Cebaztian skrev:Jag har tänkt klart...
Cebaztian skrev:Det finns en idé om att LOTTA fram styrelsen bland de som kandiderar.
Vad tycker ni om det?
gilroitto skrev:Kul att se dig här Anders!
Jag gillade minimalismen i Direktdemokraternas stadgar anno 2009, även om vissa föreningsmässiga stadgar har sin poäng.
joasi skrev:Min övertygelse är också att varje medlem måste ha rätt att delegera sin röst till någon annan medlem, detta ersätter medlemmarnas möjlighet att rösta fram formella företrädare med generell beslutsmakt i traditionella föreningar.
Cebaztian skrev:1) Är det Ok för dig att vara med i en organisation där styrelsen lottas fram bland alla som kandiderar?
2) Är det ok för dig att vara med i en organisation där styrelsens väljs som på ett vanligt årsmöte?
3) Är det Ok för dig att vara med i en organisation där arbetsgrupperna är autonoma och äger de frågor de tilldelas och tar själva beslut och driver frågan/uppgiften fram till en lösning?
4) Är det Ok för dig att vara med i en organisation där arbetsgrupperna själva (eller styrelsen) väljer vilka som får vara med i arbetsgruppen? (Arbetsgruppen tillsätts i första hand på årsmöte).
5) Är det ok för dig att vara med i en organisation där det krävs 1/10 av medlemmarna för att tvinga fram ett extra årsmöte (för nyval till styrelse e t c)?
6) Är det ok för dig att vara med i en organisation där styrelsen (ev arbetsgrupper) styr, men medlemmarna kan ta över en fråga om 51% av de röstande i kontinuerlig omröstning vill det?
7) Tycker du vi ska ha en tre-manna regel (när tre medlemmar vill göra något som de anser gynnar direktdemokratins (en text, ett arrangemang, en kampanj, ett möte) så behöver de inte fråga om lov utan bara köra och använda varumärket)?
8) Är det ok att styrelsen under valår får större mandat och kan fatta egna beslut, träffas oftare och även ta en del beslut som de inte kan publicera på nätet av taktiska skäl förrän efter valet.
9) Är det OK om styrelsen kan fördröja nya medlemskap och de anar att en "kupp" är på gång?
Herr Anders skrev:joasi skrev:Min övertygelse är också att varje medlem måste ha rätt att delegera sin röst till någon annan medlem, detta ersätter medlemmarnas möjlighet att rösta fram formella företrädare med generell beslutsmakt i traditionella föreningar.
Menar du med detta att delegering, och därmed flytande demokrati, ska skrivas in i stadgarna? Det är väl i sådana fall ett ganska kontroversiellt ställningstagande.
joasi skrev:Ja, ett rent direktdemokratiskt parti är inget jag skulle vilja rösta på eller delta i. Då föredrar jag representativ demokrati.
Men det är möjligt att det behövs ett direktdemokratiskt parti också för de som föredrar det alternativet.
Man kan också tänka sig en gemensam lista mellan ett direktdemokratiskt och ett flytande demokratiskt alternativ, som tydligt visar vilka röstförmedlare/kandidater som erbjuder delegerad röstning, så kan väljarna personrösta på det alternativ de föredrar.
För interndemokratin däremot bör det vara en rättighet både att delegera och att delegeras till. De som inte vill använda delegatssystemet behöver inte.
joasi skrev:Det finns tydligen olika uppfattningar om ifall digital direktdemokrati implicerar delegering.
Herr Anders skrev:Ser du det som en riskfaktor att flytande demokrati inte är tydligt inskrivet i stadgarna? Jag tänker då på risken för att en "direktdemokratisk kupp" ska förbjuda den flytande demokratin under pågående mandatperiod eller motsvarande.
Herr Anders skrev:Men hur tänker du dig i sådana fall att flytande demokrati ska skrivas in i stadgarna? Även om jag inte är emot det rent principiellt så känns det som en svår sak att ro i land med. Det behövs några väldigt delikata formuleringar för att det ska bli lättfattligt, glasklart och inte stöta sig med folk i onödan. Då känns det betydligt enklare att bara skriva in direktdemokrati och arbeta utifrån det (här spelar antagligen mina fördomar in som säger att ingen som känner till och förstår flytande demokrati kan förespråka ren direktdemokrati, ergo är riskerna med det försumbara, men jag har ju haft fel förr).
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster