Forum

Almedalsveckan 2012

Hur AD når ut med sitt budskap

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-06-28 20.16

Jag lägger in pressmaterialet här istället så kan alla ta del av det. Jag har ändrat främst inledning, som är intresseväckare. Typsnittet är betydligt större för att det ska gå snabbare att läsa texten och då behövs inte spalter.
Jag har gjort lite i layotändringar, lagt in karta och ändrat typsnitt (samma överallt) som är lite modernare och stämmer mer överens med logga.
Jag har länkat till hemsida från http://www.aktivdemokrati.se och loggor. Tror att det även slår igenom på PDF-filen.

Jag har inte tid att ändra mer. Jag hoppas att ni tycker det är bra så ni slipper ägna mer tid åt detta och att det leder till att media upptäcker er som ett annorlunda inslag som går tvärsemot hela Almedalsveckans egentliga kärnidé och att det väcker uppmärksamhet.

Korrläs gärna dokumentet.
Bilagor
AD almedalsveckan program-v3.pdf
(150.57 KiB) Nerladdad 242 gånger
AD almedalsveckan program-v3.odt
(131.77 KiB) Nerladdad 196 gånger
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-06-28 21.01

Det kanske är försent nu, då det gällde ett brådskande utskick? Lite kommentarer:
Det här var annorlunda med ett historiskt perspektiv. Jag gillar fonterna och designen, men jag tycker att v.2 är bättre gällande budskapet, för det fokuserar mer på oss och vad vi vill åstadkomma. Jag håller med om vad du skriver dock förutom att jag tror att det finns andra partier som vill avskaffa sig själva. Speciellt enfråge-partier. Piratpartiet uttryckte detta i början. Men jag har inte läst från någon annan här om att vi tänker avskaffa partiet. Vi behövs nog för att utveckla och försvara den flytande demokratin, även i framtiden. Dessutom undrar jag vilken väljare röstar på ett parti som vill avveckla sig själv? Jag tror att idén med flytande demokrati är nog så intresseväckande och skiljer sig från övriga partier.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-06-28 22.12

Roger skrev:Det kanske är försent nu, då det gällde ett brådskande utskick? Lite kommentarer:
Det här var annorlunda med ett historiskt perspektiv. Jag gillar fonterna och designen, men jag tycker att v.2 är bättre gällande budskapet, för det fokuserar mer på oss och vad vi vill åstadkomma. Jag håller med om vad du skriver dock förutom att jag tror att det finns andra partier som vill avskaffa sig själva. Speciellt enfråge-partier. Piratpartiet uttryckte detta i början. Men jag har inte läst från någon annan här om att vi tänker avskaffa partiet. Vi behövs nog för att utveckla och försvara den flytande demokratin, även i framtiden. Dessutom undrar jag vilken väljare röstar på ett parti som vill avveckla sig själv? Jag tror att idén med flytande demokrati är nog så intresseväckande och skiljer sig från övriga partier.

Tack Roger för kommentaren och bra synpunkter.

Men det är nu upp till Almedalsgruppen eller andra att jobba vidare. Det viktiga är att skapa debatt i Almedalen och ifrågasätta nuvarande parlamentariska demokratiska system med direktdemokrati som redan fanns i Aten för 2400 år sedan och numera i delar i Brasilien och Schweiz. Även vikingarna använde dd på tingen. :D

En liten förklaring om intresseväckaren att avskaffa partiet: När dd är genomfört med nytt statsskick behövs varken AD eller något annat parti. Då först har Sverige riktig direktdemokrati.

Flytande demokrati, är bara vägen eller verktyget för att nå verklig dd i framtiden. Vilket torde ta minst 20-30 år. Kravet på allmän rösträtt tog cirka 50 år -lågt räknat. Från de första folkrörelserna med krav på allmän rösträtt till verklighet vid valet 1911. Men det diskuterades även på upplysningstiden på 1700-talet.

Föregångaren till nuvarande folkpartiet bildades ur dessa rösträttsrörelser som avvecklades helt när partiet bildades. Likheterna nu och för 100 år sedan är slående. Då med industrialismens fulla genomslag, ny teknik, snabbare kommunikationer, bättre utbildning och urbaniseringen av landsbygden.

Nu måste demokratin utvidgas igen. Det blir inte lätt men det är nog det enda alternativet, för nuvarande brist på demokratisk förankring, blir bara värre och värre.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-29 18.16

Jag tycker inte heller att rubriken ska vara "Partiet som vill avskaffa sig själv".

Vi har en omröstning med slogans som vi bör ha i åtanke när vi väljer dylika rubriker.

Jag har inte lyckats få tag på Thomas så jag vet inte hur det blev med det dokument som TV4 ville ha.

Jag värdesätter den kunskap haja har. Men jag tror det var ganska viktigt att press-meddelandet skulle vara 1 A4 och inte 2 A4, samt att jag inte gillar det där med att vi vill avskaffa oss själva. Det tror jag egentligen många enfrågepartier vill.

Texten behöver också korrekturläsas.

Jag tror att det bästa jag kan göra nu är att skapa en ny bloggpost i form av press-releas, med input från hajas version men med version 2 av PDF-filen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-06-29 22.58

Ni kan ändra själva underrubriken. Men rubriken är ingen slogan. Det är en intresseväckar. Det viktiga är att väcka uppmärksamhet.
Sedan håller jag inte med Jonas. I DD-styrt samhälle behövs ju inga partier! :D

Iofs vill TV4 ha en A4. Det vill många andra också ha. Men det inte lag på det. Det är ett starkt önskemål. AD blir inte struket från listan om TV4 vill göra reportage ändå pga av att det finns 2 sidor med info. De harden regeln för att undvika stora häften som de inte hinner gå igenom.

Sidan två kan anses som en bilaga och ingen viktig information förloras mer än kontaktpersonerna på sidan 2. Övrig info har de redan från arrangören.

Men ni gör som ni vill. Mer lättläst blev det i alla fall och mer intressant för media.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-29 23.55

Nu har jag fått ihop denna sida:
http://aktivdemokrati.se/press/2012/aktiv-demokrati-intar-almedalsveckan/


Baserat på haja's version.


Angående intresseväckare så tycker jag att omröstningen är en samling på slogans, intresseväckare, rubriker, plakat, underrubriker, etc. Exempelvis "du bestämmer" är tänkt att väcka intresse. Likaså många av de andra.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-06-30 00.34

Jonas. Lite för datatekniskt för de flesta om det ska gå till journalister. Hur många fattar vad beslutsstöd och crowdsourcing är? Det är som att beskriva en bil viken sorts motor den har istället för nyttan med den, t.ex. den är billig att köra och är miljövänlig.

Bra att du kortat ner texten men nu saknas tyvärr "teaser" för att locka til fortsatt läsning och hela "pressmeddelandet" har blivit tråkigare med nya ord och begrepp. Men i det stora hela kanske det inte gör så mycket, bra journalister uppfattar ändå det intressanta.

Lite konstigt är det i denna text som skrivits tidigare. Det är som om AD redan fanns i Riksdagen.
"I Aktiv Demokrati är alla medborgare i Sverige fria att skriva en egen motion. När den fått tillräckligt stöd lägger vi fram den i riksdagen. — Vi visar hur det kan gå till att rösta på webben. Du skriver in din egna motion i vårt valsystem. (Holmen, Visby hamn)"
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-30 00.56

För det första spelar inget av detta roll ifall det inte skickas till journalister och media. Någon behöver skicka iväg det ganska så omedelbart.

haja skrev:Jonas. Lite för datatekniskt för de flesta om det ska gå till journalister. Hur många fattar vad beslutsstöd och crowdsourcing är?


Begreppen är länkade till beskrivning. Min tanke är att fömedla att det här är något nytt, modernt och lika oundvikligt som internet.

haja skrev:Bra att du kortat ner texten men nu saknas tyvärr "teaser" för att locka til fortsatt läsning och hela "pressmeddelandet" har blivit tråkigare med nya ord och begrepp.


Teasern är "Partiet för kontinuerlig direktdemokrati".

Jag vill undvika överdrivna påståenden som jag inte kan försvara. Aktiv Demokrati ska också vara för de som tycker att partierna gör ett bra jobb, och att politikerna är duktiga och kompetenta. Även dessa kan vilja ha ett större inslag av deltagar- och direktdemokrati i vissa lägen.

Vad jag skrev var att Flytande demokrati KOMMER att komma. Vi är ostoppbara. Och det är en revolution som sveper över världen. Det tycker jag är långt ifrån "tråkigare".

Min andemening är att detta sker nu och kommer att förändra allt ganska snart. Men jag har inte satt några exakta datum på just hur snabbt det kommer att gå.

haja skrev:Lite konstigt är det i denna text som skrivits tidigare. Det är som om AD redan fanns i Riksdagen.
"I Aktiv Demokrati är alla medborgare i Sverige fria att skriva en egen motion. När den fått tillräckligt stöd lägger vi fram den i riksdagen. — Vi visar hur det kan gå till att rösta på webben. Du skriver in din egna motion i vårt valsystem. (Holmen, Visby hamn)"


Beskriver hur det fungerar när vi är invalda.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-06-30 08.33

Ja, nu måste ju alla pressmeddelanden ut.

Jag ville hjälpa er eftersom Jonas ville ha hjälp. Jag har en annan uppfattning om innehåll i pressmeddelandet som baseras på kunskap och yrkeserfarenhet hur man kommunicerar med massmedia. (Jonas vi har olika uppfattningar och det får vara så.)

Pressmeddelandet är bara en liten, men viktig del, hur man kommunicerar med massmedia. Det viktiga är fortsättningen.
Hur AD kommunicerar med media och andra intresserade den kommande veckan.
(Jag har skrivit om mediahantering i februari mars i tråden och det har inte varit någon diskussion om det alls.)

Jag tycker det är roligt och bra gjort det ni har gjort redan. Och att ni lyckas genomföra det här med att visa upp partiet i Almedelen. För det krävs stort tålamod, organisationsförmåga och engegemang. Totalt sett ser jag vilket otrolig insats ni gör!

Men min kritik att AD deltar i Almedalen kvarstår men jag stödjer ert engagemang.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-30 22.16

Nu är alla eventen upplagda i Google+. Finess att de dyker upp direkt i sin kalender så man får koll på det på mobilen. :-)

https://plus.google.com/b/117631766948561738723/117631766948561738723/posts

(Ge mig bra och stora bilder som jag kan använda som event-illustrationer)

Sidan är justerad med länk till eventen och nya bilder på kontaktpersoner och även lite andra ändringar:

http://aktivdemokrati.se/press/2012/aktiv-demokrati-intar-almedalsveckan/
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-07-01 22.14

gilroitto skrev:Så grymma ni är. Jag är helt exalterad över att vi ska vara med med flera event på Almedalsveckan.

Jag kan inte annat än att hålla med! :D Om man tar upp Almedalsveckans kalendarium och listar alla evenemang för Övriga partier, så håller AD 11 av 13 evenemang! Sök också på taggarna "Direktdemokrati", Deltagardemokrati" och "E-demokrati", så kommer de för oss hyperintressanta föredragen upp. Nu hoppas jag innerligen att media och TV4 News uppmärksammar vårt parti och fångar detta historiska ögonblick! Det skall gå att se TV4 News på olika sätt. Gällande marksändning så gå till Teracom hemsida.

Jag ser fram emot att höra Roberts tal (som han har slipat så på). :D
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-07-02 07.33

Detta är stort (förhoppningsvis):
Vad behöver tittare och fastighetsägare göra?
För att få in TV4 NEWS kan hushållen behöva göra en ominstallation/kanalsökning av sin digital-tv-mottagare. Vidare krävs det att man har en mottagare med stöd för DVB-T2.

För mer information om TV4 NEWS se: http://www.tv4news.se


Men ännu större:

TV4 News sänds gratis under Almedalsveckan

Under hela politikerveckan i Almedalen den 1-8 juli kan du se TV4 News fritt på TV4 Play. Mellan klockan 10 och 20 varje dag sänds direktsända partiledardebatter, tal och presskonferenser.

TV4 News sänds gratis under Almedalsveckan

Under hela politikerveckan i Almedalen den 1-8 juli kan du se TV4 News fritt på TV4 Play. Mellan klockan 10 och 20 varje dag sänds direktsända partiledardebatter, tal och presskonferenser.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/tv4_news?title=tv4_news&videoid=2143280&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-07-02 10.27

Godmorgon Almedalen är ett annat Almedalsprogram man kan se. Programtablå. Skulle vara kul och ha våran egen Bambuser-utsändning. :D
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-07-02 11.09

Roger skrev:Godmorgon Almedalen är ett annat Almedalsprogram man kan se. Programtablå. Skulle vara kul och ha våran egen Bambuser-utsändning. :D


Ahh, kanon!
8 Partier sägs deltaga i Almedalen enligt början på dagens program.
Hoppas att de räknat in AD i dem?
Finns det ngn officiell Almedalshemsida förresten?
Hittade iaf detta här:
http://www.jmw.se/category/almedalen/
:
http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/10960?redir=%23eidx_3
http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/10672?redir=

På båda dessa borde man kunna ställa en del kritiska frågor... :)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-07-02 16.45

Hur går det? Kan man få en statusrapport? Jag antar att er tystnad här innebär att ni har fullt upp i Almedalen :wink: Jag har inte sett så mycket om AD i media mer än att ni räknas upp i programtablå på Sydsvenskan och att ni är en organisatör som håller mer än 10 evenemang. Tyvärr ser det ut som att TV-media är fullt fokuserade på riksdagspartierna. Mitt stalltips är att twittra ut att ni kommer hålla ett tal om direktdemokrati med taggen #Almedalen någon timme innan.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-07-02 21.10

Jo Roger, det stämmer. Vi har fullt upp.
Har haft en del tekniska problem med inspelningar.
Försökte även lägga upp ett klipp
på bambuser, men det verkar svårt att se just nu.
Kommer nog snart.
Annars har uppställningen av tältet gått bra och vi har fått en hel del bra respons-
Folk har kommit fram och tagit flygblad, stannat och lyssnat på Robert tal.
Robert har även ställt upp på en interljuv för en nättidning som heter "liv och hälsa."
Som även skulle radiosändas om jag förstod det rätt.

Nån ville ha en av våra t-shirts, en annan sa; äntligen syns ni.
Nån gammal medlem trodde Robert.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-07-03 06.49

Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-07-03 07.34

Tack så mycket för rapporten med bambuser, allihopa! Skall bli spännande att följa hur det utvecklar sig framöver.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-07-03 08.53

Här är talet från i måndags.

Idag ska vi filma mera och göra bättre jobb nu när vi sovit också. :)

http://soundcloud.com/aktiv-demokrati/almedalen-2012-07-02-roberts
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-07-03 11.55

Tack! Jag har förslag på vad man skulle kunna utöka talet med. Kanske en liknelse med Melodifestivalen, hur det skulle kännas om en jury valde ut vilka låtar du skall gilla i 4 år framöver. Man kan också visa på splittringen i andra partier. T ex socialdemokrater mot EU, moderater för fildelning, gröna partiet (splittring från miljöpartiet), centerpartister mot kärnkraft. Borde vara gångbart med tanke på vindkraften på Gotland och att jag såg några med skyltar "Nej till atomkraft" i TV-rutan. Det går säkert att hitta fler exempel genom att googla på partisplittring eller <parti> för/mot. Väljaren skulle inte behöva knyta näven i fickan längre. Sedan i mitten av talet när du pratar om flytande demokrati och representanter så kanske du kunde nämna att en representant kan vara ditt gamla favoritparti! Jag tycker talet är lysande och inte så tråkigt som de andra partierna! Ändå hörde jag inga applåder efteråt men det kan ju bero på att det är så nytt och omvälvande och fick många att tänka till om det här var något för dem. Ni nämnde att flera kom fram efteråt och ville ha mer information.

Spela gärna in alla talen så kanske vi kan vaska fram det bästa senare.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

FöregåendeNästa

Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron
π