Forum

Någon med erfarenhet av Arch?

Någon med erfarenhet av Arch?

Inläggav WERY » 2012-06-13 23.53

Finns det någon med god erfarenheter av Arch Linux som vet hur konfigurationsprocessen går till? Skulle installera distributionen och det gick smidigt fram till slutet där man ska konfigurera filer och skapa en meny. Dels så använder distributionen en annan layout på tangentbordet än vad man har till windows och sedan vet jag inte hur man tar sig ut. Man ska exempelvis göra olika kommandon som detta:

^X

För att ta sig ur det läget men när jag skriver det och trycker på enter så händer inget. Har kollat på en informationssajt på nätet som ger exempel på hur det ska se ut när man genomför den delen av installationen men det förklaras inte hur man gör vissa saker och det krånglar till det hela. Kanske det finns bra läroböcker i ämnet där man kan gå igenom allt och var finns dessa i s f? Finns det tangentbord med passande layout till Arch?
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Någon med erfarenhet av Arch?

Inläggav Frazz » 2012-06-14 23.00

Osäker på vad du menar med meny, antar att du konfigurerar openbox eller något sånt?
Länka gärna guiden du följer.

Jag antar att du fastnat i texteditorn nano. Där måste du trycka ctrl+x för att lämna en fil, den kommer fråga om du vill spara ändringar om du gjort ändringar och därifrån klarar du dig nog själv. ^bokstav betyder alltså ctrl+bokstav.

om du fastnat i vim, så skriver du :wq för att spara (w) och quita(q), kolon är shift+ö med engelsklayout.

För att ändra keyboardlayout så använder du dig av "loadkeys sv-latin1" eller "setxkbmap -layout se" om du är i X sessionen.

för att ändra keyboard layouten vid boot kan du ändra rc.conf och .xinitrc
Frazz
Medlem i partiet
 
Inlägg: 7
Registrerad: 2010-04-14 10.22

Re: Någon med erfarenhet av Arch?

Inläggav WERY » 2012-06-16 17.25

Tackar för tipset. Ja alltså den interna layouten ändras ju automatiskt men det betyder att jag måste chansa mig fram, genom att trycka exempelvis som du sa shift+ö och jag tänkte mer om det fanns ett fysiskt tangentbord, som följer linux istället för windows så att man direkt ser hur man trycker. När jag skulle göra ^ fick jag trycka ner shift+& tror jag och det blir ju väldigt mycket pröva sig fram då. Visst, det kan fungera tillfälligt men vore smidigt med ett tangentbord som har alla tecken på rätt ställe

Men det är bra att veta att man ska trycka ctrl+bokstav för att göra ett kommando

Har inte länken till den guiden jag kollade på men den finns på //wiki.archlinux.org och visade exempel på configurationer i nano. Jag var väl ungefär här om man ska gå efter bilderna;

http://www.thelinuxgeeks.info/how-to-install-arch-linux-2/6/
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Någon med erfarenhet av Arch?

Inläggav Frazz » 2012-06-17 23.18

Ja men när du säger fysiskt linuxtangentbord, så menar du egentligen ett tangentbord med engelsklayout. Se http://www.computerhope.com/help/qwerty.gif

Smidigare är att byta layout i mjukvara, till svensklayout http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cf/Keyboard_Layout_Swedish.png
och detta kan göras väldigt enkelt sen när systemet är installerat.
Frazz
Medlem i partiet
 
Inlägg: 7
Registrerad: 2010-04-14 10.22

Re: Någon med erfarenhet av Arch?

Inläggav WERY » 2012-06-21 10.47

Ja så som den övre bilden visade så menade jag :)
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Någon med erfarenhet av Arch?

Inläggav WERY » 2012-07-23 17.30

Jag har gjort klart förinstallationen men nu blir det strul i efterinstallationen. Jag försöker synkronisera med pacman och då får jag bara fram en massa errormeddelanden etc. Funkar heller inte att installera något då det blir samma fel, filer som inte kan hittas osv

Jag får nästan en känsla av att de vill installera med hjälp av internet men jag kör med lokal installation så då måste det väl gå att fixa allt utan att vara ansluten eller?
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35


Återgå till Utanför ämnet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron
π