Herr Anders skrev:joasi skrev:* Vid tidpunken då en omröstning påbörjas fryses mängden röstberättigade i frågan till de som hade rösträtt vid denna tidpunkt.
Är inte detta ganska tekniskt komplicerat?
Det tror jag inte. Bara att kopiera listan över röstberättigade och knyta kopian till omröstningen när den startar.
Skälet är att undvika valfusk, speciellt i små organisationer. Det normala på t ex årsmöten, bolagsstämmor och liknande är att man fastställer röstlängd innan man börjar.
Herr Anders skrev:Jag skulle föreslå att man istället vänder på det så att man fryser röstlistan den dag då omröstningen avslutas. Detta tycker jag egentligen är mer demokratiskt (mer chans att man tvingas leva med beslutet om man hade rösträtt när frågan avslutas än när den påbörjas) och framförallt så är det enklare att låta alla rösta när de har rösträtt men de vars rösträtt upphör under frågans behandling får också acceptera att deras röst kommer att ha annulerats när omröstningen väl avslutas.
Det kanske vore bra att kunna ta bort personer från röstlängden om de förlorar sin rösträtt, men att man inte kan lägga till nya medan omröstningen pågår.
Herr Anders skrev:Jag är i princip enig med dig om att ett högt röstdeltagande är nödvändigt för en väl fungerande direktdemokrati. Men jag menar att röstdeltagandet bara är ett symptom och inte problemet i sig själv. Alla har ett intresse av att utöva sin politiska makt och om de ändå inte gör det betyder det att det är för svårt i relation till vad makten är värd. Hela tanken med representativ direktdemokrati är att det ska vara så enkelt att alla ska anse det mödan värt att utöva sin makt. Gör de ändå inte det är det antagligen något annat som måste rättas till.
Kanske att lågt valdeltagande är ett symptom på att frågan är dåligt formulerad eller saknar stöd, snarare än att det allmänna intresset för politik är för svagt.
Då är det inte orimligt att en fråga bordläggs om den får för få röster. Man kan se det som att en röst som inte läggs räknas som en halv nej-röst och att en fråga aldrig kan bifallas om en absolut majoritet av de röstberättigade är emot detta.
Herr Anders skrev:I övrigt tycker jag din idé om äkta kontinuerliga omröstningar är väldigt bra. Helst tycker jag nämligen att dessa tillsättningsomröstningar borde ske med prioritetsomröstningar. Och det är alltid lite komplicerat att kombinera med delegatröstning.
Vari ligger svårigheten? Man gör samma prioritering som sin delegat helt enkelt.
Herr Anders skrev:En extra svårighet kommer sig av att alternativen ändras löpande i takt med att kandidater träder fram och står tillbaka. Men den här kritiken är mest giltig för stora arenor t ex den nationella med tusentals förtroendeposter. För en liten eller medelstor organisation, vilket jag antar att du främst tänker på, tror jag det kommer fungera förträffligt.
Det naturliga är väl att nya delegater med automatik hamnar längst ner på allas prioritetslistor och får arbeta sig uppåt genom personvalskampanjande.
Herr Anders skrev:Vad gäller ersättningen till lagrådet tycker jag det låter krångligt och onödigt att ta ut det som en avgift på förslagsställarna. Dessutom kanske det avskräcker goda förslag från att komma fram. Om man behöver ersätta lagrådet föreslår jag att det sker via skattsedeln eller medlemsavgifterna.
Det avskräcker även dåliga förslag från att komma fram och det är det som är poängen, inte i första hand att finansiera lagrådet (som ju förmodligen skulle kunna finansiera sig själva med ren konsultverksamhet)
Men det kan ju vara lite komplicerat att komma fram till vem som egentligen ska betala för ett lagt förslag om man använder den demokratiska versionshantering som fiddur föreslår, så det kanske inte är någon bra idé ändå.