MrPerfect72 skrev:Man behoever inte goera det mer komplext aen vad det aer. Det aer egentligen ganska enkelt om man inte aer ute efter att sabotera.
Herr Anders skrev: Men ingendera löser problemet med dåligt (medvetet eller omedvetet) formulerade omröstningar.
Herr Anders skrev: Antalet frågeformuleringar kan i komplicerade frågor lätt springa upp i hundratals eller till och med tusentals.
Herr Anders skrev: Fortfarande inte idealiskt men i mitt tycke ändå en fullt hanterbar begränsning.
pH7.3 skrev:Man kan också tänka sig ett system där delegerade röster ger ersättning enligt någon formel. Det är fullt rimligt. Om jag, eller min förening, ska förvalta en stor mängd röster inom ett visst område är det rimligt att jag/vi får möjlighet att engagera oss i dessa frågor inte bara på vår fritid. Det är inte heller fel att kunna göra karriär inom detta och leva på delegat-pengar. Till skillnad från dagens politiker lever man dock under Damokles svärd med transparens och immediate recall. Sköter man sig inte blir man av med lönen.
Herr Anders skrev: För kontinuerliga omröstningar tror jag det krävs någon form av administratörer med rätt att helt vägra omröstningar i ämnen där det redan finns pågående omröstningar. Vilket för oss tillbaka till problemen med godtycke. Vad ska räknas som en kvalificerad omröstning? Om abortmotståndarna vill starta en omröstning som säger att "abort bör förbjudas efter 18e graviditetsveckan", en annan som säger "abort bör förbjudas efter 17e graviditetsveckan" och så vidare ska dessa omröstningar accepteras eller förkastas? Eller ska en befullmäktigad administratör ändra hela frågan till att gälla "ska aborträtten inskränkas" och sedan fortsätta med fler frågeställningar efter det? Omröstningsadministratören blir i sådana fall en mycket mäktig person med vittgående befogenheter (lite som MrPerfect72 just nu, och hens beteende har ju redan uttryckt mig kritiskt om).
Herr Anders skrev: För kontinuerliga omröstningar tror jag det krävs någon form av administratörer med rätt att helt vägra omröstningar i ämnen där det redan finns pågående omröstningar. Vilket för oss tillbaka till problemen med godtycke. Vad ska räknas som en kvalificerad omröstning? Om abortmotståndarna vill starta en omröstning som säger att "abort bör förbjudas efter 18e graviditetsveckan", en annan som säger "abort bör förbjudas efter 17e graviditetsveckan" och så vidare ska dessa omröstningar accepteras eller förkastas? Eller ska en befullmäktigad administratör ändra hela frågan till att gälla "ska aborträtten inskränkas" och sedan fortsätta med fler frågeställningar efter det? Omröstningsadministratören blir i sådana fall en mycket mäktig person med vittgående befogenheter (lite som MrPerfect72 just nu, och hens beteende har ju redan uttryckt mig kritiskt om).
Magnus Gustavsson skrev:Jag håller inte med.
Magnus Gustavsson skrev:Och det är som sagt ingen anledning till oro alls, innan en omröstning kommit till en viss "mognad", via stort antal röster, eller lång tid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst