Här kommer ett alternativ till den kontinuerliga modellen för omröstningar. Jag tror att den är både enklare och effektivare än den kontinuerliga modellen:
Grundmodellen där man röstar för eller emot ett förslag till förändring:
---------------------------------------------------------------------
* Vid tidpunken då en omröstning påbörjas fryses mängden röstberättigade i frågan till de som hade rösträtt vid denna tidpunkt.
* Frågan avgörs efter en bestämd tid (enligt reglementet) eller när det finns en majoritet av de röstberättigade för ett av alternativen.
* Omröstningsresultatet anses giltigt om minst hälften av de röstberättigade har röstat.
* Röster kan delegeras.
* Röster kan ändras under pågående omröstning.
* Om resultatet är exakt jämt avgörs frågan genom lottning.
Kontinuerliga omröstningar (i ordets rätta bemärkelse):
---------------------------------------------------------------------------
* Kontinuerliga omröstningar används för att tillsätta och avsätta enskilda förtroendeposter.
* Det förutsätts att en förtroendepost bara kan innehas av en person (om flera ska inneha samma post lägger man till ett löpnummer till postnamnet så att man får en post per person).
* En kontinuerlig omröstning startas så snart det har definierats en förtroendepost som behöver tillsättas och pågår så länge förtroendeposten är verksam.
* Omröstningsresultatet aktiveras efter en bestämd tid eller när det finns en majoritet av de röstberättigade för ett av alternativen.
* Omröstningsresultatet anses giltigt om minst hälften av de röstberättigade har röstat.
* Röster kan delegeras.
* Röster kan ändras under pågående omröstning.
* Vid tillsättning av en otillsatt post tillsätts posten så snart omröstningsresultatet har aktiverats och det finns en vinnare.
* Då ett aktiverat omröstningsresultat svänger och ett nytt alternativ blir ledande måste det ny resultatet stå sig en bestämd tid, varefter förtroendeposten övergår till den nya ledaren.
* Om resultatet är exakt jämt avgörs frågan till den sittande kandidatens fördel om möjligt, annars genom lottning.
Grundmodellen med kontroll av förslag:
-----------------------------------------------------
För att ett förslag ska kunna verkställas i praktiken kan det inte se ut hur som helst. Därför tillsätter man ett lagråd som har till uppgift att granska att ett förslag uppfyller vissa givna riktlinjer innan det går till omröstning. i annat fall förkastas förslaget.
För att finansiera lagrådet tas en viss avgift (beloppet styrs av reglementet) för varje lagt förslag ut av förslagsställaren som går oavkortat till lagrådet.
Lagrådet består av en eller flera förtroendeposter som tillsätts genom kontinuerlig omröstning.
Lagrådet kan, förutom att godkänna eller förkasta förslag för omröstning, också ha till uppgift att avgöra vilken omröstningstid som ska tillämpas om det fins olika kategorier definierade (i reglementet) med olika omröstningstid.
Prioritetsröstning, Medianröstning och Flervalsrösting
-------------------------------------------------------------------------
Samma principer som i grundmodellen kan appliceras även i dessa specialfall: När det finns ett resultat som majoriteten av de röstberättigade står bakom avgörs omröstningen. Annars, vilket är troligare, avgör omröstningen efter den bestämda tiden, givet att en majoritet varit med och röstat, antingen själv eller via delegering.
Den här modellen borde kunna användas internt i partiet lika väl som för att styra riksdagen.
Internt i partiet kan avgiften för att lägga förslag adderas till nästa års medlemsavgift, medan motsvarande summa subtraheras från lagrådets medlemsavgift(er).