av ropix.org » 2006-09-12 01.49
"Inget partiprogram" är en selling point. Namnet "piratpartiet" är också en selling point.
Jag ser inget egenvärde i att bli politiker, eller i att jobba med politik. Jag vill bara vara en del av organisationer som kan skapa stora grejer. Därför har jag inga problem med okonventionella, icke-politik-aktiga grejer. Jag känner ingen längtan efter att säga "jag är politiker". Det kan vara en fördel.
I företagssammanhang är de som lyckas ofta de som inte bryr sig om hur ett företag "ska" se ut, utan istället vågar göra det som funkar, trots att det är okonventionellt.
Så är det med vårt partiprogram. Om man har ett partiprogram som är så pass avskalat som vårat (vi tycker inte SÅ mycket), är det bättre att inte alls ha något.
Och istället satsa på selling pointen "inget partiprogram".
Vi borde inte satsa på gemene man på gatan, vi borde satsa på den växande skara som vill ha häftiga internetgrejer (även om det inte är så politik brukar gå till, inte "ska" gå till).
Vi borde se oss som ett Skype eller ett Kaaza - vi tillhandahåller endast tekniken, och sen får användarna göra vad de vill med det.