliga om de ska gälla en hel budget. Taktikröstning har jag i princip ingenting emot (jag tror till och med det kan vara bra unnder vissa förhållanden). Vilket ju inte betyder att det inte finns en komponent av taktikröstning även i medianomröstningar.
Taktikröstandet i en medianomröstning blir annorlunda och inte lika uppenbart som i en medelomröstning. Men det finns fortfarande där. I ditt exempel ovan så hävdar du att person 1:s röst inte har någon inverkan så länge den är över 20%. Det är sant, men bara vad gäller försvarsbudgeten. I och med att person 1:s röst inte påverkar något över 20% finns heller inget incitament att rösta med än 20% oavsett vad person 1:s åsikt i frågan är. Således finns ett incitament att rösta 20% och använda de resurser som blir över till att påverka de andra utgiftsområdena.
Om man dessutom använder öppna omröstningar (omröstningar där man löpande kan se vad ställningen är) så öppnas möjligheten för mycket avancerad taktikröstning, rena daytraders, som du nämnde på ett annat ställe. För i takt med att mediansvärdet för varje utgiftsområde ändras så ändras också incitamenten för hur man bör taktikrösta. Person 1 i ditt exempel bör taktikrösta 20% till försvarsbudgeten. Men om medianvärdet svänger till 21% måste person 1 helt plötsligt ändra sin röst till 21% (och justera de andra utgiftsområdena i motsvarande grad). Om alla agerar så här cyniskt (vilket man kan räkna med med tanke på att de flesta som röstar kommer vara delegater, dvs politiker med intresse att maximera sitt inflytande) så kommer resultatet bli att standardavvikelsen inom varje utgfitsområde kommer sjunka ned mot noll och hela budgeten kommer i praktiken förvandlas till en mängd delomröstningar där man antingen kan rösta höj eller sänk.
Tack för att du påpekade detta. Det var precis detta fall som jag tänkte på för många år sedan, men som jag nu inte hade färskt i minnet. Som av en händelse så kan man dock eliminera även denna möjlighet till taktikröstning genom att helt enkelt låta varje person budgetera utan övre tak i prototypbudgeten. Förrut när jag tänkte i procentsatser så var detta inte så naturligt, men om man tänker i absolutbelopp så blir det naturligt. Så om man gör på det sättet så blir möjligheten till taktikröstning återigen = 0, vilket är att föredra. Detta talar för att om man gör en budgetsammanställning ska man alltid skapa prototypen i absoluta värden utan övre tak. Tur att rtodon ledde oss in på denna tankebana. ...
Däremot så har min frus användande av tradera uppmärksammat mig på ett annan möjlighet till taktikröstning i alla fall där man kan se valresultatet i förväg. Detta gäller inte bara medianvärden utan även vanliga omröstningar med fast deadline(!) Attacken går ut på att man precis innan en omröstning avslutas går in och röstar. Detta gör att en grupp av människor som tror att de har tagit hem en viss omröstning struntar i att rösta, och att de därför blir övermannade precis i sista stunden innan de hinner reagera. På tradera finns det många som väntar in i sista minuten innan auktionen avslutas, och bjuder då plötsligt över tidigare bud. Att direktdemokratisk omröstning med deadline är sårbar för den här typen av attack talar till fördel för den kontinuerliga omröstningen. . Visdomen är att man i största allmänhet bör undvika deadlines, så om man ska använda mediansammanställningar på ett sätt som ger 0 chans till taktikröstning, så ska man helst inte ha en fix tidpunkt där medianvärdet "blir färdigt", utan sammanställningen borde i största möjliga mån hållas levande i de styrdokument som styr samhället. En budget blir alltså inte färdig vid en viss tidpunkt, utan "börjar verkställas med hänsyn till att den kan revideras under resans gång". I praktiken kommer man kanske aldrig att behöva revidera en budget i efterhand på något dramatiskt sätt, men möjligheten att man kan göra detta eliminerar "sistaminuten attacken". Allt som inte har en deadline eller allt där man inte kan följa resultatet i realtid är immun emot den här sortens attack.