Jag har ju, som jag nämnt på i ett par andra trådar, jobbat lite på att piffa upp denna broschyr (som jag skulle vilja kalla för flygblad).
Än så länge har jag bara arbetat med den första sidan, men jag lägger ut den för att se vad ni tycker.
- aktivdemokrati-2011-v08_5-page001.png (237.9 KiB) Visad 24464 gånger
Jag var tvungen att bifoga den som bild, eftersom pdf:en blev för stor...
Jag bifogar även originalet, som är gjord i
Scribus.
Edit: Jag kanske skulle säga några ord om varför jag har ändrat texten på några ställen.
Dels tycker jag att det är viktigt att förtydliga att man inte
måste vara aktiv och engagera sig själv. Detta för att min största erfarenhet när jag har pratat med människor om direktdemokrati, eller snarare då flytande demokrati, är att den vanligaste reaktionen är "men nej, jag har inte tid lust eller intresse att lägga ner massa tid och engagera mig i politik".
Detta är naturligtvis en missuppfattning, att man
måste engagera sig, sätta sig in i, och själv ta ställning och rösta i alla frågor. Och får man den missuppfattningen med en gång. så är risken stor att man bara viftar bort oss (och flygbladet), och går vidare i livet.
Så jag anser att det är jätteviktigt att vara extremt tydlig på denna punkt med en gång, för att inte förlora folk innan de har lyssnat på oss. De viktigaste punkterna, varav detta är en, måste komma med en gång, och vara omöjliga att missförstå.
Egentligen, men antagligen i en framtid, borde vi användartesta alla våra trycksaker, liksom vår webbplats (särskilt hemsidan) så att de är kristallklara för alla som inte har en aning om vilka vi är sedan tidigare.
Sedan så har jag också skrivit om en del text och formuleringar helt enkelt för att korta ner så att den passar in i designen...
Men så är det ibland. Jag ville inte att texten skulle bli för liten heller. Eller trycka ihop saker för mycket. Designen är viktig för att budskapet skall nå fram. Det måste se lättläst och grafiskt intressant ut för att bli läst över huvud taget...