joasi skrev:Stadgarna:
Nuvarande stadgar saknar demokratisk grund eftersom de har kuppats in av ett par tongivande medlemmar vid en tidpunkt då aktiviteten var mycket låg. Låt oss börja med att på demokratisk väg ta fram enkla och användbara stadgar för partiet, gärna baserade på ph7's senaste förslag. Stadgarna bör också vara lätt tillgängliga från partiets hemsida.
joasi skrev:Reglementet:
Från början hade partiet ett reglemente, eller åtminstonde ett genomarbetat förslag till reglemente som reglerar hur partiet styrs. Men det försvann någonstans på vägen.
Ett reglemente beskriver detaljerna om hur partiet styrs och kan förändras över tiden, medan stadgarna bör vara mer statiska och allmänna.
Ex på vad reglementet styr: Hur lång ska omröstningstiden vara? Vilka förtroendeposter har vi i partiet och hur tillsätts de.
Utan reglemente blir det ganska meningslöst att rösta om regelförändringar eftersom det inte finns några dokumenterade regler att förändra.
joasi skrev:Förtroendeposter:
För att beslut ska kunna verkställas måste det finnas någon som har ansvar och befogenheter att genomföra dem. Tex om vi röstar om att ändra bakgrundsfärg på forumet så måste det finnas en forum-administratör som har ansvaret och behörigheten att göra denna ändring. Det måste vara tydligt villka förtroendeposter som finns och hur dessa tillsätts. Av demokratiskäl bör det också finnas en tidsgräns för hur länge samma medlem kan inneha en förtroendepost.
Utan att ha demokratiskt utformade stadgar, ett fungerande reglemente som efterlevs samt tydligt definierade förtroendeposter med ansvar och befogenheter till villka medlemmar kan tillsättas och avsättas demokratiskt anser jag att övrigt konstruktivt arbete är ganska bortkastat. Förutom att det alltid är kul att ha diskussioner på ett forum naturligtvis.
joasi skrev:Ja varför då inte börja med kärnan:
...
Utan att ha demokratiskt utformade stadgar, ett fungerande reglemente som efterlevs samt tydligt definierade förtroendeposter med ansvar och befogenheter till villka medlemmar kan tillsättas och avsättas demokratiskt anser jag att övrigt konstruktivt arbete är ganska bortkastat. Förutom att det alltid är kul att ha diskussioner på ett forum naturligtvis.
MrPerfect72 skrev:Partiet ska koeras enligt de stadgar vi har och vill man aendra dem saa kan man det. Det kan man ta sig an positivt om man vill det och ingen kommer stoppa detta, tror jag.
MrPerfect72 skrev:Det kan bli svaart att faa igenom ett helt paket.
pH7.3 skrev:MrPerfect72 skrev:Partiet ska koeras enligt de stadgar vi har och vill man aendra dem saa kan man det. Det kan man ta sig an positivt om man vill det och ingen kommer stoppa detta, tror jag.
S.t.v. de inte passar dig och du raderar ett förslag det jobbas på.
pH7.3 skrev:MrPerfect72 skrev:Det kan bli svaart att faa igenom ett helt paket.
Men om fler jobbar på förslaget finns det redan en viss uppslutning kring detta.
MrPerfect72 skrev:Mina foeraendringar av foerslaget accepterades inte
MrPerfect72 skrev:I partiets aarsmoete vaeljs de som staeller upp in enligt prioritetsomroestning. Vem som aer vad nu ska finnas angivet i foerra aarsmoetet. Ta en titt om ni vill!
joasi skrev:Då får jag återigen be om ursäkt att jag uttryckte mig i en bitter ton. Det var inte min avsikt.
1. Jag tycker det är viktigt att ha fungerande stadgar i en demokratisk förening som vill förändra hela sveriges konstitution. Tycker det är grundläggande. Synd att du är mer benägen att försvara dagens slarvigt skrivna och till stora delar irrelevanta stadgar än att diskutera hur ett parti med AD's ambitioner skulle behöva organiseras för att stödja sin verksamhet.
2. Ett reglemente är inget stort och konstigt. Det handlar bara om att ha någonstans att dokumentera tagna beslut och rutinerna för partiarbetet. Ni kan ju inte hålla på och ändra stadgarna varje gång ni tar ett beslut. Och att partiets överstepräster ska hålla allt i huvudet och informera medlemmarna vid behov är ju inte heller någon särskilt lyckad ordning.
3. Vänd dig gärna till dina partimedlemmar med den frågan. Finns det beskrivet någonstans vad posterna innebär eller kör man på ren improvisation?
4-6. Tack för tipsen.
joasi skrev:Jaha du, det var inte så lätt att hitta besluten från senaste årsmötet i den röran.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst