joasi skrev:Snyggt!
Tack joasi. Jag försökte göra mitt bästa med vad som kommit fram i omröstningarna. Det började med att jag tänkte fixa till det jag inte gillade hos Delvoriahs version, men sedan blev det en helt egen version inspirerad av hennes.
joasi skrev:Tycker alla tre typsnitt är klockrena för respektive element. Min enda fundering angående typsnitten är om det ger ett rörigt intryck att blanda tre typsnitt?
För det första så är det faktiskt bara två olika typsnitt - partinamnet består enbart av TeX Gyre Bonum (Bookman), men då detta är ett typsnitt med äkta kursiv stil så kan man kanske tro att det är två olika typsnitt, men det är det alltså inte.
För det andra så tror jag nog att Special Elite, som jag använt till sloganen, är tillräckligt olik TeX Gyre Bonum/Bookman för att inte sammanblandas med denna, och grundregeln för att blanda olika typsnitt i en design är just att det skall vara tillräckligt mycket kontrast mellan dem för att det skall vara tydligt att det just är olika typsnitt, och inte ett misstag. Och det var iallafall detta som jag letade efter. Och jag tror att jag lyckades okej.
joasi skrev:Bra val av slogan: kort och effektiv.
Ja, det är min favorit, och också den som kom högst upp i den senaste omröstningen.
joasi skrev:Färgerna tycker jag känns naturligare att placera i ordningen blått-rött-grönt. Av någon anledning associerar jag den politiska färgen blå till aktiv och röd till demokrati. Storleksmässigt stämmer det också bättre med dagens politiska landskap att göra det blå fältet större och det gröna mindre. Ordningen blå-röd-grön, samt den relativa storleksfördelningen mellan färgerna går också igen i loggan.
Jag vet att det finns olika åsikter om detta. För mig kändes det, förstås, "naturligast" och bäst så här...
Andra vill ha millimeterrättvisa mellan framförallt rött och blått (vilket ju i sammanhanget inte går). Vi får väl ha en omröstning om det skulle vara så. Men annars tycker jag nog att vi inte behöver ha en bestämd ordning på färgerna, utan kan blanda och ge på olika sätt i olika trycksaker/olika dagar.
Det skulle även kunna gälla loggan.
joasi skrev:Har du möjlighet att pröva med hundkexbakgrunden också? Tror den skulle kunna bli ännu snyggare då. Tycker också att vi bör etablera hundkexet som ett av våra viktigaste grafiska element. Man kanske kan pröva med en ganska ljus nyans på hundkexen för att det inte ska störa ut övriga element.
Jag har inte haft så mycket tid att lägga på detta det senaste, men jag har för mig att Delvoriah fixade en vektorversion av hundkexet. Skall se om jag hinner testa med det. Annars är det fritt fram för den som känner sig manad...
joasi skrev:Ang. grafiska element så tycker jag din tre penseldrag under webbadressen är en bra kandidat också.
Ja, det är väl det jag är mest nöjd med av allt jag gjort designmässigt här. Så jag är glad att du också gillar det. Och hoppas att fler gör detsamma.