MrPerfect72 skrev:Minoriteten inser snabbt sin belaegenhet om de skulle foersoeka trotsa majoriteten. Inte minst aer det icke-demokratiskt att laata minoriteter styra.
Roger skrev:MrPerfect72 skrev:Minoriteten inser snabbt sin belaegenhet om de skulle foersoeka trotsa majoriteten. Inte minst aer det icke-demokratiskt att laata minoriteter styra.
Håller inte alls med! Om en fråga berör en minoritet starkare än allmänheten så kan minoritetens önskan vinna. T ex så har jag ingen åsikt om samernas renskötsel men kanske kan tänka mig att lyssna och sympatirösta med samerna om de förklarar sin prekära situation och lobbar starkt för sin linje.
"I politiken är en organiserad minoritet en politisk majoritet."
/ Jesse Jackson
Tove_från_DD skrev:Socialdemoktraterna är också en demokratisk rörelse. Varför gick ni aktivdemokrater inte med där för att rösta för att ändra det som ni inte gillar med deras partiprogram och stadgar? Varför bildade ni i stället ett nytt parti? Om du kan svara på det kan du också svara på varför ett fåtal personer bildade Direktdemokraterna i stället för att försöka förändra Aktiv Demokratis stadgar.
Mitt eget svar på frågan är att förändring går snabbare om ett antal personer som drar i samma riktning slår sig samman. Principiellt drar vi kanske någorlunda jämnt. Men strategiskt har vi vissa skillnader.
Direktdemokraterna är ett direktdemokratiskt parti. Våra riksdagsledamöter röstar proportionerligt efter våra medlemmars åsikter i varje given fråga.
lla stadgar som eventuellt retar upp naagon kan diskuteras och aendras demokratiskt.
Den form av direktdemokrati som vi företräder kallas representativ direktdemokrati. Det är en blandning av ren direktdemokrati och representativ demokrati och innebär att alla medborgare själva kan välja grad av demokratisk delaktighet. De väldigt intresserade kan rösta personligen i alla frågor medan de som inte har tid eller lust kan låta någon annan (ett parti till exempel) rösta åt dem.
MrPerfect72 skrev:Direktdemokraterna aer i princip en exakt kopia av Aktiv Demokrati. Grundid'en aer stulen rakt av.
Det är inte ett par paragrafer som jag inte kan förlika mig med, utan typ 80 procent av partiprogrammet (eftersom det helt enkelt är för omfattande). Liksom att du inte tror att den demokratiska organisationen Socialdemokraterna är beredda till något sådant, så har jag hyst mina tvivel om att Aktiv Demokrati är det.
Svårigheter med de sociala relationerna blir bara problem i den mån de faktiskt gör någonting sämre. Och jag är inte säker på att den direktdemokratiska rörelsen hade varit i en bättre situation om Anders hade varit en lydig gratisprogrammerare och följt era medlemmars intstruktioner. Det som han skapade på eget bevåg har vissa fördelar i mitt tycke.
Om det finns någon grundläggande skillnad mellan AKtiv Demokrati och Direktdemokraterna så är det att Aktiv Demokrati verkar ha större ambitioner att förändra samhället. Direktdemokraterna är som sagt inte intresserade av att aktivera människor utan bara att ge större inflytande till dem som vill ha det. Om det inte förhåller sig så antar jag att personliga motsättningar är det största hindret. Men är inte det i så fall ett hinder att ta på allvar, med tanke på hur få vi är?
Visserligen har jag accepterat att inte förtala folk på forumet, men det här är faktiskt ganska komiskt. På min dator har jag nämligen ett word-dokument från 1993 som i detalj beskriver ett direktdemokratiskt parti komplett med delegering och hela baletten. Och vet du vad? Det står inte AktivDemokrati högst upp.
MrPerfect72 skrev:Jag kan taenka mig att detta aer skrivet av en av grundarna till det nuvarande partiet/foereningen "Aktiv Demokrati". Egil? Namnbytet (p.g.a. att namnet var upptaget) skedde av rent praktiska skael infoer valet 2006, i demokratisk ordning med 12 medverkande. Om detta aer er utgaangspunkt saa tillhoer vi moraliskt/ideologiskt samma parti.
Tyvärr måste jag fortsätta göra dig besviken. Texten är från ett parti kallat Direktpartiet och är skriven av Mikael Nordfors. Ingendera har mig veterligen någonting med AktivDemokrati att göra. Dessutom finns det förstås ännu tidigare exempel på liknande experiment även om jag inte känner till några från Sverige. Att, som du gör, antyda att AktivDemokrati skulle ha någon sorts första tjing på begreppet representativ direktdemokrati blir lätt lite löjeväckande.
