Hans Jangeby skrev:Om att vara anonym på AD:s öppna forum.
Det är upp till var och en. Men för min del när jag diskutera är det som att argumentera med en person som har rånarluva på sig. Jag litar inte på den personen och hur ska man då kunna ha en meningsfull dialog? Personen kan utge sig för att vara någon annan eller verka under flera anonymiteter.
Mhm. Ja, jag förstår inte varför det är så viktigt för dig att veta vad t ex jag kallas AFK, och varför det namnet är så mycket mer värt än mitt forumnamn, men det är ju upp till dig om du vill diskutera med mig och övriga pseudonyma eller inte.
Hans Jangeby skrev:Men det är de anonyma som jag är rädd för. Det är de som hotar med våld och kan trakassera. Inte de som använder sitt namn. Det är de anonyma som gömmer sig "kastar sten på andra med rånarluva och har brist på empati och inser (inte?) vilken skada de kan göra för olika individer. Det är de anonyma som nätmobbar. Det är de anonyma jag är rädd för.
Bu.
Har ni haft mycket problem med hot här på AD-forumen?
Man får inte glömma att det finns mycket mobbing även AFK. Man behöver inte vara anonym för att mobba. Jag skulle tro att det är lättare att hantera anonym mobbing på ett nätforum än mobbing på en skola eller arbetsplats, t ex. Eller icke-anonym mobbing på ett nätforum, för den delen. Jag menar, är det någon anonym som mobbar, så har han inga kompisband eller allianser med någon annan, och det är lätt att bara slänga ut personen i fråga, t ex.
Och behöver man vara anonym för att hota, så ligger det nog med allra största sannolikhet ingenting bakom hoten. Inte för att det inte kan vara obehagligt ändå, kan jag väl förstå. Men är det allvarliga hot så går det väl ofta att spåra personen om man har lust att blanda in polisen. Men är det verkligen ett så stort problem detta? Här?
Hans Jangeby skrev:Därför vill jag inte att vi som debatterar i AD forum gömmer sig bakom en mask. Det är fegt.
Nu är du där och kallar mig feg igen. Det är jävligt otrevligt av dig, tycker jag faktiskt. Och föraktfullt, eftersom du uppenbarligen använder ordet i negativ bemärkelse, för att trycka ned folk, förminska dem. Men för det första, så behöver det inte vara för att man är feg som man väljer att vara anonym (eller pseudonym), och för det andra så är det ingenting man ska behöva bli påhoppad för, om man inte vågar någonting. Vad har du för människosyn egentligen?
Att kalla någon feg för att få dem att göra någonting de egentligen inte vill, det tycker jag är på gränsen till mobbing det. Så sluta med personangreppen, är du snäll, och diskutera sakfrågorna istället.