Magnus Gustavsson skrev:Bra med lite konkret debatt, vi i AD har länge undrat varför detta verkar så svårt vs DD.
Skämtar du? Om AktivDemokrati vill ha debatt med Direktdemokraterna är det väl inte svårare än att ni masar er över till Direktdemokraternas forum alternativt öppnar ert eget forum för utomstående.
Detta borde vi ta upp i en gen tråd, du får gärna starta en sådan och börja med att förklara varför det inte skulle fungera bra, rent praktiskt. Ombudsröstning? Vi har planer på delegering, menar du ngt annat?
Kombinerar man kontinuerliga omröstningar med delegering innebär det att en stor delegat (tänk socialdemokraterna) kan lägga en halv miljon röster sekunden efter att omröstningen startas och avgöra hela omröstningen innan någon annan hunnit reagera. Lösningen blir att lägga in någon form av absolut spärr, t ex att omröstningar pågår i en vecka oavsett utfallet dessförinnan. Förutsatt att de allra allra flesta kommer rösta via delegater (vilket är ett rimligt antagande) så kommer det betyda att nästan alla röstberättigade har röstat efter denna obligatoriska vecka. När omröstningen släpps fri (dvs blir kontinuerlig) så kommer antingen frågan avgöras direkt eftersom en tillräckligt stor majoritet finns eller så kommer det vara så jämnt att den inte avgörs. Och eftersom i princip alla röstberättigade har röstat och bara ett fåtal kan förväntas ändra sin röst så betyder det att det kan ta mycket lång tid innan frågan avgörs.
Slutsatsen blir att kontinuerliga omröstningar med delegering blir rätt snarlika vanliga omröstningar med tidsgräns med den lilla bonusen att de är mer komplicerade och att begripa och hantera och att de lägger till en osäkerhet om huruvida frågan överhuvudtaget kommer avgöras. Det är detta jag menar med att kontinuerliga omröstningar fungerar dåligt ihop med delegering.
Tja, jag förstår inte hur man kan vara intresserad av direktdemokrati alls om man inte tror på stort deltagande istället för dagens resignerade representativa demokrati.
Att vilja ha mer kontroll över sin politiska makt behöver inte betyda att man personligen vill delta i politiken. Det tror jag nämligen inte de flesta vill.
När någon frågar mig om skillnaden mellan representativ demokrati och representativ direktdemokrati brukar jag säga att det finns ingen skillnad. Förutom att i den representativa demokratin kan politikerna köra över medborgarna medan i den representativa direktdemokratin kan medborgarna köra över politikerna. Kanske inte mycket till skillnad för en världsförbättrare med stora ambitioner, men för min del räcker det gott.
Att alla medlemmar skulle tvinga engagera sig i allt är både fel och inte enligt AD:s vision. Mha de kontinuerliga omröstningarna kan istället var och en välja att fokusera på de frågor som är närmast till avgörande (ej oväsentligheter som få bryr sig om) OCH som man själv finner intressant.
Sådan man inte finner intressant är det bättre att andra röstar om. Det ger bäst beslut.
Nu blir jag väldigt förvånad. Försöker du på fullaste allvar säga att det är bra att folk bara röstar om det de är intresserade av? Har verkligen ingen upplyst dig om att detta inte fungerar? Det är själva anledningen till att vi har representativ direktdemokrati.
I en ren direktdemokrati röstar folk bara i sina hjärtefrågor, vilket betyder att bara de mest engagerade kommer orka rösta i varje given fråga. Detta leder, föga förvånande, till att helhetsbilden försvinner helt. Ingen tar ansvar för helheten, alla bryr sig bara om sitt. I praktiken innebär helheten ekonomin. Och det är den som tar stryk i en direktdemokrati. Exemplet Kaliforniern är talande. Det är bara i undantagsfall en omröstning där har mer än 25% deltagande, Folk röstar bara i det de tycker är intressant: föräldrar röstar för mer pengar till skolorna, bilister röstar för mer pengar till motorvägar, miljövänner röstar för mer pengar till alternativa energikällor och höginkomsttagare röstar för lägre skatter. Resultatet blir naturligtvis en bankrutt stat och en politik på gränsen till kollaps.
Ja, alla har ju sin ambitionsnivå. Tycker man det hjälper att få dagens elitstyre i partierna att lyssna aningen lite mer på medlemmarna eller folket, ja då behövs inget nytt parti. De som tänker så är troligen redan medlemmar i det parti de ogillar minst.
De flesta brukar tröttna efter några år har jag förstått..
Det lättaste hade naturligtvis varit om de etablerade partierna själva hade kunnat inse behovet av bättre politisk styrning och möjligheterna till densamma som har uppstått de senaste decennierna. Det är det lättaste. Och jag har gjort ett antal ärliga försök att få igång en sådan utveckling. Dessvärre tycks de etablerade partierna inte alls vara intresserade, om det beror på maktfullkomlighet eller konservatism kan vi låta vara osagt. Således finns det ett behov av ett nytt parti, ett parti som genomför vad de andra partierna borde ha gjort. Finns inget sådant parti får man bilda ett. Det är inte den ideala lösningen men det är en lösning.