MrPerfect72 skrev:tommy skrev:Anledningen att jag röstade ja till begränsningen var av samma anledning som jag tycker att man, i partiets namn på partiets egna blogg, inte ska posta nyheter och recensioner om den senaste Volvo-bilen eller den senaste mobiltelefonen. Det hör helt enkelt inte till ämnet och jag som besökare till olika organisationers bloggar vill hitta information som rör ämnet. Syftet är inte att förbjuda och censurera. Syftet är att göra det möjligt och enkelt att hitta det man söker.
Ja det vore vael en god anledning, men det aer ju inte det jag gjort och ej heller det han aer ute efter alls. Jag anknyter till politik, direktdemokrati och demokrati och de har med maanga andra saker att goera ocksaa.
Jag menade inte att hävda att du hade bloggat om helt AD-orelaterade saker. När jag skrev det jag skrev så kände jag inte till historien bakom varför denna omröstning skapats. Så mina åsikter var inte riktade mot dig personligen.
MrPerfect72 skrev:tommy skrev:Så visst. Vi kan ha en länk till en "parti-blogg" på partiets huvudsida och direkt under den länken ha en länk till en lista över medlemmars personliga bloggar. Vore det en bra lösning, MrPerfect72?
Jag vet inte om det skulle vara den baesta loesningen. Anledningen att vi alla borde skriva under samma blogg, som jag ser det, aer att effekten av en blogg med 10 bra skribenter som skriver tvaa inlaegg i veckan vore baettre aen 10 skribenter som skriver i egna bloggar...tror jag. I bloggportalerna hamnar bloggen hoegre och det gynnar partiet. I Piratpartiet skriver olika individer om i stort sett samma saker och kopierar varann....men det aer klart, foerdelen aer ju att man kan moderera i sina egna kommentarer fraan ovidkommande och spammande troll (interna och externa) utan att raaka ut foer hitlerfasoner fraan admin....men det aer ju en helt annan fraaga.
Hmm. Kanske vi skulle kunna ha två bloggar då? En huvudblogg med färre inlägg och som bara handlar om själva DD-systemet AD tillämpar och förespråkar, samt en gemensam blogg där alla partimedlemmar får skapa nya poster och moderera kommentarerna för sina egna poster? Då skulle vi ha en liten blogg som diskuterar själva kärnan i AD:s tanke och en stor blogg där resten av det goda fruktköttet diskuteras. Och även en länk till allas personliga bloggar för de som vill diskutera annat än
bara politik. Om vi gör så, så skulle jag som besökare kunna läsa kärnan först, sedan om jag gillade den även läsa andra partimedlemmars tankar om politikens sakfrågor, och sist men inte minst även ha möjlighet att läsa vad dessa partimedlemmar har för favoritmobiltelefon och varför. Utan en soppa där allt är blandat.
Den största bloggen skulle på så vis bli den gemensamma, som skulle få tillräckligt många bloggposter per vecka så folk skulle vilja besöka den regelbundet. Låter det som en bra idé?
Roger skrev:Just nu så tycker jag att AD-bloggen fungerar som en delegat-blogg (för ett antal bloggare) och AD kan då förknippas med den politik som framträder. Delar man inte denna syn finns det risk att man vänder partiet ryggen trots att man gillar direktdemokrati.
Jag håller med om detta och det är en av huvudorsakerna till att jag förespråkar att vi ska ha en huvudblogg som diskuterar endast kärnan. Men eftersom det är minst lika viktigt med yttrandefrihet så föreslår jag att vi har två bloggar istället för en. Den andra, större, bloggen skulle kunna ha som inledande meddelande som detta: "Denna blogg tillåter partimedlemmarnas personliga åsikter i politiska sakfrågor. AD som sådant har per definition (eftersom det är ett direktdemokratiskt parti) inga åsikter i politiska sakfrågor. Läs mer om 'direktdemokrati' här: [länk] och läs gärna även partiets blogg där endast ADs direktdemokratiska system, i sig, diskuteras: [länk]."
Vi skulle kunna prova så och sen ha en omröstning till om vi skulle upptäcka några problem med detta.