Herr Anders skrev:Jag har tidigare påpekat det orimliga i att hoppas att en stor del av befolkningen ska vara politiskt aktiva nog att gå med i AktivDemokrati. Om man antar att de flesta som röstar på partiet också stödjer det och den form av direktdemokrati som AktivDemokrati står för (vilket med nuvarande upplägg kräver medlemskap) så skulle det krävas en kvarts miljon medlemmar bara för att komma in i riksdagen, dvs fler medlemmar än existerande politiska partier har tillsammans.
Pressar man Martin och Magnus lite på den här punkten brukar de nöja sig med att hävda att AktivDemokrati står för något helt nytt och inte kan jämföras med andra partier eller ens med det nuvarande begreppet politik, underförstått att AktivDemokrati kan engagera sådana väldiga människomassor att detta aldrig blir ett problem. Det är möjligt att de har rätt. Personligen tror jag inte det och föredrar därför den betydligt vanligare partimodellen med medlemmar och väljare (eller medlemmar och användare i Direktdemokraternas fall).
Magnus Gustavsson skrev:Dd erbjuder väl inget som inte finns hos Ad.
Herr Anders skrev:Magnus Gustavsson skrev:Dd erbjuder väl inget som inte finns hos Ad.
Det skulle vara möjligheten att rösta utan att betala pengar då.
Magnus Gustavsson skrev: Alla röster måste höra till en specifik röstare, som är den enda som kan kolla, ändra eller radera sin röst. För detta krävs ett konto, ungefär som på banken. Skillnaden är att genom kryptering kan endast innehavaren se hur hen röstat. Om det är väldigt enkelt att skapa ett röstkonto, vad är problemet? Det jobbigaste framstår som att fixa internetbank och bankid tycker jag?
fiddur skrev:Det är en viss administration förknippat med att registrera en användare om det samtidigt skall kontrolleras att användaren är knuten till en enskild svensk medborgare.
MrPerfect72 skrev:Jag litar inte paa kryptering saa laenge det kan finnas s.k. trojanska haestar i folks datorer.
fiddur skrev:När partiet väl är inröstat i riksdagen
pH7.3 skrev:Ju mer tilltalande, ju mer lättillgängligt, ju enklare det är att ta till sig AD-konceptet, desto mer sannolikt att det faktiskt röstas AD i valet 2010. Det spelar ingen större roll hur systemet fungerar eller om det kostar en slant och hur stor den slanten i så fall är. Däremot tror jag att det kan vara avgörande om man kallar det nödvändiga kontot för "medlemskap" eller just "konto" - bisarrt nog.
MrPerfect72 skrev:Jag litar inte paa kryptering saa laenge det kan finnas s.k. trojanska haestar i folks datorer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster