Simon. Jag tycker att du fattat galoppen. Stadgarna kan se annorlunda ut. De kan vara kortfattade, avancerade, oeppna, skyddade, o.s.v., men foer sjaelva beslutsprocessen att fatta viktiga demokratiska beslut saa saknar de egentlig betydelse.Egentligen har väl politiska partier inte några krav på sig att ha avancerade stadgar? Till viss del är det förstås känslan som räknas, men annars borde "Medlemmarna bestämmer" kunna ersätta hela texten. All text utöver det handlar om hur man implementerar att medlemmarna bestämmer. Eftersom Svensk lag ingår per automatik, så har medlemmar PUL och datalagar att skydda sin privata information med. Går något åt skogen, så är det kanske något som kan fixas då. En "hostile takeover" av AD från någon annan organiserad rörelse t ex, kan troligen neutraliseras med denna organiserade rörelses motrörelse. Faktum är att något sådant skulle kunna göra underverk för AD:s medlemssiffror. Borde stadgarna luckras upp så att övertag inte längre blir svårt? (Kan svartbältena släppa taget?
Kan svartbältena släppa taget?
SimonB. skrev:Vad har Den kokta grodans parti och Kalleankapartiet för partiprogram?
SimonB. skrev:Vore det inte för problemet med taktikröstning (en röst på ett litet parti => min röst har ingen effekt) så kunde jag tänka mig rösta på dem ifall jag tror på dem. Vilket inkluderar, jag tror man kan rädda läget om det blir problem.
SimonB. skrev:Mer seriöst, så här på utgående, är att jag faktiskt ser det som ett problem för AD och direktdemokraterna, piratpartiet osv, generellt partier med en liten kärntrupp, att kärnan kan, helt enkelt genom att vara mera aktiv och framträdande, ta över debatten och ge känsla av att "hålla låda".
SimonB. skrev: Jag tror detta är väldigt svårt att undvika; det blir ju inte bättre för AD ifall alla skulle få en regel på sig att hålla tyst bara för att andra inte sagt något. Fast ibland är det det som behövs för en bra debatt -- se e-reglerna för forum.democracy.org. 2 inlägg per person och diskussionstråd, tror jag det är de har! (Jag vore ju där utblockerad för länge sedan).
SimonB. skrev:En annan bra sak e-dem..org har, är att de inte startar webbforumet förrän man har 100st som _vill_ delta aktivt. Detta tvingar alltså initiativtagarna att fokusera på att samla intresserat folk först, och sedan bygga forumet identitet efteråt och tillsammans med de 100. Så forumens karaktär byggs av 100 personer, som därmed känner sig delaktiga, istället för en liten kärntrupp, där icke-kärntruppare har längre väg för att känna sig delaktiga. Något som är värt att lära av e-dem.org kanske . Over and out.
SimonB. skrev:Egentligen har väl politiska partier inte några krav på sig att ha avancerade stadgar? Till viss del är det förstås känslan som räknas, men annars borde "Medlemmarna bestämmer" kunna ersätta hela texten. All text utöver det handlar om hur man implementerar att medlemmarna bestämmer. Eftersom Svensk lag ingår per automatik, så har medlemmar PUL och datalagar att skydda sin privata information med. Går något åt skogen, så är det kanske något som kan fixas då. En "hostile takeover" av AD från någon annan organiserad rörelse t ex, kan troligen neutraliseras med denna organiserade rörelses motrörelse. Faktum är att något sådant skulle kunna göra underverk för AD:s medlemssiffror. Borde stadgarna luckras upp så att övertag inte längre blir svårt? (Kan svartbältena släppa taget?
SimonB. skrev:Mer seriöst, så här på utgående, är att jag faktiskt ser det som ett problem för AD och direktdemokraterna, piratpartiet osv, generellt partier med en liten kärntrupp, att kärnan kan, helt enkelt genom att vara mera aktiv och framträdande, ta över debatten och ge känsla av att "hålla låda". Jag tror detta är väldigt svårt att undvika; det blir ju inte bättre för AD ifall alla skulle få en regel på sig att hålla tyst bara för att andra inte sagt något. Fast ibland är det det som behövs för en bra debatt -- se e-reglerna för forum.democracy.org. 2 inlägg per person och diskussionstråd, tror jag det är de har! (Jag vore ju där utblockerad för länge sedan). En annan bra sak e-dem..org har, är att de inte startar webbforumet förrän man har 100st som _vill_ delta aktivt. Detta tvingar alltså initiativtagarna att fokusera på att samla intresserat folk först, och sedan bygga forumet identitet efteråt och tillsammans med de 100. Så forumens karaktär byggs av 100 personer, som därmed känner sig delaktiga, istället för en liten kärntrupp, där icke-kärntruppare har längre väg för att känna sig delaktiga. Något som är värt att lära av e-dem.org kanske . Over and out.
Min enda önskan är att förenkla och förtydliga.
SimonB. skrev:Min önskan är, som sagts tidigare, inte stark nog för att dela upp detta i ett dussin olika trådar för att ta en massa separata omröstningar.
SimonB. skrev:Direktdemokrati där man alltid tvingas dela upp varje ändring i sin minsta beslutbara beståndsdel kommer aldrig fungera.
SimonB. skrev:Allmän fråga: Är det någon som överhuvudtaget skulle vilja lägga tid på att göra ändringar i stadgarna? (Jag lägger pengarna på: nej... eller snarare inget svar alls.)
SimonB. skrev:Min önskan är, som sagts tidigare, inte stark nog för att dela upp detta i ett dussin olika trådar för att ta en massa separata omröstningar.
Direktdemokrati där man alltid tvingas dela upp varje ändring i sin minsta beslutbara beståndsdel kommer aldrig fungera.
SimonB. skrev:Allmän fråga: Är det någon som överhuvudtaget skulle vilja lägga tid på att göra ändringar i stadgarna? (Jag lägger pengarna på: nej... eller snarare inget svar alls.)
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster