av Cebaztian » 2014-03-06 18.49
För de som inte gillar att kolla på Googeldocs.
Här är ett utkast där 5-7 personer i intensiva diskussioner dragit åt olika håll.
Personligen tror jag att detaljrikedomen är pedagogisk och viktig i början.
Jag tror att dessa stadgar kommer ändras i takt med att föreningen växer.
Om den nu växer - det finns ju risk att det fortsätter vara en diskussionsklubb.
Stadgar för
Direktdemokraternas riksorganisation (DD Riks)
Stadgarna planeras att antas av interimsstyrelsens konstituerande möte den 22 mars 2014.
Stadgarna planeras få sitt slutliga godkännande av en större medlemsbas vid första årsmöte som anordnas av denna interimsstyrelse.
Direktdemokraternas stadgar
§ 1 Övergripande mål
Direktdemokraterna vill införa direktdemokrati lokalt, regionalt, nationellt och i EU genom att:
- Vinna väljare som vill verka i enlighet med partiets mål och syften.
- Öka medborgarnas direktdemokratiska inflytande över gemensamma beslut i kommun, landsting, riksdag och EU.
- Öka väljarnas politiska makt genom omröstningar i sakfrågor.
- Ge medlemmarna möjlighet att skapa motioner och i samarbete med andra lägga fram dessa till omröstning i våra församlingar.
- Göra politiken öppen och transparent.
- Arrangera debatter och omröstningar där alla medborgare har rätt att delta.
- Samla människor med olika åsikter snarare än att vara ett likriktat parti.
- Förändra av de politiska systemen från lokal till global nivå.
§ 2 Organisation
Direktdemokraternas riksorganisation är en sammanslutning av partiföreningar (kommunal nivå) och förbund (landstingsnivå). Enskilda medlemmar (fysiska personer) på kommunal och landstingsnivå blir även medlemmar i rikspartiet om de uppfyller § 3.1.
§ 2.1
Föreningar och förbund kan själva välja om de vill använda sig av flytande eller direkt demokrati.
§ 2.2
Föreningar och förbund kan ha lokala stadgar, så länge de innehåller den kärna av lokala stadgar som DD Riks har utarbetat. Förenings- och förbundsstadgar som avviker från DD:s riksstadgar ska godkännas av DD Riks.
Förening/förbund ska rapportera om organisation, medlemmar, ekonomi och verksamhet till DD Riks.
§ 2.3
Om Direktdemokraterna har partibidrag i en kommun, landsting eller riksdag så överförs 20 procent av det årliga bidraget till riksorganisationens budget. I gengäld hjälper DD Riks till med utbildning, stöd och uppbyggnad av lokalföreningar och förbund.
§ 2.4
Förening/förbund som enligt § 2.2 och § 2.3 inte lämnar begärda uppgifter till DD riks, eller har samma syfte/mål som DD riks, kan nekas rätt att representera Direktdemokraterna. Detta avgörs i första hand av riksstyrelsen och slutgiltigt av rikspartiets medlemsmöte.
§ 2.5
Högsta beslutande organ i DD Riks är medlemsmötet.
Mellan dessa leds verksamheten av en styrelse.
§ 2.6
Verksamheten organiseras genom ett nätverk av arbetsgrupper.
§ 3 Medlemskap
§ 3.1
Medlem i riksorganisationen är de med rätt att rösta i svenska val, som delar partiets grundvärderingar, samt följer stadgarna och betalar fastställd medlemsavgift.
Personer som saknar rösträtt i svenska val kan bli medlemmar, men med begränsade rättigheter.
§ 3.2
Medlem som genom sitt handlande skadar partiet kan uteslutas genom omröstning av medlemmarna. Från att ett uteslutningsärende har väckts med saklig motivering av styrelsen, tills dess att omröstningen är avgjord, saknar medlemmen rösträtt. En utesluten medlem måste skriftligen ansöka om återinträde till styrelsen.
§ 3.3
Enskilda personer och organisationer utanför Sverige kan bli stödmedlemmar. Avgiften för stödmedlemskap kan variera och fastställs av styrelsen.
§ 3.4
Medlem har rätt att när som helst, efter meddelande till föreningsstyrelsen, utträda ur föreningen. Även utebliven medlemsavgift leder till utträde.
§ 4 Politiska sakfrågor
Politiska sakfrågor, dvs “externa” frågor, avgörs i säkra internetomröstningar där även icke-medlemmar har rätt att delta oavsett åsikter. Målet är att skapa en neutral plattform där den som har bäst argument vinner röster. För denna verksamhet används ett internetbaserat röstsystem. En arbetsgrupp i organisationen strävar efter att hela tiden förbättra röstsystemet för användarna, öka kapaciteten och förbättra säkerheten.
§ 5 Arbetsgrupper
§ 5.1
Inom arbetsgruppperna ska medlemmarnas olika kompetensområden tillvaratas. Arbetsgrupperna utformas för att kunna utföra konkreta uppgifter. Vid behov kan arbetsgrupper upphöra och nya uppstå utan att stadgarna måste ändras.
§ 5.2
Om minst tre medlemmar vill starta en arbetsgrupp och ta ett initiativ så har de rätt att göra det i DD:s namn. Detta ska meddelas till styrelsen. Arbetsgrupperna kan få ekonomiska bidrag av styrelsen. De kan också inom sig rösta ut inaktiva medlemmar.
§ 5.3
Aktiva medlemmar arbetar i dessa grupper. Verksamheten kan variera men det bör finnas en grupp med talespersoner, en media- och dokumentationsgrupp, en.. marknadsföringsgrupp, en författargrupp, en grupp som sysslar med medlemsvärvning och support till partiföreningar/förbund, en grupp som arbetar med IT-underhåll och programmering samt projektgrupper för t ex aktivism, demonstrationer, nätverksbyggande, bloggande och twittrande, omvärldsbevakning, internationella kontakter, folkbildning eller demokratiskola.
§ 6 MEDLEMSMÖTET
§ 6.1
Medlemsmötet är högsta beslutande organ i interna frågor.
Medlemsmötet ska sträva efter att uppnå så stor enighet som möjligt.
- Medlemsmötet föregås av att någon medlem har föreslaget och fått 10% stöd för att en fråga ska lyftas till allmän och bindande omröstning inom partiet, ett så kallat medlemsmöte. Dessa förslag tas fram i det interna omröstningssytemet.
- Styrelsen kan genom internt majoritetsbeslut lyfta en fråga till medlemsmöte, eller extra årligt medlemsmöte. Detta ska ske vid alla viktiga frågor som berör hela föreningen.
- Ett medlemsmöte ska organiseras av styrelsen eller utsedd arbetsgrupp och ske inom tre månader.
- Medlemsmötet kan ske fysiskt, men ska alltid ge medlemmar möjlighet att delta/rösta via internet.
§ 6.2
Kallelse till Medlemsmötet sker skriftligt eller via bekräftad e-post till alla i medlemsregistret. Kallelsen ska skickas till medlemmarna senast 30 dagar före det årliga medlemsmötet och senast 14 dagar före vanligt medlemsmöte.
§ 6.3
Medlemmar över 16 år som har betalat medlemsavgiften och närvarar på medlemsmöten har rösträtt i interna frågor.
Ambitionen är att via internet livesända eventuella fysiska möten och därmed möjliggöra deltagande på distans.
§ 6.4
Omröstningar vid personval ska vara slutna. Resultatet av omröstning bestäms genom enkel majoritet, utom i stadgefrågor. Vid oavgjort resultat sker lottning i brådskande frågor, övriga frågor ajourneras så att diskussioner kan fortsätta.
§6.5 En medlem kan delegera sin röst, men en delegat kan maximalt företräda 10 % av medlemmarna.
§ 7 DET ÅRLIGA MEDLEMSMÖTET
§ 7.1
- Ett medlemsmöte ska hållas minst en gång om året (i mars månad) och kallas det “årliga medlemsmötet”.
- Det årliga medlemsmötet består av två delar. Första delen äger rum på internet under minst sju dagar där motioner och propositioner debatteras och röstas om via internet. Därefter sker ett möjligt fysiskt möte där fortsatt röstning kan ske och besluten slutligen klubbas.
§ 7.2
Medlemmar har rätt att lämna motioner till det årliga medlemsmötet. Motioner ska vara styrelsen tillhanda senast två veckor innan internetdelen av mötet startar.
§ 7.3
Det årliga medlemsmötet kan välja att utse en valberedning av minst tre personer och två suppleanter. Valberedningens utser inom sig en sammankallande och avgör själv sina arbetsformer. Deras uppdrag är att se till att det finns lämpliga kandidater till organisationens förtroendeposter samt att kalla in ersättare vid avsägelse eller frånfälle. Valberedningens ska uppmana medlemmar att nominera personer till posterna. Nomineringen ska helst ske anonymt, en medlem har rätt att nominera sig själv och en nominerad medlem har naturligtvis rätt att tacka nej till platsen. Om antalet kandidater överskrider antalet förtroendeposter då blir det det årliga medlemsmötet sak att besluta om tillsättning av posterna.
§ 7.4
Vid det årliga medlemsmötet ska följande ärenden behandlas:
a. Val av ordförande och sekreterare för mötet.
b. Fastställande av röstlängd för mötet.
c. Val av protokolljusterare och rösträknare.
d. Fråga om mötet har utlysts på rätt sätt.
e. Fastställande av dagordning.
f. Styrelsens verksamhetsberättelse.
g. Styrelsens ekonomiska rapport.
h. Revisonsberättelsen för verksamhetsåret.
i. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
j. Val av sammankallande till den nya styrelsen.
k. Val av övriga styrelseledamöter samt suppleanter.
l. Val av revisorer och suppleanter.
m. Om medlemsmötet anser att det behövs så sker val av valberedning och
suppleanter.
n. Val av 2-4 talespersoner för partiet.
o. Propositioner från styrelsen och inkomna motioner.
p. Övriga frågor
§ 7.5 “extra årligt medlemsmöte”
- Extra årligt medlemsmöte ska hållas om 10% av medlemmarna kräver det.
- Styrelsen kan genom internt majoritetsbeslut tvinga fram ett extra årligt medlemsmöte.
- Ett majoritetsbeslut inom revisorsgruppen och valberedningen (om den utsetts) kan tvinga fram ett extra årligt medlemsmöte om de finner det påkallat.
- Detta extra årliga medlemsmöte ska organiseras av styrelsen eller utsedd arbetsgrupp (förslagsvis valberedningen om den utsetts) och ske inom en månad.
- Efter att extra årligt medlemsmöte rätteligen begärts ska detta hållas inom en månad, annars betraktas styrelsen som avsatt och revisorsgruppen och valberedningen agerar interimstyrelse och har en månad på sig att arrangera ett extra årligt medlemsmöte.
- I begäran om extra årligt medlemsmöte ska det framgå vilka ärenden som ska behandlas. På extra årligt medlemsmöte får endast de ärenden som angivits i kallelsen behandlas.
§ 8 Revison
Styrelsens förvaltning ska årligen granskas av två på förra årliga medlemsmötet utsedda revisorer.
Årsredovisning som innefattar balans- och resultaträkning inklusive verksamhetsberättelse ska vara revisorerna tillhanda senast 31 januari följande år.
Revisorernas granskning ska vara avslutad och revisionsberättelsen, med till- eller avstyrande av ansvarsfrihet, avlämnad till styrelsen senast 1:e mars. Revisorerna avger sin revisionsberättelse på kommande årliga medlemsmöte som sker i mars.
§ 9 Ekonomi
§ 9.1
Budgeten för DD Riks ska användas i enlighet med partiets övergripande mål och redovisas öppet och utförligt på nätet. Undantaget är valår, då budgeten inte behöver redovisas förrän efter valets utgång.
§ 9.2
Organisationens medel består av medlemsavgifter, partibidrag och donationer. Om Direktdemokraterna har partibidrag i en kommun, landsting eller riksdag så överförs 20 procent av det årliga bidraget tillkommun, landsting eller riksdag riksorganisationens budget. I gengäld hjälper DD Riks till med utbildning, stöd och uppbyggnad av lokalföreningar och förbund.
§ 9.3
Medlemsavgiften fastställs av det årliga medlemsmötet. Avgift som betalas 1 januari - 3o september gäller innevarande verksamhetsår. Om avgiften betalas mellan 1 oktober - 31 december gäller den för kommande år. Lokala föreningar eller förbund kan besluta att betala medlemsavgiften för sina medlemmar.
§ 9.4
I övrigt beslutar styrelsen om ekonomihanteringen
§ 10 Styrelse
§ 10.1
Styrelsen utser inom sig vice sammankallande och ekonomiansvarig samt två firmatecknare som tecknar firma var för sig. Firmatecknare och ekonomiansvarig behöver inte vara samma personer.
§ 10.2
Styrelsen ska bestå av högst nio ledamöter samt högst tre suppleanter. Om behov anses föreligga, kan en medlem inadjungeras. Ledamöter väljs för två år i taget av det årliga medlemsmötet. Varje arbetsgrupp har rätt att ha en adjungerad tyst representant på styrelsemöten.
§ 10.3
Om kandidaterna till styrelsen är fler än antalet platser i styrelsen så kan det årliga medlemsmötet besluta att lotta mellan kandidaterna. Alla kandidater bör ha lämplig bakgrund och erfarenhet, kunskap om och respekt för direktdemokrati, samt mod, självständighet och framför allt vara beredda på att lägga ner tid på arbetet.
§ 10.4
Vid avsägelse eller frånfälle under mandatperiod ersätts styrelseledamot av suppleant som i sin tur ersätts av en av valberedningens utsedd kandidat om det anses behövas av antingen styrelsen eller valberedningen.
§ 10.5
Styrelsen organiserar sitt eget arbete i enlighet med denna stadga och medlemsmötenas beslut. Även DD:s interna frågor ska i så stor utsträckning som möjligt beslutas via medlemsmöten där alla medlemmar har rösträtt. Styrelsen bör därför rådfråga medlemmarna i viktiga frågor.
§ 10.6
Styrelsen sammanträder fysiskt på en plats som majoriteten kan enas kring, eller via internet.
Även vid fysiskt möte ska icke närvarande styrelsemedlem kunna avge sin röst via delegat eller internet.
Styrelsen sammanträder när sammankallande, eller minst två styrelsemedlemmar kräver det, men minst 8 gånger per år.
Styrelsemöte ska av sammankallande utlysas med minst sju dagars varsel. Mötet skulle kunna ske på en given veckodag varje månad.
Styrelsemötet ska utse en ordförande som leder mötet så effektivt som möjligt, samt en sekreterare som dokumenterar och räknar röster.
§ 10.7
Styrelsen är beslutsmässig om minst hälften av styrelsens ledamöter är närvarande.
§ 10.8
Styrelsens beslut fattas med enkel majoritet. Vid lika röstetal fastställs beslutet genom lottning, om frågan är brådskande och inte kan ajourneras.
§ 10.9
Styrelsens sammanträden ska protokollföras. Protokollen ska finnas tillgängliga för medlemmarna senast två veckor efter det aktuella mötet.
§ 10.10
Nyvald styrelse tillträder omgående efter avslutat årligt medlemsmöte.
§11 Ändring av stadgarna
För ändring av dessa stadgar krävs beslut av ett medlemsmöte med minst två tredjedels majoritet, eller med enkel majoritet i två på varandra följande medlemsmöten med minst tre månaders mellanrum. Förslag till ändring av stadgarna får ges såväl av medlemmar som av styrelse.
§12 Upplösning
För att besluta om upplösning av organisationen krävs beslut vid två på varandra följande årliga medlemsmöten. Vid dessa tillfällen ska även beslut tas om hur föreningens tillgångar ska fördelas. Riktlinjen är att tillgångarna i så fall ska fördelas jämnt till verksamma organisationer med liknande syfte. Beslut om fördelningen fattas med enkel majoritet.
§13 Tolkningsföreträde
Om det råder oenighet om hur dessa stadgar ska tolkas så har medlemsmötet tolkningsföreträde, därnäst styrelsen. Förslag på förbättringar av stadgarna skall alltid beaktas och diskuteras.