Ja, 100% enighet vore bra! Annars krävs det 1 till 2 års omröstningar.
En bra presentation av en sammanslagning behövs, som är så enkelt som möjligt och behåller det viktigaste ur vardera parter.
Ger förslaget inte 100% så behövs det få vetas om vad som ska ändras i förslaget för att det ska kunna gå igenom. Någon kanske röstar NEJ pga förslaget är bristfällig eller enbart pga en vag känsla, men det vore bra om vederbörande helst innan omröstningen dryftar igenom farhågor som kan avdramatiseras eller ge viktiga (kritiska, inte skeptiska) ifrågasättanden som kan leda till bättre omformuleringar som gör alla nöjda.
Namnet DD är beskrivande. Indirekta demokratier är föråldrat - Direkt ska det vara
Men
rent Direkt blir det inte med Flytande Demokrati där Indirekt demokrati tillåts.
Men jag tror namnet isåfall kan motiveras av att det uttrycker en vision att alla röstar direkt.
Att börja om är inte alls att börja om från noll!
Tvärtom så kan det vara ett kvantumhopp förbi saker som är svåra att implementera men att det automagiskt får en lösning i det nya förenklade systemet.
Jag talar ur erfarenheten med ett dataprojekt jag utvecklat sedan många år tillbaka. Efter att "börjat om" så kommer jag ikapp dessa åren på bara några månader. Men där det började gå trögt i det gamla så går jag förbi med rasande takt och allt nytt jag skapar vågar jag inte mer tänka på hur trögt det gick i det gamla systemet.
Vilka paralleller kan man dra av min historia? Det nya är att fler människor involveras med sammanslagningen. Bitar som saknas i ena kompletteras från det andra, så som kompetenser och resurser. AD har GOV att erbjuda. Och om det är för många önskemål på ett annat system som ännu inte hunnit skapas, som inte integrerar med GOV så kan ett nytt system programmeras - "börja om". Flytande eller direkt? Det som inte integrerar så väl är otroligt värdefullt att titta på eftersom det ger idéer om något helt nytt som passar alla. Det löser gamla problem.