Hej Peter!
Ja, jag föreslog detta för Jonas runt årsskiftet men det är först nu som jag har börjat bli aktiv på AD så nu kan jag hjälpa till med att utveckla detta.
När det kommer till Indiegogo vs Kickstarter så ska vi helt klart använda Indiegogo för att Kickstarter egentligen bara är till för US och UK och den inte tillåter vår typ av projekt, här är guidelines för Kickstarter.
http://www.kickstarter.com/help/guidelinesDet finns andra crowdfunding sidor men vad jag vet så är Indiegogo den största globalt och därför vi har störst chans att lyckas där.
När det gäller "Perks" så kan vi ha ett mindre problem här då det är lite svårt att erbjuda något som vilken medlem som helst inte kan få genom att gå med i partiet.
Vad vi dock kan göra är det traditionella
$1 = Thank you! (Mentioning on our website)
$5 = Thank you! (personalized Email)
$10 = Thank you! (Personalized video message)
(Även automatiskt medlemskap för de bosatta i Sverige?)
Det finns säkert massa andra saker vi kan göra och kollar man in några projekt så finns det säkert massa idéer att hämta där.
Vi måste dock ha "Goals" för vår kampanj, något väldefinerat som pengarna kan gå till, ingen kommer vilja skänka till ett parti som bara tar och stoppar pengarna i kassan. Även "stretch goals" är en bra grej att ha med, mål för vad vi gör om pengarna överstiger våra förväntningar.
Flytande demokrati är interessant för hela världen (
http://www.ted.com/conversations/18759/does_your_country_have_an_elec.html ) och vår kampanj borde helt klart vara på Engelska, då det är av den Engelsktalande världspopuklationen som vi kan få våra pengar då Svenskar inte är för kunniga om crowdfunding än.
Problemet är att jag inte riktigt vet vad vi behöver pengar till... Och det vi ber om pengar för ska helst vara något som folk kan känna är en bra användning av deras pengar.
Vi skulle väl kunna be om några hundra för hemsidans årliga kostnader men det verkar inte som att folk kommer vara allt för ivriga att ge till detta ändamål...
Vad är den bästa investeringen som AD gjort och kan vi göra den igen? Eller har du hittat några bra kommentarer som säger att "om vi bara hade pengar"?