MrPerfect72 skrev:Ok. Jag kaenner Mikael och vi har haft mycket kontakt med honom. Han har deltagit en hel del i vaart arbete tillsammans. Jag aer inte foervaanad om han skrivit dokumentet. Han aer en oerhoert kreativ (i bland mer kreativ aen vad samhaellet taal) och kunnig (ibland kunskaper som samhaellet inte aer redo foer) individ. Det aer moejligt att han aer en av alla vaara anonyma anvaendare, eller era, vem vet. Jag tror att han skulle foeredra endast ETT direktdemokratiskt parti paa riksplanet. Vad tror du?
Tove_från_DD skrev:Det känns lite ofint och klampa in på Aktiv Demokratis forum för att såga allt ni gör och står för. Men när jag summerar de detaljer som jag inte håller med om anar jag vissa principiella olikheter. Den första är ambitionsnivån. Aktiv Demokrati har som sagt mycket utarbetade stadgar och partiprogram som alla som vill vara med och diskutera åtminstone initialt måste bekänna sig till. Direktdemokraterna försöker samla människor på en betydligt bredare basis. AD samlar dem som skirver under på ett meterlångt partiprogram, DD samlar alla som är intresserade av representativ direktdemokrati, Jag tycker att vi behöver bli fler innan vi skriver detaljerna i sten. Annars riskerar den direktdemokratiska rörelsen att bli alltför färgad av de som startade den, vilket jag tror hämmar dess utveckling. En sådan sak som en partiblogg där ett fåtal personer publicerar sina egna åsikter i partiets namn förstärker den tendensen.
MrPerfect72 skrev:Direktdemokraterna aer i princip en exakt kopia av Aktiv Demokrati. Grundid'en aer stulen rakt av.
Herr Anders skrev:Vad Mikael tycker om att det finns två direktdemokratiska organisationer i Sverige har jag ingen aning om. Jag bryr mig inte heller. Att någon författade direktdemokratiska pamfletter när jag gick i lågstadiet imponerar föga på mig. Det är vad som händer här och nu som spelar någon roll. Att tala om sin historia kan aldrig vara lika fint som att tala om sin framtid.
gilroitto skrev:Om jag vågar mig på en kort sammanfattning:
1. AD misstror DDs syfte och styrning med partiet
2. DD ogillar Ads detaljerade partiprogram
3. Skillnad i mål - Förbättra samhället eller bara skapa en direktdemokratisk plattform.
4. Vi misstror varandras säkerhet för rösting och forum.
5. Personlig osämja
Om jag får föreslå lösningar på problemen:
4. Det är en löjlig diskussion. Vi är amatörer allihopa och vår säkerhet och verifierbarhet suger. Det enda vi har av stort värde är visionen. Vi bör väl själva vara våra egna största kritiker på området i strävan att hitta svagheter och förbättra våra lösningar.
5. Kan vi överbrygga osämja med formalism? En vision?
1. Jag ser gärna att DD klargör styrningen av partiet. Vem har rätt att ändra partiet?
2. AD bör förändra sitt partiprogram eller skrota det helt. Ett visionsdokument?
3. Kan 2 mål ha samma medel? Man måste inte vara "utopiker" i AD och kan vara det i DD.
Jag tror visserligen på att bevara 2 partier. Men jag tror bägge partier skulle gagnas stort, även internt, av att:
- DD klargör styrningen av partiet.
- AD förändrar partiprogrammet.
- Ett tydligt visionsdokument utarbetas. Gemensamt eller var för sig.
gilroitto skrev:Om jag vågar mig på en kort sammanfattning:
1. AD misstror DDs syfte och styrning med partiet
2. DD ogillar Ads detaljerade partiprogram
3. Skillnad i mål - Förbättra samhället eller bara skapa en direktdemokratisk plattform.
4. Vi misstror varandras säkerhet för rösting och forum.
5. Personlig osämja
Om jag får föreslå lösningar på problemen:
4. Det är en löjlig diskussion. Vi är amatörer allihopa och vår säkerhet och verifierbarhet suger. Det enda vi har av stort värde är visionen. Vi bör väl själva vara våra egna största kritiker på området i strävan att hitta svagheter och förbättra våra lösningar.
5. Kan vi överbrygga osämja med formalism? En vision?
1. Jag ser gärna att DD klargör styrningen av partiet. Vem har rätt att ändra partiet?
2. AD bör förändra sitt partiprogram eller skrota det helt. Ett visionsdokument?
3. Kan 2 mål ha samma medel? Man måste inte vara "utopiker" i AD och kan vara det i DD.
Jag tror visserligen på att bevara 2 partier. Men jag tror bägge partier skulle gagnas stort, även internt, av att:
- DD klargör styrningen av partiet.
- AD förändrar partiprogrammet.
- Ett tydligt visionsdokument utarbetas. Gemensamt eller var för sig.
Tove_från_DD skrev:Jag är tveksam till om Herr och Mister kommer att komma bättre överens om de/vi blir mer formella. Faktum är så ser jag deras osämja som en av de främsta anledningarna att behålla två partier. Bättre då att fundera på en eventuell sammanslagning om/när de blir mer vänligt inställda till varandra, eller när vi är så många så att deras osämja drunknar i medlemsantalet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster