jonas skrev:1. Alla argument du ger kan tillämpas på alla delegater. Det går inte att skilja på den ena typen från den andra.
Fel: Vi kan reglera att delegater utövar transparens och att dess företrädare är officiella och därmed tar ett personligt ansvar, ung. som dagens politiker.
Ett anonymt företag som tillämpar en hemlig algoritm är det svårt att utkräva ansvar av. En politiker kan vi åtminstonde förstöra anseendet och karriären för om denne misssköter sig.
jonas skrev:2. Hela GNU/Linux och Open source visar att det kan finnas mängder med olika smarta alternativ, på ideell grund. Utan pengar
Fel: Linux-rörelsen har misslyckats med att skapa ett användarvänligt alternativ som tilltalar den stora massan, trots betydligt lägre priser än Window och Mac. Ingen bra förebild när vi ska bygga ett system för hela svenska folket.
jonas skrev:3. Kommersialismen bör hållas borta från politiken. Det finns olika regler för det. Exakt hur man gör vet jag inte, men det skulle kunna inbegripa att man inte får använda reklamfinansiering.
Fel: Ekonomiska incitament är de effektivaste och mest lätthanterliga styrmekanismer vi har att tillgå. Givetvis ska dessa användas också på politikområdet.
jonas skrev:4. Även hemlighetsmakeri bör hållas borta från politiken. Jag vill verka för mer och mer öppenhet på alla områden. Kanske även genom lagstiftning. Kanske ännu mer så när det gäller delegater.
Rätt.
jonas skrev:5. Du har fortfarande buffert-perioden för varje enskild fråga. Om utfallet inte är som man vill kan man ändra delegat eller rösta själv. Lvervakningen innebär inte ett stort jobb. Du kan helt enkelt välja två delegater som borde rösta ungefär lika dant och du kommer att notifieras så fort de inte gör det. Du kan även ha andra typer av prioriteringar och sökord för att på egna kriterier få ett urval av de mest relevanta omröstningarna för dig. Bland annat baserat på hur nära oavgjord omröstningen är och hur omdebatterad den är.
De flesta kommer nog att vilja delegera hela sin rösträtt precis som idag och orkar inte hantera en massa notifieringar och delegatskonflikter hit och dit. Det är nog en mycket liten grupp som sätter i system att väga delegater mot varandra i enskilda frågor som du föreslår. Vi måste designa ett system där flertalet kan utöva sin rösträtt på ett tillfredställande sätt.
jonas skrev:6. Bra idéer från olika "special-delegater" bör inarbetas i demokratisystemet i form av olika tillval. Jag räknar med att vi kontinuerligt kan förbättra och utveckla demokratisystemet för att ge bra alternativ för varje individ. Vi bör hela tiden sikta på att grundutförandet bör vara bra nog för att tillgodose låt säg 95% av alla väljare. Men låt de som har behov av och egna idéer, utarbeta och använda egna varianter.
Jag är inte emot att möjliggöra konfigureringar och plugins av olika slag, men jag tycker absolut inte det är där fokus bör ligga. Jag ser gärna att vi erbjuder ett grundutförande helt utan konfigurationsmöjligheter (annat än möjligen färgval och liknande). Sedan får den demokratiska processen ta vid och forma systemet som den demokratiska viljan tycker. Jag är inte säker på att den kommer att styra mot mer konfigurerbarhet, snarare mot mer enkelhet och användarvänlighet, men det är bara en spekulation.