Påverka politikerna ligger just nu ute på Facebook.
Jag har själv med dem i bl.a min tidslinje på FB
![Wink ;)](images/smilies/icon_wink.gif)
haja skrev:Alla medlemmar i alla organisationer kan påverka politiken om de röstar på AD. Annars ska ju Ad inte ha några politiska åsikter.
AD driver frågan om ett ändrat statsskick som parti med att följa nuvarande parlamentarism med representativ demokrati.
haja skrev:tyvärr finns ingen gilla knapp
Urban skrev:Alla medlemmar i alla organisationer, föreningar och mindre politiska partier kan påverka politiken direkt om de röstar på AD 2014.
AD har ingen egen politisk åsikt.
AD driver frågan om ett ändrat statsskick som parti, med att följa nuvarande parlamentarism med representativ demokrati.
Urban skrev:2014 som vi siktar på och arbetar för, är det år där alla som vill kan vara med i besluten direkt i vår riksdag.
Vi arbetar för en mer aktiv demokrati, som betyder att man aktivt kan vara med i de frågor man själv eller andra ställer och som man kanske brinner för.
Förenklat.
En stor grupp önskar en förändring, den ska diskuteras innan en motion läggs och det blir sedan en omröstning i frågan.
I AD är det folket som är partiet!
Partiet ska följa svensk lag. Dessutom ska partiet motverka alla former av rasism diskriminering och ojämlikhet samt verka för yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet.
Urban skrev:Vad jag menar fram för allt är, ska det bara vara partimedlemmar som ska få diskutera frågorna, samt bara medlemmar som ska få rösta?
Urban skrev:Vill en grupp ansluta sig, så kan man vara med i processen?
Läs igen: Vill en grupp ansluta sig? Är det så det är tänkt så måste det fram!
Urban skrev:Länka gärna till enkla förklaringar här, så kommer alla att finna dem på ett och samma ställe.
Eller starta en tråd med enkla förklaringar, vanliga frågor etc.
Kände även för att lägga in denna nu.
joasi skrev:Jag håller med Urban. Jag tycker att AD's framtida roll behöver klargöras. Genom diskussion och sedan omröstning för att fastställa vad vi kommer fram till.
joasi skrev:Det enda jag kan se som nu är beslutat är från stadgarna:Partiet ska följa svensk lag. Dessutom ska partiet motverka alla former av rasism diskriminering och ojämlikhet samt verka för yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet.
Jag tolkar det som att vi i riksdagen kommer att föra en aktiv politik för att motverka alla former av rasism, diskriminering och ojämlikhet
joasi skrev:Jag är personligen för att partiets medlemmar kan ta fram en extremt minimal kärna av politik för att driva en demokratiseringsprocess i riksdagen, medan valsystemets registrerade användare styr vår politik i alla övriga frågor. (Jag är också för att stadgarna skrivs om, vilket jag har nämnt förut.)
joasi skrev:Jonas, ibland glömmer du skriva "jag tycker..." när du delger dina åsikter om saker och ting. Annars, hänvisa gärna till beslut, stadgar eller partiprogram när du redovisar partiets offentliga linje.
Diskussionen om hur(uvida) AD ska verka för demokratisering av statsskicket i riksdagen har så vitt jag minns funnits med från starten och är varken en självklar eller genom beslut avgjord fråga.
Återgå till Samarbete med andra grupper
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster