Hej allihopa.
Jag ha varit i kontakt med aktiv demokratis nyckelpersoner ang. skapandet av en välgjord informationsfilm. Jag tror att många går och är frustrerade över dagens politiska situation, utan att veta att där finns alternativ, men med en välgjord film på youtube etc. kan man informera och nå ut till många människor.
Min personliga åsikt är att om man ska ha demokrati som styrelsesätt ska man ha riktig demokrati där folket styr och inte bara välja den som passar bäst av 3-5 ideologier vars representanter inte sen har en skyldighet att leva upp till vad de lovat. Ganska absurt om du frågar mig.
Jag tänkte mig en animerad film, med ett ganska barnsligt, rappt och en gnutta komiskt berättande. Alltså stilen av en ”80-tals informationsfilm” med glimten i ögat. Jag tänkte att filmen skulle mer ta upp direktdemokrati som idé och inte partiet "aktiv demokrati", men att informera om att partiet finns.
Animation tänkte jag skulle vara enkel och se ut något såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=IHWvhSklx48eller såhär:
http://forum.voodoofilm.org/kolla-min-film/32661-future-education.htmlOm inte ännu enklare…
Berättarrösten tänkte jag något i stil med ”Olle Waller” känd från ”Fråga Olle”.
Senare kanske det blir aktuellt med "riktiga filmer" liknande den som nu finns på förstasidan, men det är mer resurskrävande då där krävs filmning, så jag tänkte börja med en animerad variant.
Jag har sysslat med film ett tag och utbildat mig lite grann. Det är inte min försörjning, men min passion och jag tror att jag kan få till en snygg, professionell video utan några medel, men jag behöver hjälp av folk här som vill engagera sig.
Först och främst behöver vi ett manus på en längd av 5-10 minuter. Informationen tänkte jag skulle kretsa kring nuvarande demokrati VS direktdemokrati och inte fungera säljande som en reklamfilm, utan informera, men med en ton av att nuvarande demokrati är ganska dumt om man jämför med direktdemokrati.
Till manuset tänkte jag använda mig av nätet som källa, dels aktiv demokratis egen "vad är aktiv demokrati", men också wikipedia o.s.v. Om någon känner till en bra text i ämnet får ni gärna tipsa mig om detta. Ni kanske också har egna formuleringar eller fraser på vad DD innebär. Har ni andra synpunkter/förslag på filmens form är ni välkomna att kontakta mig eller diskutera på forumet.
Trots att jag gör det här ideellt och av eget intresse skulle jag vilja att ni som är insatta i direktdemokrati att vara kritiska och ställa krav på mig, så jag gör en så bra film som möjligt och blidkar så mångas intressen som det går.
Jag tänkte stå för allt i produktionen, men animering är inget jag behärskar, utan kommer att behöva arbeta med en animatör. Jag har egna kontakter att använda här och kan förhoppningsvis få tag på någon som ställer upp pro bono, men ni får gärna tipsa mig om ni känner någon som skulle tycka det var kul.