Tack Erika för dina svar
Jag gillar eldsjälar och entreprenörer som ni är!
Min kritik är för att jag att tycker projekt ska ha tydliga mål och att en utvärdering av projektet ska ingå i projektet för att sammanfatta och dra lärdom av Almedalsprojktet. För att det bli bättre till nästa år.
Jag tycker det saknas ett tydligt mål med projektet. Också en kort konsekvensanalys med deltagandet. Det som diskuteras och görs just nu är innehållet (aktiviteter) i projektet. Någ så viktigt men det är inte mål med projektet och inte detsamma som AD mål med verksamheten.
*Som mål kan man sätta en kraftig medlemstillströmning. T.ex 500 nya medlemmar. Hur gör vi då? Klarar medlemsansvarig av detta, vad kan man göra för att förbättra medlemshanteringen? Hur ska nya AKTIVA medlemmar hanteras?
*Det kan vara att bli omnämnd i media ett antal gånger och vad som sägs där. Vem vilka bevakar detta? Vem bevakar bloggar, riksmedia, lokalmedia som bevakar Almedalen, PR-byråer och övriga intresseorganisationer. etc.
Att delta i ett antal externa debatter.
*Men som i alla projekt bör man ha tänkt till med risker, en riskbedömning. Hur hanterar vi negativ publicitet. Hur kan den se ut? Hur uppfattas AD marknadsföring - kan den misstolkas?
Vilka konsekvenser kan negativ publicitet få för partiet? För ett är absolut säkert. Ni kommer att bli ifrågasatta av elaka kritiker. Hur ska detta hanteras?
Apropå att ha egen videofilm på youtube är inget speciellt idag och sticker inte ut ur marknadsföringssynpunkt. Det är mer ett obligatorium eftersom alla andra har det.
Det skulle vara mer intressant att alla kunde rösta med t.ex. SMS i aktuella frågor som kommer upp i debatten. Sen kan man dessutom få betalt för SMS:en vilket kan bekosta en del av deltagandet eller kan ge pengar över till och med i gynnsammaste fall.
Det här är kanske lite för mycket just nu för er och det är för sent att backa. Det får bära eller brista. Och partiet är omoget, det är ju relativt nytt och har bara mindre än 100 betalande medlemmar varav 10% är riktigt aktiva. Partiet kommer troligtvis inte att behandlas som ett seriöst alternativ utan som något kuriosa inslag som t.ex. slås ihop med andra partier som PRO-partiet och andra mikropartier. Men det är ju också charmigt med nya inslag i Almedalen.
Och saker och ting kan ju ändras med många aktiviteter. Och det kan bli riktigt, riktigt bra!
So, go for it!