Forum

Hur ska man berätta om vad Aktiv Demokrati är?

Hur ska man berätta om vad Aktiv Demokrati är?

Inläggav Yvonne » 2012-01-29 13.30

Det är ganska mycket här inne på forumet jag blir förvirrad av – men det är jag det.
* AD definierar sig som parti. Då tror jag förstås att det är ett parti med egen politisk agenda för finanspolitik, utbildningspolitik o s v. Är inte AD en organisation mer än ett parti?
* Om AD är en organisation, och inte ett parti i traditionell mening, så undrar jag varför det finns Partiprogram.
* Aktiv Demokrati finns redan i riksdagen, tror jag när jag läser här:
http://val.aktivdemokrati.se/?cas_session=1&ticket=ST-Libaar%7C1327840724%7C2o2871rspns0p66974noq1s05351q465

Ja, jag kan låta grinig nu, men det är jag inte. Jag kommer att jobba häcken av mig för att få folk att skriva Aktiv Demokrati på röstsedlarna 2014, men jag vill inte svara på de frågor om AD jag själv ställer nu – för jag kan inte. Innan jag fattar själv kan jag inte börja jobba häcken av mig för sann och genuin demokrati.
Yvonne

Registrerad: 2011-11-06 10.57

Re: Hur ska man berätta om vad Aktiv Demokrati är?

Inläggav Yvonne » 2012-01-29 14.07

Det kan vara så att jag är arbetsskadad (är korrekturläsare) och därför försöker jag alltid se en text i mottagarperspektiv.
Jag lägger in ett avsnitt från AD:s förstasida:

I Aktiv Demokrati representerar du antingen dig själv, eller delegerar din röst till en rådgivare (en rådgivare kan till exempel vara ett parti, en organisation eller en person). Du kan dessutom delegera din röst till olika rådgivare i olika frågor. Det innebär att 4 %-spärren blir överflödig då besluten handlar om faktiska frågor – stora som små.

Vad detta ”eller” innebär förstår jag inte:
* Ska jag alltså hålla reda på vad alla rådgivare tycker?
* Ska jag efter att jag tagit reda på vad alla rådgivare tycker, kontakta den jag tycker verkar ha vettiga lösningar och säga ”okej, här har du min fullmakt, du kan använda min röst”?
Yvonne

Registrerad: 2011-11-06 10.57

Inläggav joasi » 2012-01-30 14.27

Bra synpunkter. Jag har satt upp dig som kandidat till Webgruppen så att du kan få befogenhet att själv gå in och göra nödvändiga ändringar. Gärna i samråd med oss andra förstås.
joasi
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-17 20.34

Inläggav gilroitto » 2012-02-01 00.08

Mycket bra synpunkter.

Att vara ett parti är ett Verktyg för att kunna inför direktdemokrati via t ex riksdagsmän som röstar som medborgarna, och såsom varande parti är partiprogram ett klassiskt sätt att förmedla att här har vi hela officiella historien om vad vi vill. Dels så bör vi nog betona att varför vi är ett parti, coh kanske ska vi omvärdera om vi ska kalla vår text för ett "partiprogram".

Texten om delegat bör omformuleras för att betona att icke-val gör att din tidigare valda delegat då röstar för dig, så att din röat inte går förlorad utan förvaltas av någon du har förtoende för.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-03 00.33

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-03 18.44

Hej Yvonne!

Jo AD definierar sig som ett parti som "tar parti" för mer demokrati och levererar ganska bra, måste jag ändå säga.

Jag gjorde en enkät som ledde till ett dokument som förklarade hur partiets samlade medlemmar ville ha budget och skattepolitik. Detta tog jag fram genom medianen av de värden som folk matade in. Detta dokument har antingen raderats eller flyttats av nuvarande webmaster.

Om din röst ska räknas och du ska få mandat att påverka genom AD efter valet bör du även rösta för en generell valsamverkan med andra mindre partier, anser jag. :)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav jonas » 2012-02-09 14.47

Vi behöver fortsätta att förtydliga beskrivningen av hur AD fungerar.

Det ska gå att hålla det kort men ändå informativt bland annat genom att lägga in länkar på begrepp så att det går att få mer information för det som upplevs oklart.

Vi behöver fylla på vår ordlista och FAQ med mängder med begrepp. Hjälp oss med detta!!!

Yvonne har blivit föreslagen som medlem i webbgruppen och kommer att bli invald i början av nästa vecka: http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=132603

Hjälp AD genom att fylla på ordlistan och FAQn. Sedan kan vi länka dit från andra texter.
Vi behöver också bra infografik för att illustrera hur det fungerar.

Yvonne: Kom med förslag på ändringar i texten.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Inläggav Urban » 2012-04-14 22.13

Det här var en intressant tråd.
Jag tänkte att vi måste tala om, eller berätta varför AD behövs och då samtidigt ge exempel på när AD behövs.
Jag har precis börjat med att försöka skapa en länk på min blogg, som ska ge en klarare bild om vad dagens politiska system innebär för oss vanliga människor.
Jag vill även där på ett enkelt sätt försöka förklara, vad det innebär att rösta fram något som man sedan inte har en aning om vad det blir utav!
Tanken är att om möjligt finna så mycket, så att vi själva kan använda oss av det vid våra framträdanden.
Ju mer vi har, ju mer trovärdiga blir vi när vi talar.

Jag tror att det var lite av den tanken som Yvonne hade i första inlägget i den här tråden.
Ja jag tar gärna emot tankar och förslag på vad mer som kan användas.

Här har jag samlat en hel del från den här sidan som är enormt bra och som vi ska ta till oss utav, för att få en så bra bild som möjligt av AD.
Här finns de flesta vanliga frågor och svar.
Senast redigerad av Urban 2012-05-14 21.29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Registrerad: 2012-02-27 18.42

Inläggav Urban » 2012-05-14 21.28

Lyfter den här tråden lite p.g.a det senast inlägget, med länkarna till

Relaterade och intressanta atiklar om vanliga frågor!

Är inte vanligt folk är för dumma för att fatta politiska beslut?
Kommer inte olika beslut att gå emot varandra?
Kommer inte landet att bli ostyrbart?
Hur balanseras en budget med direktdemokrati?
Hur skyddar man sig från extremister?
Kommer inte media att få för stor makt?
Räcker det inte med några fler folkomröstningar?
Hur fungerar regeringsarbetet i en direktdemokrati?
Är det säkert att rösta över internet?
Direktdemokrati
Direktdemokratiskt parti
Delegering
Valhemlighet
Hur hindrar man valfusk?
Folk har väl inte tid att rösta hela tiden?
Flytande demokrati
Kontinuerlig direktdemokrati
Demokrati
Demokratisystemet
Partiprogram
Almedalsveckan 2012

Länkarna hittar ni här.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav Urban » 2012-05-20 18.20

Det kommer att bli ett enträget arbete, så vi måste försöka att finna lätta svar för att nå ut med varför!
Försöka förklara att just en röst på AD innebär att alla i framtiden kan vara med i de små frågorna, de som ofta är viktiga och ligger närmast alla och envar.
Jag tror på enkelheten.

De andra, större frågorna? Kommer naturligt av sig själv att vara de frågor som experter som idag sysslar med den form av politik, fortsätta att diskutera dem för att få fram bästa resultat.
Men vi kan själva vara med även i de diskussionerna och starta egna för att få än mer inblick.
När det blir omröstningar i dessa, så kommer delegaterna (våra och delegater från de andra partierna) ha samma eller olika intressen och svar på vad som är bäst för landet.

Detta kommer att följas upp och förtydligas noga av media, om vad en röst på en viss delegat innebär, varför och naturligtvis i vilket intresse.
Vanlig politik kommer att bli än vanligare med AD i riksdagen och ett bevis för det visar sig genom att svensk politik plötsligt blir en fråga för hela befolkningen!

Jag försöker som sagt hitta olika vägar att bemöta frågorna som uppkommer och vill hitta en så klar bild som möjligt, för att enkelt kunna delge våra väljare när man är ute.
Att de förstår varför det är så viktigt att ändra inriktning i den svenska riksdagen.

Att man inte behöver ändra åsikt är viktigt att få fram.

Att förklara att med AD så kan man själv vara med i alla frågor vilken åsikt man än har.

Att mandatet ligger hos en själv och man har inte givit bort den!

Man kan ge sin röst till sin vanliga delegat t.ex sossarna, men i nästa fråga så tycker man som KD eller V? Man kan ha kvar sin politiska ståndpunkt, men de egna åsikterna kan man fördela till vilket man själv anser bäst.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Återgå till Partiets utveckling