MrPerfect72 skrev:...Ja samtidigt som jag aer foer denna kunskap hos varje delegat och gaerna varje roestande, saa aer jag foer effektivitet ocksaa.
Alla ska ju inte behoeva vara paaloggade jaemt foer att kunna delta och delegera sitt mandat foer daa riskerar vi att faa en skillnad mellan de som arbetar och de som inte arbetar och denna skillnad maaste kunna kompenseras foer. Daa blir delegering en naturlig del av detta.
Kunskap är bra, effektivitet likaså. Jag ser dem inte som varandras motsatser, utan som högst nödvändiga komplement. Det där resonemanget om "negativ hypnos" och att psykologer skulle använda sig av NeuroLingvistiskProgrammering i någon slags illasinnad aktion, är nog tämligen ovanligt. Träffar du på någon, så rekommenderar jag att du anmäler vederbörande till Socialstyrelsen. NLP saknar vetenskapligt evidensstöd och skulle nog rimligtvis klassas som kvacksalveri om det kom upp till prövning.
MrPerfect72 skrev:Fantastisk direktdemokrati utan moejligheten till delegering blir ingen bra demokrati. Fantastisk demokrati kommer vi verkligen ha om folk vill laemna sitt mandat till Aktiv Demokrati's delegater naer tiden i nuet inte erbjuder dem "democracy on demand", naer deras foerhoppnoingsvis intressanta och viktiga arbete ligger i deras fokus. Foer saa aer det ju. Ibland vill vi fokusera till hundra procent paa naagot tills det aer klart.
Att folk lämnar sitt mandat till Aktiv Demokratis delegater vore bra, naturligtvis. Men visst vill ni (vi) väl erbjuda just "democracy on demand" så fort det finns någon makt att dela ut? Alltså om AD skulle få 4 % och en handfull ledamöter kom in i riksdagen, visst skulle väl varje riksdagsomröstning då bli en motsvarande allmän omröstning, som styr hur delegaternas röster fördelas?
Men jag undrar om inte många överskattar mängden tid och resurser som skulle behövas för att lägga en röst på en vanlig propp. Och hur många omröstningar i riksdagen som egentligen är intressanta och relevanta för en bred allmänhet? Givetvis ska alla myndiga ha en möjlighet att rösta i alla omröstningar, men ganska många av dem är ju minst sagt knastertorra och perifera. Om jag skulle rösta i proposition 2009/10:242 Ny konsumentkreditlag, skulle jag inte läsa hela propositionen på 217 sidor. Jag skulle läsa sammanfattningen på första sidan och de drygt två sidor som heter "5. Åtgärder mot problem med snabblån". Jag skulle resonera ungefär så enkelt som "Ja, det behövs lite mer skydd för människor som riskerar att hamna i skuld och det behövs klart tydligare regler och krav på de skrupellösa snabblånehajarna". Jag vill bifalla. Det är jobbet jag skulle göra som väljare. Som riksdagsledamot för ett direktdemokratiskt parti, skulle jag ta fram och publicera listor med argument för och emot, sammanfattningar av remissvar från olika remittenter och pressklipp från den magra undersökande journalistkårens alster. Jag skulle också producera en videofilmad föreläsning eller en debatt med en kollega om propositionens för- och nackdelar. Allt för att underlätta för väljare som vill ta ställning.
Däremot i frågan om proposition 2009/10:240 "Granskning av interna modeller för att beräkna riskkänsligt kapitalkrav för försäkringsföretag", skulle jag förmodligen välja att inte använda min röst. Det finns gränser även för mitt samhällsintresse
Som riksdagsledamot för ett direktdemokratiskt parti däremot, skulle det vara mitt tvingande uppdrag att producera ett jämrans TV-program om eländet. Jag skulle med motvilja börja gräva mig in i det och förmodligen skulle jag tycka att det inte var så himla trist efter bara några minuter
MrPerfect72 skrev:Kanske en ideell programmerare tom. har mer raett till demokrati aen en juppie i sportbil som bara bryr sig om sina egna aktieplaceringar?
Okej, jag ser att det finns fördelar med möjligheten till delegering. Men, som sagt i svaret till jonas, det finns en utsläckande funktion, som jag tror att man måste vara medveten om när man designar demokratisystem.
Ditt övriga materiella värderingsresonemang lämnar jag därhän. Det finns, såvitt jag vet inget positivt samband mellan materiella tillgångar och mänskligt välbefinnande. Tvärtom, menar Euripides...
MrPerfect72 skrev:Det foervaanar mig verkligen, rtordon, att du som troende paa gud och det som aer gott och samtidigt aer psykolog inte fyller dina texter med mer positivitet och positiva kaenslor foer de ord vi verkar foer i detta parti. Men det aer aldrig foersent att aendra sig, rtordon. I nuet kan man boerja arbeta foer den goda sidan. Gud foerlaater den som aendrar sig och beloeningen kommer som ett varmt ljus rakt in i ditt hjaerta. Det haenger paa dig.
Vad vet du om min gudstro? Och tro på "det som är gott"
Jag brukar inte dela upp världen i "ont och gott" och hålla på med värderingsövningar hela tiden. Tillvaron är som den är och det tjänar ingenting till att förfasa sig över sådant som inte stämmer med ens världsbild. Om du uppfattar att jag arbetar för den onda sidan, så blir det ju i längden ganska jobbigt för dig, tror jag. Men någonting har ju uppenbarligen blivit knasigt i tolkningen. Jag är verkligen positiv till demokrati och i synnerhet till direktdemokrati. Det är därför jag är medlem, det är därför jag diskuterar, det är därför jag vill försöka hålla ett självkritiskt resonemang vid liv, för att vidmakthålla utvecklingen av partiet och av den direktdemokratiska rörelsen. Hade jag varit en passiv jasägare och hallelujaropare, kunde jag väl lika gärna kunnat löst medlemskap i moderaterna...
MrPerfect72 skrev:...och Jesus trollade inte fram mer broed, vin och fisk foer att det skulle vara fyllefest synd mot den egna viljan och smaertsam haengover. Nej. Anledningen att han gjorde det var givetvis att folk var hungriga och vin var ett bra saett att lagra den goda fruktjuicen fraan vindruvan.
Låt oss gå till källan: Johannes evangelium kapitel 2:2-10
"1På tredje dagen hölls ett bröllop i Kana i Galileen, och Jesu mor var där. 2Jesus och hans lärjungar var också bjudna till bröllopet. 3Vinet tog slut, och Jesu mor sade till honom: "De har inget vin." 4Jesus svarade: "Låt mig vara, kvinna. Min stund har inte kommit än." 5Hans mor sade till tjänarna: "Gör det han säger åt er." 6Där stod sex stora stenkärl för vattnet till judarnas reningsceremonier; vart och ett rymde omkring hundra liter. 7Jesus sade: "Fyll kärlen med vatten", och de fyllde dem till brädden. 8Sedan sade han: "Ös upp och bär det till bröllopsvärden", och det gjorde de. 9Värden smakade på vattnet, som nu hade blivit vin. Eftersom han inte visste varifrån det kom - men det visste tjänarna som hade öst upp vattnet - ropade han på brudgummen 10och sade: "Alla andra bjuder först på det goda vinet och på det sämre när gästerna börjar bli berusade. Men du har sparat det goda vinet ända till nu."
Det var fest, inte hunger (vers 1). Det var brukligt att bli berusad (vers 10). Jesus tillämpade ledning genom befäl, inte demokrati (vers 5, 7-8).
Vill du fortsätta debattera utifrån texten om bröllopet i Kana?